• 1
  • 2
2004-12-12, 16:59
Medlem
uranuz_hertzs avatar
Spenderade lördagkvällen framför TV-skärmen och blev för första gången hänförd av en svensk pjäs. Pjäsen var Lars Noréns "Kyla" och handlade i stora drag om ett par nazisters möte med en muslim(osäker på nationalitet) och en adopterad asiat.

Jävligt gripande och jävligt intressant att följa de två nazisternas tankebanor. Man kände igen sig en hel del från snacket på FB från vissa personer. Debatten om människovärdet berörs också, då publiken får se på misshandel av en försvarslös individ. Väldigt gripande helt enkelt och det vore intressant om någon här på FB såg filmen och vill dela med sig av sina tankar, speciellt intressant vore det att höra från våra Nationella vänner vad dem tycker om pjäsen.

Ibland var det lite väl stereotypt i skildringen av den mindre vältaliga nazisten men annars så var det en ganska nyanserad bild av individerna..
Citera
2004-12-12, 18:22
Medlem
M_A_Rs avatar
En oerhört intressant pjäs. Hade missat den, om inte min kompis som nyligen flyttat till Göteborg SMS:at till mig om den. Väldigt välspelad. Bra skådespelare. Det som var dåligt med den är just att den stereotypiserar rasmedvetna människor, även om det säkert kan gå till så i diverse sub-kulturer. Intressant att dessa nazister var kompisar med en muslim. De är inte alltid helt konsekventa, de där. Man kunde känna vanmakten som dessa unga män kände, och hatet mot det samhälle som förtrycker sitt eget folk till förmån för alla världens rasfrämlingar. Ett uppdämt hat, som den mongolide rasfrämlingen fick känna på. Huvudpersonen verkade ju tämligen psykiskt instabil, för övrigt. Han var ömsom väldigt fientlig, ömsom väldig mjuk och känslosam.
Citera
2004-12-12, 18:26
Medlem
Jo visst såg jag den. Men även denna teater/film har ju dom ju lyckats med att få de rasmedvetna som dåliga personer.
Citera
2004-12-12, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
En oerhört intressant pjäs. .

Stackars Lars Norén, vad ledsen han ska bli när nazzarna börjar sms:a varandra om den "oerhört intressanta" pjäsen
Citera
2004-12-12, 21:52
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
Stackars Lars Norén, vad ledsen han ska bli när nazzarna börjar sms:a varandra om den "oerhört intressanta" pjäsen

Varför då?
Citera
2004-12-12, 22:35
Bannlyst
Citat:
Varför då?

lars norén är en sorts "whigga" (fast snarare judar än svarta) framkom det i gårdagens dokumentär, så han har nog inte samma syn på nazzarna i pjäsen som du och dina nationella bröder
Citera
2004-12-12, 22:45
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
lars norén är en sorts "whigga" (fast snarare judar än svarta) framkom det i gårdagens dokumentär, så han har nog inte samma syn på nazzarna i pjäsen som du och dina nationella bröder

Ok, så det var DÄRFÖR han lät en muslim vara kompis med nazister i pjäsen, för att sammankoppla muslimer med nazism?
Citera
2004-12-12, 22:48
Bannlyst
Citat:
Ok, så det var DÄRFÖR han lät en muslim vara kompis med nazister i pjäsen, för att sammankoppla muslimer med nazism?

det var väl för att understryka att "de är i grund och botten vilsna killar" eller nåt. typ.
Citera
2004-12-13, 05:27
Medlem
Odrägligs avatar
Citat:
det var väl för att understryka att "de är i grund och botten vilsna killar" eller nåt. typ.

Tror du har helt rätt. Påminner om en historia som en kompis berättade. En gång för några år sedan satt han i en park med en kompis och drack öl och så kom det plötsligt ett gäng skinnskallar och satte sig med dem. De började prata och det visade sig att var nazister osv. Hur som helst så berättade min kompis för skinnskallarna att han är bolivian på vilket de svarade "men du är ju kompis ju". Härligt inkonsekvent
Citera
2004-12-16, 08:04
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odräglig
Tror du har helt rätt. Påminner om en historia som en kompis berättade. En gång för några år sedan satt han i en park med en kompis och drack öl och så kom det plötsligt ett gäng skinnskallar och satte sig med dem. De började prata och det visade sig att var nazister osv. Hur som helst så berättade min kompis för skinnskallarna att han är bolivian på vilket de svarade "men du är ju kompis ju". Härligt inkonsekvent

En ÄKTA rasmedveten person skulle knappast vara så inkonsekvent. Men medias fokus är oftast väldigt inriktad på dessa missanpassade små yngel, när de beskriver rasmedvetna individer.
Citera
2004-12-16, 10:41
Medlem
Odrägligs avatar
Citat:
En ÄKTA rasmedveten person skulle knappast vara så inkonsekvent. Men medias fokus är oftast väldigt inriktad på dessa missanpassade små yngel, när de beskriver rasmedvetna individer.

Sen när blev min kompis media? Gå tillbaka till mitt inlägg utan att passera Gå.
Citera
2004-12-16, 11:21
Medlem
uranuz_hertzs avatar
Citat:

MIssanpassade yngel... Jag undrar varför dem tror det? *Tar på sig tänkarmössan*

Nej allvarligt talat så stämmer pjäsens stereotyper ganska väl med de nationella jag träffat IRL. Den dumme nazisten var t.o.m. lik utseendemässigt den som jag känner
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in