2011-10-03, 22:18
Medlem
jag funderar lite på hur det fungerar om till exempel min pappa skulle ordna ett kreditkort som jag inte skulle kunna få igenom en ansökan på, sen ger han det till mig och jag använder det. Får/kan man göra på det här sättet rent teoretiskt? Vad finns det för risker? Skulle dem på banken bli sura om dem fick veta eller är det helt tillåtet?

Tacksam för svar
Citera
2011-10-03, 22:25
Bannlyst
Alltså, det du undrar är alltså, om det är olagligt för han att fixa ett kort (till sig "själv").
Som du sedan använder?

Nej.. varför skulle dom bry sig om det?
Det är ju hans kort, han får göra vad han vill med det.
Citera
2011-10-03, 22:27
Medlem
min far brukar låna ut hans kreditkort till mig iblan har hänt en gång att dom frågade efter legg i kassan och det slutade med att dom fick ringa honom så han fick bekräfta att han hade lånat ut de till mig annnars äre nog inga större bekymmer!
Citera
2011-10-03, 22:28
Medlem
Knotknets avatar
Om du inte är kreditvärdig så du kan skaffa dig ett eget kort bör du heller inte låna pappas kort. Det kommer förmodligen sluta med att du handlar på tok för mycket och sätter pappa i en skuldfälla.
Citera
2011-10-03, 22:29
Medlem
Ja jag undrar om till exempel försäkringar och erbjudanden och allt gäller trots att en person som inte kan ansöka om kortet själv använder det? Lite konstig förklaring kanske men hoppas ni förstår. Om vi säger Nordeas mastercard premium, det är endast avsett för premium kunder. Skulle jag kunna ha det bara för en i min familj är premium kund?
Citera
2011-10-03, 22:30
Medlem
gulaLejonets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ludde100
jag funderar lite på hur det fungerar om till exempel min pappa skulle ordna ett kreditkort som jag inte skulle kunna få igenom en ansökan på, sen ger han det till mig och jag använder det. Får/kan man göra på det här sättet rent teoretiskt? Vad finns det för risker? Skulle dem på banken bli sura om dem fick veta eller är det helt tillåtet?

Tacksam för svar

Ja. När banken ser att du handlad godis och leksaker för flera tusen kronor kommer pappa bli arg.
Citera
2011-10-03, 22:34
Medlem
tack det var ett moget svar!
Citera
2011-10-03, 23:15
Medlem
är rätt säker på att kortet är personligt. Varför behöver du ett kreditkort? känns onödigt, oftast räcker det med ett vanligt visa till det mesta.
Citera
2011-10-03, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ludde100

Tacksam för svar

Går väl att fixa ett parallellkort till hans konto i ditt namn. Problem solved!

De flesta vuxna människor i ett förhållande har väl idag ett gemensamt konto med sambon/frun dit båda har kort.

Alltså. Om din far är okej med att du använder hans konto och kort kan du skaffa ett kort i dit eget namn som ger tillgång till hans konto. Han måste naturligtvis med till banken och fixa detta.

Hade själv ett sådant kort till farsan när jag pluggade.
Citera
2013-10-09, 04:27
Medlem
Orkar inte starta en tråd för frågan så lånar en befintlig.

Jag har ett kreditkort som står i någon annans namn, kan det bli några problem om man av någon anledning gör signaturköp istället för att slå koden? Jag får nyttja kortet för den som är kontoinnehavare så det är inget fuffens eller så.
Citera
2013-10-20, 12:40
Medlem
Fettohanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amandaa-
Orkar inte starta en tråd för frågan så lånar en befintlig.

Jag har ett kreditkort som står i någon annans namn, kan det bli några problem om man av någon anledning gör signaturköp istället för att slå koden? Jag får nyttja kortet för den som är kontoinnehavare så det är inget fuffens eller så.

Jag har gjort några signaturköp med en kompis kreditkort, det blev aldrig några problem. Jag tror det beror lite på vad du handlar i för slags affärer. Kan du inte få ett extrakort istället?
Citera
2013-10-22, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettohans
Jag har gjort några signaturköp med en kompis kreditkort, det blev aldrig några problem. Jag tror det beror lite på vad du handlar i för slags affärer. Kan du inte få ett extrakort istället?

Har inte ens tänkt den tanken, men ett extrakort är nu beställt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in