2011-10-04, 18:39
Medlem
pulverhonungs avatar
Tjenare!

Jag har precis börjat med Max-OT schemat nu för att bygga så mycket styrka jag kan under hälften av min bulk, och resten av bulken massa. Men jag tycker att schemat är riktigt konstigt?

Schemat lyder:

Weeks 1-4: Monday – Legs:
Barbell squats: 3 sets x 4-6 reps
Leg press: 2 sets x 4-6 reps
Stiff-legged deadlifts: 3 sets x 4-6 reps
One-legged calf raises: 3 sets x 4-6 reps
Sitting calf raises: 2 sets x 4-6 reps

Tuesday – Arms & Abs:
Barbell curls: 2 sets x 4-6 reps
Hammer curls: 2 sets x 4-6 reps
Preacher curls: 1 sets x 4-6 reps
Close-grip bench press: 2 sets x 4-6 reps
Weighted tricep variation dips: 2 sets x 4-6 reps
Skull crushers: 1 sets x 4-6 reps
Palms-down dumbbell wrist curl: 2 sets x 4-6 reps
Palms-Up Dumbbell wrist curl: 2 sets x 4-6 reps
Decline sit-ups with weight: 2 sets x 8-12 reps
Leg raises with weight: 2 sets x 8-12 reps
Working oblique too hard will take away from your v-taper.

Wednesday – Shoulders & Traps:
Shoulder press 3 sets x 4-6 reps
Upright rows 2 sets x 4-6 reps
Bent over lateral raises 2 sets x 4-6 reps
Dumbbell shrugs 2 sets x 4-6 reps
Barbell Shrug Behind The Back 2 sets x 4-6 reps

Friday – Chest:
Incline Barbell Press 3 sets x 4-6 reps
Decline Flyes 3 sets x 4-6 reps
Dumbbell Press 3 sets x 4-6 reps

Saturday – Back:
Wide Grip Chin ups 3 sets x 4-6 reps
Bent-Over Barbell Rows 3 sets x 4-6 reps
Behind the Back Lat Pulldowns 3 sets x 4-6 reps
Hyperextensions 3 sets x 4-6 reps

Jag menar, t.ex tisdag, på armar. Sammanlagt 5 sets på bicepsen, vilket motsvarar runt 24 reps någonting beroende på om man gör 4 reps eller 6 varje set, är inte det sjukt lite, vad är ens meningen med att köra 1 set preacher curls? Det känns verkligen inte som att man ger allt man har och kör slut på sig själv av så lite set/övningar sammanlagt, är det så här ett riktigt styrke schema ska se ut, eller är det här inte bra? (det är från simplyshredded.com)

kom gärna med funderingar osv ang. schemat, detta är bara schemat vecka 1-4, det finns andra övningar vecka 5-8 och 9-12.
Citera
2011-10-04, 18:46
Medlem
.adepts avatar
Fler reps och set betyder inte alltid att man får mer volym och styrka.
4 set biceps kan räcka.
Citera
2011-10-04, 18:47
Medlem
pulverhonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .adept
Fler reps och set betyder inte alltid att man får mer volym och styrka.
4 set biceps kan räcka.

Okej, det står ju även att man måste följa det här strikt och inte ska ändra på saker och ting, men det känns fortfarande konstigt att köra så lite set sammanlagt, känns inte som man kör slut på sig helt.
Citera
2011-10-04, 19:25
Medlem
sireminis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pulverhonung
känns inte som man kör slut på sig helt.
Och det är något negativt då?
Citera
2011-10-04, 19:50
Medlem
pulverhonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siremini
Och det är något negativt då?

Ja? Det är ganska självklart. Även om jag kör sammanlagt 5 set biceps och kör så mycket jag orkar så känner man sig inte tillräckligt slutkörd.
Citera
2011-10-04, 19:53
Medlem
cconnyws avatar
Citat:
Ja? Det är ganska självklart. Även om jag kör sammanlagt 5 set biceps och kör så mycket jag orkar så känner man sig inte tillräckligt slutkörd.
Citera
2011-10-04, 19:54
Medlem
sireminis avatar
Citat:
Jag tycker inte att det är självklart. Det beror nog på hur länge man har tränat, MAX-OT är väl mer av ett nybörjarprogram. Har man tränat ett längre tag är nog en högre volym en fördel. För en som inte tränat så länge så behöver det inte vara det.
Citera
2011-10-04, 20:09
Medlem
pulverhonungs avatar
Citat:
Jag tycker inte att det är självklart. Det beror nog på hur länge man har tränat, MAX-OT är väl mer av ett nybörjarprogram. Har man tränat ett längre tag är nog en högre volym en fördel. För en som inte tränat så länge så behöver det inte vara det.

Hm.. Vad finns det mer för program till styrka då? Jag är ingen nybörjare, gymmat i ca 8 månader med väldigt bra resultat, bör jag köra högrep vid bulk? hade tänkt att bygga lite styrka i 2-3 månader sen köra högrep i 2-3 månader (8-10rep)
finns det något annat schema som är lite mer avancerat för styrkan?
Senast redigerad av pulverhonung 2011-10-04 kl. 20:14.
Citera
2011-10-04, 20:44
Medlem
Leafdrops avatar
Citat:
Hm.. Vad finns det mer för program till styrka då? Jag är ingen nybörjare, gymmat i ca 8 månader med väldigt bra resultat, bör jag köra högrep vid bulk? hade tänkt att bygga lite styrka i 2-3 månader sen köra högrep i 2-3 månader (8-10rep)

Tycker max-OT är bra för styrka, dock har de ett 6 månaders schema, och det upplägget tycker jag är lite väl lång tid på att bara köra låg rep.
De fokuserar ju basövningar och teoritexten som du kan läsa om är en bra bas för de som börjar gymma med kosten, träningen osv, läs igenom det 2-3 gånger om du orkar.
men förlita dig inte på att 'lågrep är det bästa som finns inom träning och allt annat är strunt'. För det gjorde jag och jävlar vad man hade tunnelseende då inom träningen.
Citera
2011-10-04, 21:22
Medlem
sireminis avatar
Citat:
Jag tror att det är ett utmärkt program för dig.
Citera
2011-10-04, 21:40
Medlem
pulverhonungs avatar
Citat:
Jag tror att det är ett utmärkt program för dig.

Tack
Citera
2011-10-05, 21:02
Medlem
cogito.ergosums avatar
Under min riktiga träningsperiod körde jag på Max-OT, gav riktigt fina resultat.
Fem set biceps/triceps räcker. Kör du enligt deras instruktioner och verkligen kör så tungt du orkar utan att fuska på övningen kommer du att bli slutkörd.
Vägde väl runt 60kg när jag började med max-ot och ungefär 1-1½år senare var min vikt på 84kg, med en längd på 173cm.
Måste varit bra resultat jag fick med tanke på att jag endast var 17-18 när jag slutade och fick ett rykte på gymmet att jag gick på steroider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in