Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Precis det vill jag också diskutera - men med utgångspunkt i polisyrket.
Kriminalvårdaren är en enstaka händelse -- men gällande polisen kan vi se en hundraårig trend, där det inte blivit könsutjämnat trots könsutjämning i kåren de sista femtio åren.
Således finns det alla skäl att diskutera faran med män inom kåren - och lämpligheten med att ha dem där, allt enligt din egen tes, men med bättre underlag.
För det första måste jag nog betona min inställning till fallet med den dödade kvinnliga vakten. Jag anser inte nödvändigtvis att
hon gjorde något fel. Det kan mycket väl vara så att hon gjorde en hjälteinsats och grep in väldigt modigt på ett sätt som många andra inte gjort. Dock kan jag utan större ansträngning förmoda att en person som är fysiskt starkare än den genomsnittliga kvinnan hade varit en god tillgång i exempelfallet ovan, till skillnad från den olämpliga kollegan.
Jag tar mig även friheten att påstå att en manlig kollega hade varit en mycket bra tillgång i situationen.
Eller en fysiskt stark kvinna. Könskvotering är dock inte lösningen för att hitta dessa, eller hur?
Om vi lämnar de enstaka fallen, som var tänkt som illustrerande exempel, är jag nyfiken på vilket sätt könskvoteringens inbyggda sänkning av andra meriterande egenskaper kan påverka vårt samhälle - med dödsfall som yttersta skräckexempel.
Förklara nu på vilket sätt
könskvotering är en bra idé för att selektera bort olämpliga personer inom "kåren" kontra att ställa högre krav på attityder och inställning. Könskvottering inverkar ju bara på kön och eventuellt endast indirekt på olämpliga egenskaper.
Dessutom har du inte lagt fram någon hypotes alls som förklarar att manlig kvotering har inverkat på de dödsfall du radade upp. Det kan ju även här bero på den genomsnittlige mannens större benägenhet att offra sitt liv (för samhället).