Citat:
Ursprungligen postat av skalaenpotatis
ja men visst håller jag med dig...
Det gör jag...
Men vem är det som säger att det är så här...
Du utgår ju från vad andra säger nu...
Det behöver inte vara så här bara för det.
Eller hur..?
Va? Alltså, när man går en vetenskaplig utbildning i något så hör det ju liksom till att man SJÄLV får studera och observera saker, åtminstone till så hög grad som är möjligt med den utrustning som finns på skolan man studerar vid. Det är ofta den insikten som får en att förstå hur saker och ting hänger ihop, de egna experimenten och att man faktiskt kan verifiera (inte allt men stora delar av) det läraren/forskarna påstår.
Har man kört en massa olika substanser genom t.ex en gaskromatograf och många andra liknande laboratorieprocesser så förstår man hur lätt det är att ta reda på ett okänt ämnes innehåll utan att sitta och gissa, på samma sätt kan man mäta och observera en enorm mängd saker om universum med den stora mängd olika typer av teleskop och andra mätinstrument som finns.
Du verkar ju mest vara inne på linjen att "hur vet man egentligen att blod innehåller järn? det behöver inte vara så bara för att nån vetenskapare har sagt så" och det visar en oerhörd brist på bildning om du på fullt allvar tror att all vetenskap bara måste köpas rakt av på ren godtrogenhet, från nån forskare/lärare som i sin tur bara har gissat fram nåt.
Självklart går det att testa och verifiera alla etablerade teorier, naturlagar m.m. Visst finns det ständigt nya hypoteser som ännu inte är bevisade och befinner sig på "gissnings-stadiet" mer eller mindre, men det är ju bara en pytteliten bråkdel av det vi idag kallar vetenskap.
Bara uttalanden som "Vi forskar i saker och
sen hittar vi på svaren." får ju trollvarningsklockorna att ringa så jag hoppas att de har rätt