2011-10-03, 18:28
Medlem
Visdomsmannens avatar
I gårdagens SvD kunde man läsa följande textsekvens i en längre krönika om pengar:
Citat:
Riksbanken besitter den mycket speciella förmågan att skapa pengar. Och inte bara i form av pappersbitar med bilder på döda kändisar. För att förstå hur det går till släpps vi in i det så kallade handlarrummet.

Runt ett långsmalt bord täckt av skärmar sitter en handfull personer. De övervakar betalningssystemet Rix, som är själva blodomloppet i finanskroppen. Under krisen skapade Riksbanken pengar genom att i flera omgångar låna ut flera hundra miljarder kronor till de svenska bankerna. De fick lämna in värdepapper, till exempel obligationer, som säkerheter. Sedan satte Riksbanken in pengar som hamnade på bankernas konto i Rix. Men hur går det egentligen till?

– Såhär, säger Per Kvarnström och knäpper med fingrarna i luften.

Kollegan Pia Metz Kronestedt visar på en skärm vad han menar. Där kan hon öppna ett banks konto, knappa in en siffra följt av några nollor och sedan trycka på Spara. Vips så skapas ett antal miljarder kronor. För att det ska ske på riktigt krävs först ett beslut av Riksbankens direktion med Stefan Ingves i spetsen.

I USA har Federal Reserve på samma sätt klickat fram ungefär 2000 miljarder nya dollar på bara tre år, pengar som använts för att framför allt köpa amerikanska statspapper.

Pengar som alltså fötts ur tomma intet.

Men inte bara centralbanker skapar pengar. Den stora pengaproduktionen sker ute i privata banker, enligt Marianne Nessén.

Hur det fungerar är inte alldeles enkelt att förstå. En klassisk beskrivning hittar jag i häftet Modern money mechanics från Federal Reserve i Chicago. Där visas hur till exempel 10000 nya kronor som en centralbank skapar och skjutsar in i ekonomin leder till födseln av 100000 nya kronor när de fortplantat sig ute i banksystemet.

Processen bygger på att banken lånar ut nästan alla pengar den får in. En del, några få procent, måste ligga som kassareserv hos centralbanken. Det kallas för fraktionell reserv.

Hur stor denna reserv är varierar mellan olika länder. I Sverige och på flera andra håll är detta kassakrav dock noll. I teorin skulle alltså bankernas tillverkning av pengar kunna fortsätta i all oändlighet.
Jag skulle gärna vilja reda ut den här frågan en gång för alla. Skulle någon kunna förklara exakt hur förloppet sker, från och med att centralbanken ska bestämma sig för att den ska sätta in pengar på en banks konto till och med när banken lånar ut pengar till någon. Hur exakt går förloppet till, vilka aktörer är inblandade och vad krävs för prestation av varje aktör för att upprätthålla förloppet?

Jag är clueless.
Citera
2011-10-03, 18:33
Medlem
VVeeDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visdomsmannen
Jag är clueless.
De är då man provar att söka.
Citera
2011-10-03, 19:33
Medlem
Visdomsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVeeD
De är då man provar att söka.
Har gjort det och har själv deltagit/ställt frågor i trådar där diskussionen förts. Har även tagit del av innehållet i Modern Money Mechanics, Mises-institutets resurser, Zeitgeist och andra kvacksalvarfilmer vilket gör mig förvirrad, vem ska man lyssna på?

Tycker det saknas en tråd med hög standard där detta ämne kan diskuteras, och hoppas min problematiserande frågeställning i denna tråd kan bidra till att ge en lite högre nivå på diskussionen här, där de olika "sidorna" får presentera sina tankegångar byggda på fakta så läsaren själv kan göra en djupgående bedömning.
Citera
2011-10-03, 20:00
Medlem
nilosands avatar
Svenska kronor skapas när Riksbanken köper statsobligationer och försvinner när obligationens värde är återbetalt. När Riksbanken köpt en obligation hamnar pengarna på de bankkonton som låntagaren (staten) använder sig av. Bankerna börjar sedan skapa bankkredit utifrån den mängd Svenska kronor dom nu har insatta. Bankernas krediter till skillnad från Riksbankens (Svenska kronor) kan inte användas mellan bankerna därför måste bankerna omsätta den mängd Svenska kronor dom har mellan varandra. Genom att öka omsättningshastigheten mellan varandra går det att skapa flera gånger mer bankkredit än man har Svenska kronor. Idag utgör bankernas krediter ca 95% av den totala penningmängden (Svenska kronor + bankkredit). Privata banker skapar och allokerar 95% av köpkraften i Sverige.
Citera
2011-10-03, 21:42
Medlem
Det är en ren bokföringsoperation. Banken skriver in ett lånebelopp i kolumnen "utlåning", och samma belopp i kolumnen "inlåning". Klart.

Inlåning och utlåning har alltså ökat lika mycket och exakt samtidigt - vilket (för att använda L-E Thunholms uttryck) innebär att bankers utlåning skapar sin egen monetära täckning i form av ökad inlåning.

Nyckelordet för förståelsen av FRB är konton. En bank kan pga sitt kontosystem registrera ökad inlåning, eftersom det nya lånebeloppet omedelbart skrivs in på låntagarens inlåningskonto. Ny inlåning (avistafordran på bank, digitala pengar) har därmed skapats ur tomma intet genom att banken helt enkelt utökat sin balansräkning. Likviditet i centralbanksvaluta och kapitaltäckning mm, blir en senare historia.

Valutan är bankens egen, och unik för just den banken.

Skapandet har skett utan någon som helst inblandning av centralbanken, bankens egna kapital eller någon annan insättares pengar.
Senast redigerad av Hmmm2 2011-10-03 kl. 21:47.
Citera
2011-10-03, 21:52
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hmmm2
Det är en ren bokföringsoperation. Banken skriver in ett lånebelopp i kolumnen "utlåning", och samma belopp i kolumnen "inlåning". Klart.

Inlåning och utlåning har alltså ökat lika mycket och exakt samtidigt - vilket (för att använda L-E Thunholms uttryck) innebär att bankers utlåning skapar sin egen monetära täckning i form av ökad inlåning.

Nyckelordet för förståelsen av FRB är konton. En bank kan pga sitt kontosystem registrera ökad inlåning, eftersom det nya lånebeloppet omedelbart skrivs in på låntagarens inlåningskonto. Ny inlåning (avistafordran på bank, digitala pengar) har därmed skapats ur tomma intet genom att banken helt enkelt utökat sin balansräkning. Likviditet i centralbanksvaluta och kapitaltäckning mm, blir en senare historia.

Valutan är bankens egen, och unik för just den banken.

Skapandet har skett utan någon som helst inblandning av centralbanken, bankens egna kapital eller någon annan insättares pengar.

Denna process är exakt likadan i en centralbanks bokföring där Svenska kronor skapas? När staten lånar av centralbanken så skapar centralbanken Svenska kronor ur tomma intet och när en privatperson lånar av en privat bank så skapar banken bankkredit ur tomma intet.
Citera
2011-10-03, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand
Denna process är exakt likadan i en centralbanks bokföring där Svenska kronor skapas? När staten lånar av centralbanken så skapar centralbanken Svenska kronor ur tomma intet och när en privatperson lånar av en privat bank så skapar banken bankkredit ur tomma intet.
Jepp.

Edit: Såg inte att du skrev "staten". Ändra det till "banker" så blir analogin fullständig. Staten kan dessvärre inte låna i sin egen centralbank pga EU-bestämmelser.
Senast redigerad av Hmmm2 2011-10-03 kl. 22:15.
Citera
2011-10-03, 23:03
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Oj, här kom det sannerligen intressant information.

Citat:
Svenska kronor skapas när Riksbanken köper statsobligationer och försvinner när obligationens värde är återbetalt.

Ok, så Riksbanken äger alltså stora mängder svenska statspapper? Är det verkligen så?

Citat:
När Riksbanken köpt en obligation hamnar pengarna på de bankkonton som låntagaren (staten) använder sig av. Bankerna börjar sedan skapa bankkredit utifrån den mängd Svenska kronor dom nu har insatta.

Hur får bankerna tillgång till statens konto i RIX? Och statsskulden är väl förhållandevis konstant sedan en del år tillbaka. Det kan ju inte leda till någon ökning av pengarna om man tänker på vad du sa innan om att statspapperna försvinner när de förfaller. Om de förfaller och skapas nya i samma takt så blir ju nettoeffekten noll.
Citera
2011-10-03, 23:40
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visdomsmannen
Skulle någon kunna förklara exakt hur förloppet sker, från och med att centralbanken ska bestämma sig för att den ska sätta in pengar på en banks konto till och med när banken lånar ut pengar till någon. Hur exakt går förloppet till, vilka aktörer är inblandade och vad krävs för prestation av varje aktör för att upprätthålla förloppet?
Det är otroligt enkelt.

Jag känner dig och Bertil. Bertil vill köpa en klocka för 100 kr och har skrivit en lapp "Jag, Bertil, lovar att betala 100 kr mot uppvisande av denna lapp". Du har en klocka till salu. Bertil ringer dig och frågar om han kan betala via mig. Det går bra och du säljer klockan till Bertil. Jag ger dig en lapp med texten: "Jag, jnilsson, lovar att betala 100 kr mot uppvisande av denna lapp". Jag behåller Bertils lapp.

Både du och Bertil har observerat vad jag sysslat med och börjar förmedla löften och betalningar i er tur. Ni skaffar tusentals kunder medan jag bara behåller er två. Ni använder mig endast för betalningar sinsemellan.

Jag=Riksbanken
Du och Bertil=privata banker

Tillägg: I första steget "trycker" både Bertil och jag 100 kr var. Vi har samma magiska förmåga som Yngves och Bernanke. Vill inte gå närmare in på hur. Affärshemligheter.
Senast redigerad av jnilsson 2011-10-03 kl. 23:55.
Citera
2011-10-03, 23:45
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Oj, här kom det sannerligen intressant information.

Ok, så Riksbanken äger alltså stora mängder svenska statspapper? Är det verkligen så?

Är det inte så?

Citat:
Hur får bankerna tillgång till statens konto i RIX?

Kanske genom att staten spenderar lånade pengar, jag tror inte dom lånar i syftet att hålla pengarna på ett konto. Om du har en bättre förklaring så får du gärna dela med dig. Når inte statens upplånade pengar privata banker? Har jag fel?

Citat:
Och statsskulden är väl förhållandevis konstant sedan en del år tillbaka. Det kan ju inte leda till någon ökning av pengarna om man tänker på vad du sa innan om att statspapperna försvinner när de förfaller. Om de förfaller och skapas nya i samma takt så blir ju nettoeffekten noll.

Är detta en fråga?
Citera
2011-10-04, 00:02
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Är det inte så?

Du påstår det. Har du inte koll på vad du skriver? Jag undrar om du kan visa att det du påstår stämmer. För du sitter väl inte och hittar på saker?

Citat:
Kanske genom att staten spenderar lånade pengar, jag tror inte dom lånar i syftet att hålla pengarna på ett konto. Om du har en bättre förklaring så får du gärna dela med dig. Når inte statens upplånade pengar privata banker? Har jag fel?

Är detta en fråga?

Min poäng är alltså att du säger att pengar skapas när Riksbanken köper statspapper och försvinner när dessa återbetalas och då statsskulden inte direkt förändras i värde (den har t.o.m. minskat) så innebär det det inte tillförs några nya pengar utan att staten lånar upp lika mycket som de återbetalar. Hur kan det då leda till att det kommer ut nya pengar? Det borde väl rimligtvis innebära att pengarna snarare minskar.

Men jag vet inte, detta är din förklaringsmodell jag känner inte till den så förtydliga gärna hur det fungerar. Det är väldigt intressant att ta del av dina kunskaper.
Citera
2011-10-04, 00:06
Medlem
CarlitoBrigante:
Vad anser du om Cervenkas beskrivning i första inlägget? Är det så det går till i USA?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in