Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
Ja han kan ju inte få strängare straff, men tror knappast han får ett tidsbestämt straff..

Jag är inte någon expert i frågan om vad som skiljer mord från dråp (kanske har någon sakkunnig som läser denna tråd lust att uttala sig) men enligt wikipedia så döms den för dråp som "
dödat en person, om gärningen med hänsyn till de omständigheter som föranlett den eller i övrigt är att anse som mindre allvarlig. Avgörande är ofta huruvida handlingen kan anses ha skett i hastigt mod (dvs. ej under lång tid överlagt och planerat), gärningsmannens sinnestillstånd eller vilka förberedelser gärningsmannen vidtog. Straffet för dråp är i Sverige mellan sex och tio års fängelse. Brottet bedöms alltså lindrigare än mord, men hårdare än vållande till annans död. Precis som vid mord, men till skillnad från vid vållande till annans död krävs också uppsåt, det vill säga att gärningsmannen antingen hade för avsikt att döda offret eller åtminstone var helt likgiltig inför att handlingen skulle kunna leda till personens död."
I detta fall är det rimligt att anta att:
1. GM i förväg inte kunde veta att mötande personal var:
a) ensam (i normalfallet möttes han av två personer)
b) en späd kvinna (hade det varit en ensam manlig personal på 2 meter/100 kg så hade följden förmodligen blivit en annan).
2. GM inte hade lyckats med sitt uppsåt att ha ihjäl BO om inte den kvinnliga vårdaren som lämnade vaktkuren (möjligtvis mot gällande rutiner) för att undsätta sin kollega hade burit med sig batongen som användes som mordvapen.
Det borde alltså vara tämligen enkelt för en försvarsadvokat att påvisa att gärningen begicks i hastigt mod då GM troligtvis fattade sitt beslut i samma stund som han mötte offret, och att gärningen knappast hade kunnat fullbordas utan bistånd från BO:s kollega som (utan avsikt, naturligtvis) tillhandahöll mordvapnet. Uppsåt fanns uppenbarligen då misshandeln var utdragen, men gärningen kan knappast påstås vara planerad med ovanstående punkter i beaktande.
Jag har inte läst tingsrättens dom men i det fall GM
inte enligt något vittnesmål explicit har uttryckt sin avsikt att ha ihjäl någon så bör hovrätten i enlighet med rådande lagstiftning döma honom för dråp, alltså max 10 år (därtill kommer eventuell ytterligare strafftid för de övriga brott som han står åtalad för).
Nu bor vi ju i Sverige och därför är det väl lite si och så med hur rättssystemet fungerar i praktiken (se exempelvis DaCosta-fallet) och hovrätten kan mycket väl gå på tingsrättens linje för att gå folkopinionen/massmedia till viljes. Tro mig, jag fullkomligt hatar tanken på att GM kan vara en fri man om 10 år eller så men samtidigt så värnar jag rättssäkerheten i första hand. Har man åsikter om hårdare straff så får man ha detta i beaktande nästa gång man går och röstar.
Citat:
Ursprungligen postat av htnbhhrrfl
Det kanske har diskuterats tidigare men hur gör jag för att få tag på filmen av mordet?
Du får väl söka i Mondo, gore och bizarre-forumet istället, din sjuka jävel.