2011-10-07, 14:14
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du har inte kunnat visa det du begär avseende kvinnor, så varför begär du att jag skall visa motsvarande.

Dessutom har du inte kunnat visa att deras "större offervilja" skulle vara orsaken heller - det finns absolut ingenting som talar för det.

Att orsaken är större offervilja är en hypotes från min sida. Jag baserar denna hypotes på vedertagen fakta att män generellt är mer villiga att ta risker. På gott och ont beroende på situation, men i fallet med räddningstjänst och andra riskfyllda uppdrag är det knappast en större last än fördel.

Du har däremot inte lyckats visa något som pekar på att manlig könskvotering skulle vara orsaken till dödsfallen i den lista du postade. Eller hur manlig könskvotering tar sin form i Sverige år 2011. Om du presenterar din hypotes så kan jag därefter ta min hypotes ytterligare ett steg, exempelvis genom att hänvisa till forskning på testosteronets inverkan på beteenden relaterat till det vi diskuterar.
Citera
2011-10-09, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Du har däremot inte lyckats visa något som pekar på att manlig könskvotering skulle vara orsaken till dödsfallen

http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Engineering_failures
En god del av dödsfallen från den länken kan säkerligen hänföras till könsdiskriminering eftersom de skett under tider då samhällsstrukturerna lagt olika begränsningar för kvinnor att bli ingenjörer. Värdefull kompetens har därmed gått förloras, kompetens som sannolikt hade kunnat undvika en del av dessa dödsoffer.
Citera
2011-10-09, 14:49
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ndis
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Engineering_failures
En god del av dödsfallen från den länken kan säkerligen hänföras till könsdiskriminering eftersom de skett under tider då samhällsstrukturerna lagt olika begränsningar för kvinnor att bli ingenjörer. Värdefull kompetens har därmed gått förloras, kompetens som sannolikt hade kunnat undvika en del av dessa dödsoffer.

Ja, och jag kan hävda att dödsfallen är färre jämfört med om kvinnor också tagit samma ansvar i människans tekniska utveckling. Men visst, diskriminering på ickemeriterande egenskaper har en negativ effekt på kvalitet generellt, och därför har vi idag gjort oss av med den typ av diskriminering du pekade på. Idag återstår bara den feministiskt inspirerade könskvoteringen, vilket gör den betydligt mer dagsaktuell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in