2011-10-04, 09:54
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CobyDick
Beror på i vilken mening du menar våld!att hoppa på en galen intern(för våldsamt utåtagerande) och med "våld" ta internen till ISO för fastspänning, om det krävs för att skydda personal och andra interner. Det är det våldet man får och ska utöva!annars är våld aldrig något som hjälper på avdelningsnivå!Nu jobbar ju jag inom rättpsyk, där vi har patienter, som oftast p g a sjukdom upplever sig vara i en situation då våld krävs, jag har själv ingen större insikt hur den humanistiska inställning är på häkten!bedriver ju inte "vård" i samma bemärkning!

Jag tror verkligen det är skitsamma för GM i denna situation att det var en kvinna/tjej! Har tidigare hoppat på häktespersonal,manlig, nån som har måtten på honom?kan gissa att denna manliga kille har snarlik kroppstyp som KS(BO). Tror vi kan se att GM är en liten feg jävel som är utstuderad i BO. OCH lider av en allvarlig psykisk störning!

Det tror jag inte, den mannen lyckades ju övermanna honom och freda sig till backup kom.

Det tycker man är självklart att de som vaktar ska ha förutsättningar att klara av i detta yrke. Sedan betyder inte det att det kan sluta illa ändå, men förutsättningarna måste finnas där.

Klimatet på våra gator blir allt hårdare och snorgungar och tungt kriminella gängmedlemmar springer omkring och skjuter varandra för minsta lilla provokation och respekten för medmänniskor minskar för varje dag. Det hårda klimaten speglar självklart även våra häkten och fängelser, men på fängelserna har man ändå en bra metodik för att stävja de bråkiga internerna, det borde rimligtvis häktena också ha i och med att isolering i en häktescell tär på många psyken.

Man vet inte heller om denna kvinna, som dessutom var svart och som kan ha spelat in, sa något som retade denna kända våldsman. Han var oberäknelig och tog inte skit från någon, inte ens sin bästa kompis.

Nu är det förstås inte hennes fel utan det är helt och hållet den säkerhetsansvarige och ledningen som placerade henne där i helt fel yrkesroll och utan någon som helst skydd för en eventuellt uppkommen situation.

Säkerhetschefens argument att man inte hade kunnat förutse detta då det inte skett på 40 år är ungefär lika idiotisk som att skicka upp en takläggarlärling med kort utbildning på ett högt beläget tak och sedan säga att han inte behöver bära säkerhetssele för det är ändå ingen som ramlat ned de senaste 40 åren.
Senast redigerad av Lalajlaj 2011-10-04 kl. 10:05.
Citera
2011-10-04, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det tror jag inte, den mannen lyckades ju övermanna honom och freda sig till backup kom.

Missat den uppgiften!sry
Citera
2011-10-04, 10:00
Medlem
Den här mannen skulle avlivats på plats, så slipper åtminstone fler råka illa ut. Otroligt sorgligt att någon ska behöva råka ut för det här bara för att det finns fullkomliga idioter i samhället som vi stoppar in på förvaring som sedan någon måste vakta med livet som insats.
Och vad är det för någon som står bredvid och ropar sluta istället för att ingripa. Får hoppas att han helt enkelt inte kunde ingripa. Citat: "En annan häktad som befann sig ute på rastgården ska ha uppmanat gärningsmannen att hejda sig."
Citera
2011-10-04, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norra-sidan
Inget ska pratas igenom!
Situationen ska inte ens uppkomma, och de uppnås bäst med vettig och kunnig personal. Inte med 2 gym-muppar med gemensam iq på 100.

Nu finns det ju personal (män) som både är vettiga och har en god fys. Man måste inte vara liten tjej/gammal kärring för att ha läst på högskolan. Inte heller behöver man vara liten tjej/gammal kärring för att kunna ha en god tjänstemannarelation och kunna prata med de intagna.

Ett av kriminalvårdens största problem är att det inte finns några som helst krav på fysisk duglighet. Att använda batong och gripandetekniker är fysiska färdigheter som kräver fysisk styrka. Kriminalvårdens lättmetall batonger slår ej av några armar eller ben utan en synnerlig ansträngning om ens då. Slag mot huvudet funkar förstås, men det är förbjudet enligt regelverket.
Citera
2011-10-04, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mster
Den här mannen skulle avlivats på plats, så slipper åtminstone fler råka illa ut. Otroligt sorgligt att någon ska behöva råka ut för det här bara för att det finns fullkomliga idioter i samhället som vi stoppar in på förvaring som sedan någon måste vakta med livet som insats.
Och vad är det för någon som står bredvid och ropar sluta istället för att ingripa. Får hoppas att han helt enkelt inte kunde ingripa. Citat: "En annan häktad som befann sig ute på rastgården ska ha uppmanat gärningsmannen att hejda sig."

Borde inte GM haft restriktioner?hade han restriktioner?
Citera
2011-10-04, 10:04
Medlem
minesofterrors avatar
Jag förstår inte det här med att han flyttats från psyk pga att han var för farlig.. istället placeras på ett häkte? är det inte tvärtom, att de mest farligaste ska vara på psyk?
Citera
2011-10-04, 10:07
Medlem
Cronmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CobyDick
Borde inte GM haft restriktioner?hade han restriktioner?

Så om han inte får läsa tidningen så slår han inte ihjäl nån?
Eller menar du att hans restrektioner skulle innefatta Förbud att slå ihjäl vårdare"?
Citera
2011-10-04, 10:07
Medlem
Känns som tjänstefel från rättspsyks sida.En psyk sjuk pat ska självklart medicineras. Det finns ju mediciner.
Citera
2011-10-04, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cronmans
Så om han inte får läsa tidningen så slår han inte ihjäl nån?
Eller menar du att hans restrektioner skulle innefatta Förbud att slå ihjäl vårdare"?

Precis den restriktionen jag menade!huvudet på spiken där!

Menar givetvis samsittning, kontakt med andra interner!då ska det ju inte finnas nån möjlighet till att snacka med nån förutom vakterna
Citera
2011-10-04, 10:13
Medlem
Overminds avatar
Varför var båda vårdarna kvinnor? Detta visar tydligt att kvinnor ICKE skall jobba som poliser eller inom det militära.
Citera
2011-10-04, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Gunilla Tegnert har med sitt agerande i media tydligt visat att hon har dåligt samvete för nått. Morgonens framträdande i SVT var ett självmord på hennes karriär.
Gissar att det är hennes huvud som rullar först.

Har hon uttalat sig ytterligare sedan presskonferensen? Någon som i så fall sett detta, eller har länk?

Tragisk händelse, givetvis, men det blir riktigt obehagligt att se henne sitta och småskratta/flina (14:40-14:55 in) på presskonferensen.
Jag hoppas att din gissning är rätt angående vems huvud som blir det första att rulla!
Citera
2011-10-04, 10:20
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minesofterror
Jag förstår inte det här med att han flyttats från psyk pga att han var för farlig.. istället placeras på ett häkte? är det inte tvärtom, att de mest farligaste ska vara på psyk?

Inte om de är för våldsamma/oberäkneliga, antar jag. Häktet och dess personal lär har bättre beredskap mot de som inte går att tygla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in