2011-10-04, 12:09
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Du säger att Riksbanken skapar pengar genom att köpa statspapper av staten. Om så är fallet så borde det finnas mängder av svenska statspapper i Riksbankens ägo. Om så inte är fallet så tyder det på att du har missuppfattat en del. Jag gav dig en länk till Riksbankens årsredovisning varför öppnar du inte den och tittar på deras balansräkning, tar bara några sekunder.

Jag skrev "Svenska kronor skapas när Riksbanken köper statsobligationer", och det är 100% korrekt. Detta var (återigen) ett svar på hur kr skapas. Varför använder jag just obligationer? För att det är vad världens största centralbank använder som instrument för att styra mängden pengar. Du, jnilsun och gromph har samma svårigheter med att tolka det jag skriver, är ni samma person kanske?

Citat:
Och om den svenska statsskulden minskar så borde det betyda att mängden pengar från Riksbanken också har minskat.

......

Citat:
Nej, jag tycker att din modell är ett stort jävla skämt som inte har någonting med verkligheten att göra. Fattar inte varför du går in i en tråd och utger dig för att beskriva något när du inte har en aning. Med det är ditt modus operandi så jag borde inte vara förvånad.

Haha visst, "min" modell är ett jävla skämt (enligt dig). Var är din modell?

Citat:
Skillnaden är att du nu verkar fatta att du är ute och cyklar när du hävdade att Riksbanken köpte statspapper av staten varpå du inte längre nämner staten i din lilla modell

Jag skrev att kr skapas när riksbanken köper obligationer. Du är ute och cyklar när du tolkar det jag skriver.
Citera
2011-10-04, 12:48
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand
Jag skrev "Svenska kronor skapas när Riksbanken köper statsobligationer", och det är 100% korrekt. Detta var (återigen) ett svar på hur kr skapas. Varför använder jag just obligationer? För att det är vad världens största centralbank använder som instrument för att styra mängden pengar. Du, jnilsun och gromph har samma svårigheter med att tolka det jag skriver, är ni samma person kanske?

Du skrev att pengar skapas genom att Riksbanken köper statsobligationer och att dessa pengar hamnar på statens bankkonto. Du benämnde även staten som låntagare, alltså säger du att det är obligationer utfärdade av staten som Riksbanken köper.

Vad är det för obligationer de köper av staten? Går det verkligen till på det viset? Äger Riksbanken mängder av svenska statspapper?

Eller är du helt ute och cyklar?

Citat:
Haha visst, "min" modell är ett jävla skämt (enligt dig). Var är din modell?

Jag skrev att kr skapas när riksbanken köper obligationer. Du är ute och cyklar när du tolkar det jag skriver.

Hur ser Riksbankens köp av obligationer ut på sistone? Är det stora summor eller?
Citera
2011-10-04, 13:28
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Du skrev att pengar skapas genom att Riksbanken köper statsobligationer och att dessa pengar hamnar på statens bankkonto. Du benämnde även staten som låntagare, alltså säger du att det är obligationer utfärdade av staten som Riksbanken köper.

Vad är det för obligationer de köper av staten? Går det verkligen till på det viset? Äger Riksbanken mängder av svenska statspapper?

Eller är du helt ute och cyklar?

Hur ser Riksbankens köp av obligationer ut på sistone? Är det stora summor eller?

Återigen, pengar skapas när Riksbanken köper obligationer. Det är vad jag skrev, 100% korrekt. Ska du upprepa ditt mantra ytterligare en gång?

Jag använder statsobligationer som exempel pga att världens största centralbank främst använder den typen av instrument för att styra penningmängden (japp jag skrev det ovan). Gör inte riksbanken det? Vem bryr sig, det är helt orrelevant för trådens frågeställning. Du verkar inte vara intresserad av den alls.

Hänga upp sig på orrelevanta saker i en diskussion är din, jnilson & gromphs specialitet.
Senast redigerad av nilosand 2011-10-04 kl. 13:40.
Citera
2011-10-04, 13:36
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Återigen, pengar skapas när Riksbanken köper obligationer. Det är vad jag skrev, 100% korrekt. Ska du upprepa ditt mantra ytterligare en gång?

Jag använder statsobligationer som exempel pga att världens största centralbank främst använder den typen av instrument för att styra penningmängden (japp jag skrev det ovan). Gör inte riksbanken det? Vem bryr sig, det är helt orrelevant för trådens frågeställning. Du verkar inte vara intresserad av den alls.

Hänga upp sig på orrelevanta saker i en diskussion är din, jnilson & gromphs specialite.

Till att börja med så påstod du att Riksbanken skapade pengar genom att köpa statspapper av STATEN. Det står klar och tydligt i ditt första inlägg. Vidhåller du det eller inser du nu att det är fel?

Sedan, köper staten verkligen värdepapper av våra svenska banker? Vad är det för värdepapper de köper (statspapper? företagspapper? vilken valuta? vilket land?)?

Tre mycket enkla frågor.
Citera
2011-10-04, 13:48
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Till att börja med så påstod du att Riksbanken skapade pengar genom att köpa statspapper av STATEN. Det står klar och tydligt i ditt första inlägg. Vidhåller du det eller inser du nu att det är fel?

Sedan, köper staten verkligen värdepapper av våra svenska banker? Vad är det för värdepapper de köper (statspapper? företagspapper? vilken valuta? vilket land?)?

Tre mycket enkla frågor.

Svar på fråga 1: Jag skrev att kr skapas när Riksbanken köper statsobligationer.

Citat:
Svenska kronor skapas när Riksbanken köper statsobligationer

Svar på fråga 2 & 3: ?
Citera
2011-10-04, 14:01
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Svar på fråga 1: Jag skrev att kr skapas när Riksbanken köper statsobligationer.

Ok, så du skrev inte detta:

"När Riksbanken köpt en obligation hamnar pengarna på de bankkonton som låntagaren (staten) använder sig av"

Pinsamma människa är det svårt att erkänna att du hade fel?

Citat:
Svar på fråga 2 & 3: ?

så klart.

Nåväl, Riksbanken kan påverka penningmängden på ett flertal olika sätt genom s.k. marknadsoperationer dessa innefattar repor, riksbankscertifikat, krediter, valutaswappar, köp/försäljning och inlåning. Sedan har man även sin ut- och inlåningsfaciliteter men dessa sträcker sig bara över natten.
Citera
2011-10-04, 14:17
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ok, så du skrev inte detta:

"När Riksbanken köpt en obligation hamnar pengarna på de bankkonton som låntagaren (staten) använder sig av"

Pinsamma människa är det svårt att erkänna att du hade fel?

Är det något som motsäger att pengar skapas när Riksbanken köper statsobligationer?

Citat:
så klart.

Nåväl, Riksbanken kan påverka penningmängden på ett flertal olika sätt genom s.k. marknadsoperationer dessa innefattar repor, riksbankscertifikat, krediter, valutaswappar, köp/försäljning och inlåning. Sedan har man även sin ut- och inlåningsfaciliteter men dessa sträcker sig bara över natten.

Och hur är detta något som motsäger det jag tidigare skrivit?
Citera
2011-10-04, 14:32
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Är det något som motsäger att pengar skapas när Riksbanken köper statsobligationer?

Skulle det göra det? Nej det skulle det inte. Vad det skulle göra var att visa att du hävdar (hävdade?) att Riksbanken skapade pengar genom att köpa papper av staten och sätta in dessa nyskapade pengar på statens konto. Sedan så kunde tydligen bankerna komma åt statens konto i RIX och allt möjligt konstigt.

Alla som läste ditt första inlägg fattar att du menade att Riksbanken skapar pengar genom att köpa statspapper av staten. Jag tror inte att Riksbanken äger ett enda svenskt statspapper.

Vad är då problemet med att säga: "Oj, jag hade visst fel och skrev saker utan att veta hur det ligger till. Förlåt, ska inte göra om det"?

Citat:
Och hur är detta något som motsäger det jag tidigare skrivit?

Tja på så sätt att det finns flera sätt för Riksbanken att skapa och dra tillbaka likviditet från marknaden. Inget av dessa inbegriper att bankerna plundrar svenska statens RIX-konto på pengar som Riksbanken har satt in där som ersättning för statsobligationer de köpt av staten. Ville bara klarlägga hur det sker och vilka valmöjligheter som finns. Det kanske är någon (TS) som är intresserad.
Citera
2011-10-04, 15:43
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Skulle det göra det? Nej det skulle det inte. Vad det skulle göra var att visa att du hävdar (hävdade?) att Riksbanken skapade pengar genom att köpa papper av staten och sätta in dessa nyskapade pengar på statens konto. Sedan så kunde tydligen bankerna komma åt statens konto i RIX och allt möjligt konstigt.

Alla som läste ditt första inlägg fattar att du menade att Riksbanken skapar pengar genom att köpa statspapper av staten. Jag tror inte att Riksbanken äger ett enda svenskt statspapper.

Vad är då problemet med att säga: "Oj, jag hade visst fel och skrev saker utan att veta hur det ligger till. Förlåt, ska inte göra om det"?

Ska se om jag hänger med här nu, du håller med om att kr skapas när Riksbanken köper statsobligationer? Vilket var min poäng. Om det är detaljfel om hur pengarna sedan hanteras i mitt exempel ber jag om ursäkt för. Synd att du hängt upp dig på detta istället för att diskuttera hur pengar skapas.

Citat:
Tja på så sätt att det finns flera sätt för Riksbanken att skapa och dra tillbaka likviditet från marknaden. Inget av dessa inbegriper att bankerna plundrar svenska statens RIX-konto på pengar som Riksbanken har satt in där som ersättning för statsobligationer de köpt av staten. Ville bara klarlägga hur det sker och vilka valmöjligheter som finns. Det kanske är någon (TS) som är intresserad.

Ok, misstänkte det. Men varför var det då en fråga till mig?
Citera
2011-10-04, 22:33
Medlem
Citat:
Är du säker på detta? I USA handlar Federal Reserve främst med statliga värdepapper. Det skulle betyda att Riksbanken använder sig av andra metoder för att öka & minska mängnden Svenska kronor.

Jo, jag är säker på detta. Staten är förbjuden att låna direkt i Riksbanken. Men Riksbanken kan ändå köpa och sälja befintliga statsobligationer i "andrahandsmarknaden" i s k öppna marknadsoperationer och på så sätt påverka bankernas tillgång till centralbanksvaluta.

Utdrag ur Maastrichtavtalet kapitel 1 artikel 104 (sid 12) :

1. Overdraft facilities or any other type of credit
facility with the ECB or with the central banks of
the Member States (hereinafter referred to as
"national central banks") in favour of Community
institutions or bodies, central governments, regional,
local or other public authorities, other bodies
governed by public law, or public undertakings of
Member States shall be prohibited, as shall the
purchase directly from them by the ECB or national
central banks of debt instruments.

www.ecb.int/ecb/legal/pdf/maastricht_en.pdf

Riksbanken om öppna marknadsoperationer m m:
http://www.riksbank.se/upload/Dokument_riksbank/Kat_publicerat/Artiklar_PV/pv01_1_artikel2.pdf

Men allt detta spelar kanske mindre roll för ämnet i tråden. Penningskapandet börjar naturligtvis i de enskilda bankerna. Sedan följer centralbanken servilt efter och smörjer likviditetsmekanismerna oavsett vilka situationer som uppstår.
Citera
2011-10-04, 22:40
Medlem
Andreas Cervenka tror uppenbarligen fortfarande på multiplikatormodellen:
Citat:
Där visas hur till exempel 10000 nya kronor som en centralbank skapar och skjutsar in i ekonomin leder till födseln av 100000 nya kronor när de fortplantat sig ute i banksystemet.

Processen bygger på att banken lånar ut nästan alla pengar den får in.
Den gamla vanliga missuppfattningen. Men man ska väl inte klaga.

Jag tror inte de svenska och amerikanska systemen skiljer sig så mycket, trots de delvis olikartade reservkraven. Enligt den australiensiske ekonomen Steve Keen, som i sin tur stöder sig på empirisk forskning av pristagarna (till Alfred Nobels fasa) Prescott och Kydland, börjar penningskapandet även i USA med att banken blåser upp balansräkningen. Först därefter skapas de erforderliga likviditetsreserverna i centralbanken:
Citat:
....summed up the Monetarist objective of controlling inflation by controlling the growth of Base Money— and by inference the Money Multiplier model itself—as suffering from “a naive assumption”: “that the banking system only expands loans after the [Federal Reserve] System (or market factors) have put reserves in the banking system. In the real world, banks extend credit, creating deposits in the process, and look for the reserves later. The question then becomes one of whether and how the Federal Reserve will accommodate the demand for reserves. In the very short run, the Federal Reserve has little or no choice about accommodating that demand; over time, its influence can obviously be felt.”

Lång men givande artikel av Steve Keen:
http://www.debtdeflation.com/blogs/2009/01/31/therovingcavaliersofcredit/
Citera
2011-10-04, 22:46
Medlem
UlkMulkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hmmm2
Lång men givande artikel av Steve Keen:
http://www.debtdeflation.com/blogs/2009/01/31/therovingcavaliersofcredit/

Rysligt intressant artikel!
Citera