• 1
  • 2
2004-12-12, 10:32
Medlem
Mamonakus avatar
*** SPOILERVARNING ***

Efter att ha upptckt att flera hr p forumet hller med om att Preacher r den bsta serien som sett dagens ljus hade jag tnkt diskutera nt s skumt som den gode pastorns moral.

Som jag ser p det r tanken att Jesse ska vara den rttrdige, rakryggade hjlten som helt enkelt r det goda i serien.

MEN, av nn anledning tycker jag inte riktigt han knns s jvla rttvis. Garth Ennis verkar ha en halvt snedvriden syn p vad som r rtt och fel tycker jag. Tex ansgs det vara vldigt fel av Cassidy att bli kr i Jesses flickvn, (Vi snackar innan han gtt till action) medan Jesse sjlv stjl och ddar.

Det tydligaste exemplet tycker jag kanske r hur badguysen "straffas" i serien. Tex ddas jesusbarnet, medan Jesus De Sade bara fr stryk och lmnas ver till polisen efter att ha spelat in barnporr.

Eh. Min frga skulle vara, vad tycker ni? r Jesse en rakryggad hjlte eller en madman?
Citera
2004-12-12, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamonaku
*** SPOILERVARNING ***

Efter att ha upptckt att flera hr p forumet hller med om att Preacher r den bsta serien som sett dagens ljus hade jag tnkt diskutera nt s skumt som den gode pastorns moral.

Som jag ser p det r tanken att Jesse ska vara den rttrdige, rakryggade hjlten som helt enkelt r det goda i serien.
S har jag aldrig sett honom. Han r ju bara en frbannad Texaskille som tnker leta upp Gud och sklla ut honom efter noter.
Citera
2004-12-12, 10:56
Medlem
Mamonakus avatar
Jo, men p vgen s kickar han ju arslet p ett antal skurkiga jklar.

Kanske bara var jag, men i mina gon kndes det verkligen som om Jesse var skapad som nn sorts ouppneligt moraliskt ideal. Typ.
Citera
2004-12-12, 13:45
Medlem
Jag kommer ihg att jag lste Preacher i Magnum fr ngra r sedan, Jag blev helt betagen s nu r jag p jakt efter den.

Hittade den i serie affr dr jag gr i skolan men den kostade 200:- s jag lmnade den t sitt de.

Ngon som vet vart jag kan kpa den billigare.
Citera
2004-12-13, 05:25
Medlem
Mamonakus avatar
Ifall du rkar bo i Sthlm kan du lna den p Serieteket i Kulturhuset p.

Annars vettefan. De r dyra
Citera
2004-12-13, 10:02
Medlem
Ajd, man kanske kan nska sig en. Det r ju snart jul
Citera
2004-12-13, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrLinus
Jag kommer ihg att jag lste Preacher i Magnum fr ngra r sedan, Jag blev helt betagen s nu r jag p jakt efter den.

Hittade den i serie affr dr jag gr i skolan men den kostade 200:- s jag lmnade den t sitt de.

Ngon som vet vart jag kan kpa den billigare.
Hittade du hela serien fr 200 spnn? Det mste vl nda bara ha varit en av bckerna? Hela listan ser ut s hr:

Preacher: Gone to Texas (Preacher 1-7)
Preacher 2: Until the End of the World (Preacher 8-17)
Preacher 3: Proud Americans (Preacher 18-26)
Preacher 4: Ancient History (Preacher Special: Saint of Killers 1-4, Preacher Special: The Story of You-Know-Who, Preacher Special: The Good Old Boys)
Preacher 5: Dixie Fried (Preacher Special: Cassidy - Blood & Whiskey, Preacher 27-33)
Preacher 6: War in the Sun (Preacher Special: One Man's War, Preacher 34-40)
Preacher 7: Salvation (Preacher 41-50)
Preacher 8: All Hell's A-Coming (Preacher 51-58, Preacher: Tall in the Saddle)
Preacher 9: Alamo (Preacher 59-66)
Citera
2004-12-13, 17:30
Medlem
Juggalos avatar
Hller med fregende talare att Jesse r en aning pissed Texaskille som lser saker p sitt vis, ngon hjlte sg jag aldrig honom som.
Fr er som letar Preacher skulle jag rekommendera Ebay dr man ofta kan kpa hela serien som TPB's eller Slims fr en ganska billig peng.
Citera
2004-12-13, 19:34
Medlem
Eller s laddar man ner den frn suprnova.org.
Comics->Misc->Preacher. 292Mb
#1-#66
Sjlvklart r alla p engelska och lses enklast med CDisplay
Citera
2004-12-13, 19:44
Medlem
mi:nes avatar
^ r ett pucko

Jag hller inte med Ennis' stt att se p saker p vissa punkter. Dessutom finner jag all krlek sent i serien verdriven. Och Jessie r KNAPPAST en good-guy egenkligen. Dremot r han ansvarslysten. Jag hade misshandlat min nyfunna gva utan att tnka en sekund p det. Men hans uppvxt, attityd, och rent av vldsamma sinne skiner igenom det ansvaret p mnga punkter. Framfrallt i rent sjlvfrsvar.
Citera
2004-12-14, 02:38
Medlem
Skgg-Krales avatar
Jesse r en vanlig mnniska som har ftt kraften, och en av pongerna med hela historien r att mnniskan inte klarar av att vara mer kraftfull n alla andra.

Storhetsvansinne, psykisk labilitet och en traumatisk historia fr Jesse att, som frsta mnniska, g upp och ge gud vad han tl.

Som skaparens anledning till vrlden lyder, "I was alone, I wanted to be loved"
Citera
2004-12-14, 03:49
Medlem
HonkenLarssons avatar
Jag har alla p PDF. Hittade den p www.suprnova.com
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto