Citat:
Ursprungligen postat av nilosand
Hur jag kan veta att pengar skapas om riksbanken köper värdepapper? Förstår jag frågan rätt?
Du säger att Riksbanken skapar pengar genom att köpa statspapper av staten. Om så är fallet så borde det finnas mängder av svenska statspapper i Riksbankens ägo. Om så inte är fallet så tyder det på att du har missuppfattat en del. Jag gav dig en länk till Riksbankens årsredovisning varför öppnar du inte den och tittar på deras balansräkning, tar bara några sekunder.
Citat:
vad jag skrev var endast att när en obligation ägd av en centralbank är återbetald så försvinner beloppet precis som det skapades när obligationen skapades.
Och om den svenska statsskulden minskar så borde det betyda att mängden pengar från Riksbanken också har minskat.
Citat:
Ja det kan man ju tycka. Du håller alltså med om den? Om inte, beskriv hur pengar skapas själv.
Nej, jag tycker att din modell är ett stort jävla skämt som inte har någonting med verkligheten att göra. Fattar inte varför du går in i en tråd och utger dig för att beskriva något när du inte har en aning. Med det är ditt modus operandi så jag borde inte vara förvånad.
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand
Du får gärna upplysa mig om vad skillnaden är bortsett från att denna var mer detaljerad.
Skillnaden är att du nu verkar fatta att du är ute och cyklar när du hävdade att Riksbanken köpte statspapper av staten varpå du inte längre nämner staten i din lilla modell