2011-10-04, 00:17
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hmmm2
CarlitoBrigante:
Vad anser du om Cervenkas beskrivning i första inlägget? Är det så det går till i USA?

Jag läste det lite snabbt igår men jag var bakis så mitt minne sviker mig. Cervenka är en usel "ekonomijournalist" med en fäbless för överdrifter och grova förenklingar så jag väljer att inte lägga för mycket energi på honom. Han skrev någon annan artikel om FRB för något år sedan som var riktigt dålig. Han gör ju det vanliga misstaget att inte förklara skillnaden mellan pengar och pengar.

Fattar inte varför han får skriva alla dessa galna söndagskrönikor i SvD/e24. Finns hur många som helst som skriver bättre och har högre kompetens. De har ju Carolina Neurath i stallet hon kan skriva och verkar förnuftig.

edit: Vad tycker du om Nilosands kreativa förklaringsmodell?
Citera
2011-10-04, 00:28
Medlem
CB: Men nu är du nykter. Jag tänkte på den här beskrivningen:

Citat:
En klassisk beskrivning hittar jag i häftet Modern money mechanics från Federal Reserve i Chicago. Där visas hur till exempel 10000 nya kronor som en centralbank skapar och skjutsar in i ekonomin leder till födseln av 100000 nya kronor när de fortplantat sig ute i banksystemet.

Processen bygger på att banken lånar ut nästan alla pengar den får in. En del, några få procent, måste ligga som kassareserv hos centralbanken. Det kallas för fraktionell reserv.
Är det så det går till i USA? De har ju någon form av likviditetskvot såvitt jag förstår.
Citera
2011-10-04, 00:41
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
CB: Men nu är du nykter. Jag tänkte på den här beskrivningen:

Är det så det går till i USA? De har ju någon form av likviditetskvot såvitt jag förstår.

Jag är inget proffs på USA och deras system så jag vill inte säga för mycket. Det är väl något i den stilen som sker. Jag antar att det är samma bok han hänvisar till som Nilosand brukade länka till här (om du läser här Anders så snälla definiera pengar i din nästa krönika) men som han också slutade länka till när han fick klart för sig att det i förordet till nämnda bok står att de i den boken definierar pengar som M1.

Det är den viktiga distinktionen som Cervenka missar och det är han inte ensam om. De flesta som börjar tjafsa om att de har kommit på att banken skapar pengar ur tomma intet!!!1111OMG!! förstår inte de olika penningmåtten och vad de innebär.

edit: Du glömde berätta vad du tycker om Nilosands förklaringsmodell.
Citera
2011-10-04, 01:56
Medlem
tryds avatar
Fråga någon jude bankir så ska de trolla bort dig med sitt snack skit snack.
Kvacksalveri ungefär för att sätta vanligt folk i skuld med räntor och annat så man blir förslavad
Citera
2011-10-04, 09:28
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Jepp.

Edit: Såg inte att du skrev "staten". Ändra det till "banker" så blir analogin fullständig. Staten kan dessvärre inte låna i sin egen centralbank pga EU-bestämmelser.

Är du säker på detta? I USA handlar Federal Reserve främst med statliga värdepapper. Det skulle betyda att Riksbanken använder sig av andra metoder för att öka & minska mängnden Svenska kronor.
Citera
2011-10-04, 09:35
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Du påstår det. Har du inte koll på vad du skriver? Jag undrar om du kan visa att det du påstår stämmer. För du sitter väl inte och hittar på saker?

Jo absolut, syftet med det jag skrev var att beskriva hur pengar (Svenska kronor i detta fall) skapas. Sen att jag inte känner till hur den Svenska centralbankens balansräkning ser ut är en annan.

Citat:
Min poäng är alltså att du säger att pengar skapas när Riksbanken köper statspapper och försvinner när dessa återbetalas och då statsskulden inte direkt förändras i värde (den har t.o.m. minskat) så innebär det det inte tillförs några nya pengar utan att staten lånar upp lika mycket som de återbetalar. Hur kan det då leda till att det kommer ut nya pengar? Det borde väl rimligtvis innebära att pengarna snarare minskar.

Men jag vet inte, detta är din förklaringsmodell jag känner inte till den så förtydliga gärna hur det fungerar. Det är väldigt intressant att ta del av dina kunskaper.

Vad spelar det för roll? Jag beskrev hur pengar skapas, och det var hela poängen. Har du läst titeln på tråden?

Hur skapas pengar enligt din förklaringsmodell. Min följer helt skolboken, borde inte vara något problem med den.
Citera
2011-10-04, 10:14
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand
Jo absolut, syftet med det jag skrev var att beskriva hur pengar (Svenska kronor i detta fall) skapas. Sen att jag inte känner till hur den Svenska centralbankens balansräkning ser ut är en annan.

Men hur kan du veta det utan att vet hur deras balansräkning ser ut? Om du har rätt så borde Riksbaken äga stora mängder svenska statspapper. Här är deras årsredovisning, kan du inte kolla om det du hävdar stämmer: http://www.riksbank.se/templates/ItemList.aspx?id=10535

Citat:
Vad spelar det för roll? Jag beskrev hur pengar skapas, och det var hela poängen. Har du läst titeln på tråden?

Vad det spelar för roll torde vara uppenbart. Om statsskulden minskar (den har gått från dragt 1400 miljarder till 1100 miljarder sedan slutet av 90-talet) så innebär din modell att pengarna då skulle ha minskat. Tror du att det är på det viset?

Citat:
Hur skapas pengar enligt din förklaringsmodell. Min följer helt skolboken, borde inte vara något problem med den.

Varför ska jag visa det? Din modell följer ju skolboken och är korrekt, eller? Finns ju inga problem med din modell?
Citera
2011-10-04, 10:31
Medlem
nilosands avatar
Skapandet av Svenska kronor, hur går det till?

Centralbankens balansräkning ser ut så här
Tillgångar: t.ex statspapper
Skulder/åtaganden : kronor

Säg att Centralbanken köper obligationer för 10 kr

Centralbankens balansräkning
Tillgångar: Obligationer värda 10 kr
Skulder/åtaganden: 10 kr

Centralbanken sätter in 10 nyligen skapade kr på låntagarens konto hos centralbanken. Här skapas alltså 10 kr ur tomma intet. Centralbanken har inte 10 kr som den lånar ut, den skapar 10 kr när den betalar för obligationen.

Privata banksystemets balansräkning
Tillgångar: 10 kr i reserv
Skulder: 10 kr

Motsatta gäller om centralbanken väljer att sälja obligationer för 10 kr.
Mängden svenska kronor är nu 10 kr, detta är den monetära basen (åtminstone i USA).

Svenska kronor skapas när en centralbank utökar sin balansräkning, genom köp av värdepapper eller lån till banker.
Citera
2011-10-04, 10:37
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Är detta din nya förklaringsmodell? Den gamla är alltså förkastad och du erkänner implicit att vad du skrev i ditt första inlägg bara var skitsnack som du hittade på.
Citera
2011-10-04, 10:40
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Men hur kan du veta det utan att vet hur deras balansräkning ser ut? Om du har rätt så borde Riksbaken äga stora mängder svenska statspapper. Här är deras årsredovisning, kan du inte kolla om det du hävdar stämmer: http://www.riksbank.se/templates/ItemList.aspx?id=10535

Hur jag kan veta att pengar skapas om riksbanken köper värdepapper? Förstår jag frågan rätt?

Citat:
Vad det spelar för roll torde vara uppenbart. Om statsskulden minskar (den har gått från dragt 1400 miljarder till 1100 miljarder sedan slutet av 90-talet) så innebär din modell att pengarna då skulle ha minskat. Tror du att det är på det viset?

vad jag skrev var endast att när en obligation ägd av en centralbank är återbetald så försvinner beloppet precis som det skapades när obligationen skapades.

Citat:
Varför ska jag visa det? Din modell följer ju skolboken och är korrekt, eller? Finns ju inga problem med din modell?

Ja det kan man ju tycka. Du håller alltså med om den? Om inte, beskriv hur pengar skapas själv.
Citera
2011-10-04, 10:41
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Är detta din nya förklaringsmodell? Den gamla är alltså förkastad och du erkänner implicit att vad du skrev i ditt första inlägg bara var skitsnack som du hittade på.

Du får gärna upplysa mig om vad skillnaden är bortsett från att denna var mer detaljerad.
Citera
2011-10-04, 11:23
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Hur jag kan veta att pengar skapas om riksbanken köper värdepapper? Förstår jag frågan rätt?

Du säger att Riksbanken skapar pengar genom att köpa statspapper av staten. Om så är fallet så borde det finnas mängder av svenska statspapper i Riksbankens ägo. Om så inte är fallet så tyder det på att du har missuppfattat en del. Jag gav dig en länk till Riksbankens årsredovisning varför öppnar du inte den och tittar på deras balansräkning, tar bara några sekunder.

Citat:
vad jag skrev var endast att när en obligation ägd av en centralbank är återbetald så försvinner beloppet precis som det skapades när obligationen skapades.

Och om den svenska statsskulden minskar så borde det betyda att mängden pengar från Riksbanken också har minskat.

Citat:
Ja det kan man ju tycka. Du håller alltså med om den? Om inte, beskriv hur pengar skapas själv.

Nej, jag tycker att din modell är ett stort jävla skämt som inte har någonting med verkligheten att göra. Fattar inte varför du går in i en tråd och utger dig för att beskriva något när du inte har en aning. Med det är ditt modus operandi så jag borde inte vara förvånad.

Citat:
Du får gärna upplysa mig om vad skillnaden är bortsett från att denna var mer detaljerad.

Skillnaden är att du nu verkar fatta att du är ute och cyklar när du hävdade att Riksbanken köpte statspapper av staten varpå du inte längre nämner staten i din lilla modell
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in