Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Du säger att Riksbanken skapar pengar genom att köpa statspapper av staten. Om så är fallet så borde det finnas mängder av svenska statspapper i Riksbankens ägo. Om så inte är fallet så tyder det på att du har missuppfattat en del. Jag gav dig en länk till Riksbankens årsredovisning varför öppnar du inte den och tittar på deras balansräkning, tar bara några sekunder.
Jag skrev "Svenska kronor skapas när Riksbanken köper statsobligationer", och det är 100% korrekt. Detta var (återigen) ett svar på hur kr skapas. Varför använder jag just obligationer? För att det är vad världens största centralbank använder som instrument för att styra mängden pengar. Du, jnilsun och gromph har samma svårigheter med att tolka det jag skriver, är ni samma person kanske?
Citat:
Och om den svenska statsskulden minskar så borde det betyda att mängden pengar från Riksbanken också har minskat.
......
Citat:
Nej, jag tycker att din modell är ett stort jävla skämt som inte har någonting med verkligheten att göra. Fattar inte varför du går in i en tråd och utger dig för att beskriva något när du inte har en aning. Med det är ditt modus operandi så jag borde inte vara förvånad.
Haha visst, "min" modell är ett jävla skämt (enligt dig). Var är din modell?
Citat:
Skillnaden är att du nu verkar fatta att du är ute och cyklar när du hävdade att Riksbanken köpte statspapper av staten varpå du inte längre nämner staten i din lilla modell
Jag skrev att kr skapas när riksbanken köper obligationer. Du är ute och cyklar när du tolkar det jag skriver.