2011-10-05, 12:31
Medlem
liffens avatar
Sverige har en lång tradition när det gäller valutahantering från Görtzens nödmynt via Palmstrucha bankens transportsedlar till dagens påbudspengar. Här finns erfarenhet av metallmyntfot och användning av dubbla penningsystem (skilling banco och skilling riksgäld).

Dagens påbudspengar (fiat money) är skuldsedlar som Riksbanken ställer ut. För alla skuldsedlar gäller att värdet är baserat på förtroendet för utställaren. Men vem som helst kan skriva ut skuldsedlar på vilket belopp som helst. När vi köper hus skriver vi ut skuldsedlar på miljonbelopp som vi inte har någon som helst möjlighet att omedelbart lösa in.

Riksbanken skulle kunna begränsa sin sedelutgivning till 1000 kronor och hålla guld för 1000 kronor i reserv för att kunna verkställa omedelbar inlösen. Med dagens datateknik kan vi omsätta dessa pengar varje mikrosekund vilket medför att vi kan åstadkomma dagens penningflöde. När jag köper för 100 kronor skriver jag då en skuldsedel där det står: "När jag får in 100 kronor överlåter jag inom en mikrosekund dessa till innehavaren av denna sedel". Mottagaren registrerar sedeln hos Riksbanken som låter sin dator överföra pengarna.

Opraktiskt. Javisst men om man nu ser något värde i att ha guldmyntfot så skulle vi kunna göra så.

Ett problem uppstår när någon inte kan klara inlösen av sina skuldsedlar. Om fodringsägaren kräver omedelbar inlösen måste gäldenären i sin tur kräva omedelbar inlösen av sina skuldsedlar. Resultatet blir en kedja av inlösenkrav som kan resultera i en kedja av konkurser som slutar i att inga pengar kommer tillbaka till Riksbanken eller att Riksbanken får lösa in sina sedlar i sitt guld så att någon sitter med en guldbit och Riksbanken får makulera sina sedlar.

Den här typen av problem är ju ganska onödiga. Det är bättre att Riksbanken får ge ut de pengar som behövs för att systemet skall fungera. Men man kan naturligtvis inte, som Görtz försökte göra, köpa en arme som inte fanns genom att ge ut mer pengar. Penningflödet skall spegla nyttighetsflödet men man kan inte öka nyttighetsflödet genom att öka penningflödet.
Citera
2011-10-05, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diacetyl
Men hur hanterar man valutan? Går alla runt på ICA med en stor påse guldmynt? Kan man inte handla med kort?

Om det går att digitalisera guldet så skulle det väl finnas någon väg att skapa guld ex nihilo igen för bankerna?

Visst kunde du göra det men det är som sagt opraktisk. I praktiken skulle det se så ut att du går med guldet (eller silvret) till banken. De förvara det och därför måste du väl betala en liten avgift. För guldet som lagras vid banken får du antigen sedlar eller du kan handla med kort. I praktiken är det samma sak som nu.

Citat:
Tycker det är skumt att ingen verkar förstå att guld är spekulation precis som en dollarsedel. Guld har bara ett värde för att vi tycker så, det kan vi göra med SEK också om vi hade gett oss fan på det. Det finns inget egentligt pris för guld, du kan inte värdesätta en bit guld på annat sätt än att se hur många andra foliehattar som mäter värdet på precis samma sätt som du.

Guldpriset och värden som en dollarsedel innebär är helt enkelt en fråga om utbud och efterfrågan. I princip (när man har free banking systemet) kan vem som helst ge ut en valuta baserad på vad som helst. Den enda frågan är om denna valuta blir accepterad. Och när man har en fri valutamarknad så kommer det att det blir guld och silver som blir accepterad för folk vet att det hade en värde en gång i tiden och vill har en värde i framtiden och därmed kan tjäna som pengar. Ingen kommer att har förtroende i statlig utskrivna pappersedel.

Citat:
Och om man råkar äga land där man hittar 100 ton guld, får du behålla det? Då blir det ju inflation också. Man har som privatperson inte rätt att trycka SEK men ska det vara OK att skapa guldvaluta?

Tro mig att det inte kommer att hända.
Citera
2011-10-05, 17:08
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Att människor ställer om från konsumtion och investeringar i produktion till att lägga guld på hög kommer att leda till långsammare ekonomisk utveckling. Det är ju relativt elementärt. Sen kan man kanske tycka att det är bra med en långsammare utveckling t.ex. av hänsyn till miljön men det är en annan femma.
Kan man inte skita i miljön, men ändå säga att det är bra med en långsammare ekonomisk utveckling, ifall det är vad folk i gemen eftersträvar?

Tillväxt i BNP-termer betyder på en fri marknad att folk idkar mer handel, vilket indikerar att folk därmed skapar mer "värde". Om handeln inte är fri betyder BNP absolut ingenting.
Citera
2011-10-05, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Att människor ställer om från konsumtion och investeringar i produktion till att lägga guld på hög kommer att leda till långsammare ekonomisk utveckling. Det är ju relativt elementärt. Sen kan man kanske tycka att det är bra med en långsammare utveckling t.ex. av hänsyn till miljön men det är en annan femma.

Samma sak sker ju också när jag lägger kontanter på hög. Där finns ingen skillnad mellan guld och papper. Att spara pengarna är förövrigt inte dåligt för ekonomin! Det har bara någonting att göra med tidspreferensen. När jag spara pengarna investerar jag den ju en dag i framtiden. Att avstå från konsumtion betyder att spara som i sin tur är förutsättningen till investeringar. Och när investeringen var god så stiger produktmängden så att konsumtionen stiger. Att lägga pengarna på hög är alltså det samma som investera.
Citera
2011-10-06, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Kan man inte skita i miljön, men ändå säga att det är bra med en långsammare ekonomisk utveckling, ifall det är vad folk i gemen eftersträvar?

Tillväxt i BNP-termer betyder på en fri marknad att folk idkar mer handel, vilket indikerar att folk därmed skapar mer "värde". Om handeln inte är fri betyder BNP absolut ingenting.

Visst, det kan man hävda men då får man vara ärlig med det, att man prioriterar prisstabilitet framför andra faktorer. Det är väl gott så, guldmyntfoten fyllde denna funktion ganska bra en gång i tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Mijnheer
Samma sak sker ju också när jag lägger kontanter på hög. Där finns ingen skillnad mellan guld och papper. Att spara pengarna är förövrigt inte dåligt för ekonomin! Det har bara någonting att göra med tidspreferensen. När jag spara pengarna investerar jag den ju en dag i framtiden. Att avstå från konsumtion betyder att spara som i sin tur är förutsättningen till investeringar. Och när investeringen var god så stiger produktmängden så att konsumtionen stiger. Att lägga pengarna på hög är alltså det samma som investera.

Det är väsentligt lättare att trycka nytt papper än att gräva upp mer guld, så någon skillnad är det nog.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in