2011-10-04, 03:52
Medlem
jgss77s avatar
Hej!

Jag har nu gått på zoloft (50mg) i ca 7-8 månader pga ångest och jag är nöjd då jag
mår fantastiskt mycket bättre. Men jag har ett problem, och det är sömnen.
Jag sover så otroligt mycket sen jag började ta medicinen att det skapar problem i vardagen.
Nu snackar vi 12 timmar per natt, tupplurer under skolraster och är fortfarande trött när skoldagen är slut så det händer att jag somnar då också.

Är detta en vanlig bieffekt av zoloft? Bör jag offra så här många timmar per dygn till priset att må bättre?

Har en tid bokad med läkaren senare denna månad, då vi kommer diskutera det.
Ironiskt nog så vaknade jag och kunde inte somna om så passade på att skriva den här tråden.
Uppskattar synpunkter från erfarna. Tack!
Senast redigerad av jgss77 2011-10-04 kl. 03:56. Anledning: Stavfel
Citera
2011-10-04, 04:25
Medlem
litteraturfantasts avatar
Citat:
Trötthet är också en vanlig biverkan av många mediciner, bland annat SSRI, som Setralin Bluefish 50 mg är. I FASS står trötthet upptagen som vanlig biverkan, som drabbar mellan 1 och 10 procent av dem som tar medicinen.

Ofta tar det mellan tre och sex månader innan den antidepressiva behandlingen uppnår full effekt. Då brukar också tröttheten avta.

http://www.fragaapotekaren.se/varfor...icin-sertralin

http://www.bdd-sverige.net/forum2/in...p?topic=1691.0

Det verkar vara vanligt med trötthet när man kollar runt på nätet. Själv har jag aldrig blivit trött på den medicinen, förutom möjligtvis vid in/ utsättning. Jag blir tvärtom stimulerad och pigg på SSRI, men det där är säkert dosrelaterat. Du äter 50mg, det är en ganska svag dos, men du är ung?
Risken är väl att du blir ännu tröttare om du går upp i dos, och om du drar ned, så kanske du inte får nån effekt?

Det låter jobbigt hursomhelst med en sån extrem trötthet. Kan du inte inta tex. koffein som motarbetar en del av tröttheten? Vet inte hur det skulle funka i längden, men du kan ju köra med det nån dag som absolut behöver hålla dig vaken.
Citera
2011-10-04, 04:27
Medlem
Oj, 7-8 månader. Nu är det jag som är trött. Har du gått och varit trött så länge? Arma krake. Det låter inte troligt att det ska hålla i sådär länge.
Citera
2011-10-04, 04:30
Medlem
L.A.M.Fs avatar
Kul att du mår bättre av ssri! Ta upp det här med din läkare, så ska du se att det löser sig, du kanske tar tabletterna för sent på dagen?
Citera
2011-10-04, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.A.M.F
Kul att du mår bättre av ssri! Ta upp det här med din läkare, så ska du se att det löser sig, du kanske tar tabletterna för sent på dagen?

Nej, det verkar vara nåt vanligt det här tydligen:

Citat:
i've been on sertraline for about 9 months, and i can't stop sleeping. i sleep through work, classes, and multiple alarms! i've tried taking the medicine in the morning, the afternoons, and the evenings, and all seem to have the same effect. i even cut back to a 50 mg dose from 100mg. emotionally, i feel fantastic, but this constant need to nap is taking a toll on nearly every aspect of my life. i'm going to try the vitamin packs mentioned above, but does anyone else have any hints? i don't want to quit the meds entirely because i'm worried about the results...

Nästan exakt samma symtom som TS, och hela den här sidan är nedspammad av liknande historier:
http://www.topix.com/forum/drug/zolo...IK9AJPRFNKJ1G7

Citat:
Because I was so tired all the time, I decided to take Zoloft at night and it has made a huge difference to my energy levels. I'm not nearly as fatigued as I was. In fact I am feeling really good. The anxiety is almost gone and new energy levels have given me new hope

Jag har precis för mig att jag snappat upp samma tips i nån diskussion själv, att vissa bör ta den på kvällen alltså, kan ju motverka tröttheten kanske.
Senast redigerad av litteraturfantast 2011-10-04 kl. 04:39.
Citera
2011-10-04, 04:47
Medlem
Citat:
Best Answer - Chosen by Asker
I take zoloft too. I was told if it makes me sleepy to take it at night time, b4 bed. My doctor also said if it makes me hyper(which it does), to take it in the morning. Timing on SSRI's is completely up to the individual, and how they affect the person. everyone is different.
Source(s):
zoloft user and I'm a nurse

http://answers.yahoo.com/question/in...3070549AAlaIOd

Ja, allt jag söker på verkar säga samma sak. Om man blir trött så ska man ta Sertralinet innan läggdags. Lycka till TS.
Citera
2011-10-04, 13:47
Medlem
jgss77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litteraturfantast
http://answers.yahoo.com/question/in...3070549AAlaIOd

Ja, allt jag söker på verkar säga samma sak. Om man blir trött så ska man ta Sertralinet innan läggdags. Lycka till TS.

Tack för hjälpen! Det ska provas omedelbart
Citera
2011-10-04, 20:28
Medlem
Lider också av samma problem med samma medicin, vill verkligen ta en powernap hela tiden.
Är dock bara inne på min 4 vecka 50mg men det funkar inte jobb mässigt för mig att vara så trött. ska träffa läkaren på fredag, ska höra vad han säger.
Citera
2011-10-05, 23:42
Medlem
jgss77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VTOD
Lider också av samma problem med samma medicin, vill verkligen ta en powernap hela tiden.
Är dock bara inne på min 4 vecka 50mg men det funkar inte jobb mässigt för mig att vara så trött. ska träffa läkaren på fredag, ska höra vad han säger.

Återkom gärna efter att du har besökt läkaren. Har nu provat att ta medicinen på kvällen istället för morgonen och om jag inte inbillar mig så har det skett en minimal förbättring. Kanske ska ge det mer tid.. Väntar ivrigt på uppföljning när du varit hoss läkaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in