2011-10-11, 18:10
  #2317
Medlem
Vad tror ni att denna vidriga händelsen kommer att innebära för brottslingarna som sitter inne nu, blir det hårdare bevakning?

Kommer Kriminalvården sluta låsa in tjejer ensamma med farliga mördare i besöksrum? Det är nog annars bara en tidsfråga innan vi har ett liknande brott, självförvållat till en del av tjejen som gått in i rummet frivilligt. Men hur vet man egentligen att de inte är hotade eller inte vågar bryta med brottslingen. I Tyskland blev en flickvän till en brottsling mördad i ett besöksrum och här i Sverige blev en våldtagen och misshandlad på Kumla, enligt en bekant i yrket. Kanske någon av er vet om det stämmer? Enligt min bekant kan inte besökaren kalla på hjälp om hon hotas och är helt utlämnad till en bandit under den tid som besöket pågår.
Citera
2011-10-11, 18:51
  #2318
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lelleus
Vad tror ni att denna vidriga händelsen kommer att innebära för brottslingarna som sitter inne nu, blir det hårdare bevakning?

Kommer Kriminalvården sluta låsa in tjejer ensamma med farliga mördare i besöksrum? Det är nog annars bara en tidsfråga innan vi har ett liknande brott, självförvållat till en del av tjejen som gått in i rummet frivilligt. Men hur vet man egentligen att de inte är hotade eller inte vågar bryta med brottslingen. I Tyskland blev en flickvän till en brottsling mördad i ett besöksrum och här i Sverige blev en våldtagen och misshandlad på Kumla, enligt en bekant i yrket. Kanske någon av er vet om det stämmer? Enligt min bekant kan inte besökaren kalla på hjälp om hon hotas och är helt utlämnad till en bandit under den tid som besöket pågår.

Gissningsvis kommer det inte att ske så mycket som påverkar de intagna i sig. Däremot kommer det nog bli lite svårare för anstaltsledningar och liknande att göra som de brukar, de anställda kommer nog i väldigt stor utsträckning neka ensamarbete. Till viss del riskerar detta att drabba de intagna också, att saker som normalt sett hinns med just på grund av att vårdare arbetar ensamma inte kommer att hinnas med. Förhoppningsvis kommer det dock att snart innebära att anstalter och häkten får fler anställda så att allt ensamarbete elimineras.

Jag vet inte om det stämmer att någon har blivit våldtagen och misshandlad på Kumla, inget jag har hört något om. Däremot vet jag att besökare blir inlåsta i ett besöksrum med de intagna, ja. Detta är också något som jag har kritiserat kriminalvården för, framför allt när det gäller barn, men det är en svåravvägd fråga som också gäller säkerheten på anstalten och eventuell rymningsrisk osv. Dock finns det en kommunikationsutrustning där som besökare/intagen kan använda för att kontakta vakthavande befäl, exempelvis om man vill avbryta besöken. Känner man sig hotad kan man också få bevakade besök.


Citat:
Ursprungligen postat av Skjut-Mej
Har hela tiden tyckt att detta är fruktansvärt tragiskt...men nu får man veta att BO är....NEGER!!!!

Då kan jag liksom inte bry mej längre

Citat:
Ursprungligen postat av CR7DO7
Likadant för mig om jag är ärlig. Har hela tiden tyckt att det är hennes eget fel men man har tyckt lite synd när man har inbillat sig att det var en söt 25 årig tjej som heter Elin som blev dödad men nu när jag vet om att det är en halvneger så sitter jag med ett smile istället.

Länge leve Erik Ljungström!

Vet inte riktigt vad ni två är för människor egentligen. Men att ens tänka de här tankarna, än mindre faktiskt skriva den - ens på ett anonymt trollforum som Flashback - är för fan sorgligt. Jag tycker synd om era mammor som har lidit genom förlossningar för att ha satt personer som er till världen.
Citera
2011-10-11, 19:03
  #2319
Medlem
202walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellermeister
Jag vet inte om det stämmer att någon har blivit våldtagen och misshandlad på Kumla, inget jag har hört något om. Däremot vet jag att besökare blir inlåsta i ett besöksrum med de intagna, ja. Detta är också något som jag har kritiserat kriminalvården för, framför allt när det gäller barn, men det är en svåravvägd fråga som också gäller säkerheten på anstalten och eventuell rymningsrisk osv. Dock finns det en kommunikationsutrustning där som besökare/intagen kan använda för att kontakta vakthavande befäl, exempelvis om man vill avbryta besöken. Känner man sig hotad kan man också få bevakade besök.

Nu vill jag absolut inte låta styv i korken eller självgod, men vem är du - justitieombudsmannen? "Detta är också något som jag har kritiserat kriminalvården för", liksom...
Citera
2011-10-11, 19:06
  #2320
Medlem
Artificioses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellermeister
I det här fallet brottsoffer/brottsoffret.
Okej. Tackar tackar.
Citera
2011-10-11, 19:14
  #2321
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 202walker
Nu vill jag absolut inte låta styv i korken eller självgod, men vem är du - justitieombudsmannen? "Detta är också något som jag har kritiserat kriminalvården för", liksom...


Förlåt, jag skulle ha varit tydligare i mitt inlägg. Jag har skrivit uppsats och utrett kriminalvårdens rutiner i förhållande till barnperspektivet, och i den framför kritik gällande den här punkten.
Jag har också framfört kritiken på min arbetsplats..
Citera
2011-10-11, 19:19
  #2322
Medlem
UNIKEFFs avatar
Hon var alltså neger och då blir det hela mer logiskt. Killen får en kaxig negerbrud som ska kolla honom och hur många hade inte gjort samma sak?

Kan tänka mig hur hon agerade och höll på. Hade också känt mig provocerad av att ha en sån som ska vakta mig.

Blir så trött på gammelmedia som inte går ut med hela storyn så man förstår orsaken till vad som hände. Nu vet vi och nu kan vi förstå och kan bara ana vad hon kan ha sagt eller gjort. Har man inte hört allas historia kan man inte döma någon på förhand.
__________________
Senast redigerad av UNIKEFF 2011-10-11 kl. 19:23.
Citera
2011-10-11, 19:25
  #2323
Medlem
202walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellermeister
Förlåt, jag skulle ha varit tydligare i mitt inlägg. Jag har skrivit uppsats och utrett kriminalvårdens rutiner i förhållande till barnperspektivet, och i den framför kritik gällande den här punkten.
Jag har också framfört kritiken på min arbetsplats..

Allright, tack för förtydligandet. Det är alltid intressant att veta var åsikterna kommer från och i vilket sammanhang de uppstått. Det gör det lite enklare att värdera informationen :-).
Citera
2011-10-11, 19:48
  #2324
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UNIKEFF
Hon var alltså neger och då blir det hela mer logiskt. Killen får en kaxig negerbrud som ska kolla honom och hur många hade inte gjort samma sak?

Kan tänka mig hur hon agerade och höll på. Hade också känt mig provocerad av att ha en sån som ska vakta mig.

Blir så trött på gammelmedia som inte går ut med hela storyn så man förstår orsaken till vad som hände. Nu vet vi och nu kan vi förstå och kan bara ana vad hon kan ha sagt eller gjort. Har man inte hört allas historia kan man inte döma någon på förhand.

Oj, har du redan lyckats läsa dig till att det var en färgad tjej som blev mördad? Det var ju snabbt av dig. Det är klart att man får känna sig provocerad, det gör jag varje dag, men tyvärr är det olagligt att banka ihjäl dom man blir arg på. Jag vet, visst skulle man gärna göra det, men enligt Svea Rikes Lag är det olagligt, vilket innebär att det blir straffpåföljd i form av fängelse
Citera
2011-10-11, 20:04
  #2325
Medlem
UNIKEFFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Oj, har du redan lyckats läsa dig till att det var en färgad tjej som blev mördad? Det var ju snabbt av dig. Det är klart att man får känna sig provocerad, det gör jag varje dag, men tyvärr är det olagligt att banka ihjäl dom man blir arg på. Jag vet, visst skulle man gärna göra det, men enligt Svea Rikes Lag är det olagligt, vilket innebär att det blir straffpåföljd i form av fängelse

Jo men han har sin heder intakt så har han ju ändå vunnit en seger för själen. Ponera att hon kaxade sig och var rasistisk, då hade han inget val helt enkelt.

Media kunde ha tillkännagett vilken ras hon var så hade vi sluppit allt snack och skit för nu vet vi att det var ett rasmord.
Citera
2011-10-11, 20:14
  #2326
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UNIKEFF
Jo men han har sin heder intakt så har han ju ändå vunnit en seger för själen. Ponera att hon kaxade sig och var rasistisk, då hade han inget val helt enkelt.

Media kunde ha tillkännagett vilken ras hon var så hade vi sluppit allt snack och skit för nu vet vi att det var ett rasmord.

Men du verkar fatta lite trögt, även om hon har kaxat sig och varit rasistisk så är det olagligt och kriminellt att döda henne. Fattar du? Det står ingenting i Sveriges Lag om att man får döda färgade. Comprende? Vill du ha en sån lag så måste du försöka påverka våra politiker! Lycka till.

Detta mordfall handlar inte om att tycka si eller tycka så... färg hit eller färg dig. DET ÄR OLAGLIGT ATT DÖDA MÄNNISKOR OAVSETT HUDFÄRG!
Citera
2011-10-11, 20:56
  #2327
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UNIKEFF
Jo men han har sin heder intakt så har han ju ändå vunnit en seger för själen. Ponera att hon kaxade sig och var rasistisk, då hade han inget val helt enkelt.

Media kunde ha tillkännagett vilken ras hon var så hade vi sluppit allt snack och skit för nu vet vi att det var ett rasmord.

Jag förstår att med din intellektuella kapacitet behöver du göra världen enkel och lättförklarad. Vi andra klarar av att se ytterligare några andra möjliga motiv. Ändå tror jag nog att motivet bara var att han var arg och ville slå på någon.
Citera
2011-10-11, 21:10
  #2328
Medlem
UNIKEFFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Men du verkar fatta lite trögt, även om hon har kaxat sig och varit rasistisk så är det olagligt och kriminellt att döda henne. Fattar du? Det står ingenting i Sveriges Lag om att man får döda färgade. Comprende? Vill du ha en sån lag så måste du försöka påverka våra politiker! Lycka till.

Detta mordfall handlar inte om att tycka si eller tycka så... färg hit eller färg dig. DET ÄR OLAGLIGT ATT DÖDA MÄNNISKOR OAVSETT HUDFÄRG!

Jag kan lagen men något som är viktigare än lagen är den egna hedern. Det må vara så att media tror att hederskultur är något som invandrare sysslar med men även vi svenskar försvarar vår heder då den blir kränkt.

Jag tror att det var anledningen i detta fall och gjorde han det helt utan provokation från henne då är han en galning. Media har dock försökt mörkat att hon var neger så jag tror Hasse Aro hade ett finger med i det hela. Enligt honom var hon svensk.



Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Jag förstår att med din intellektuella kapacitet behöver du göra världen enkel och lättförklarad. Vi andra klarar av att se ytterligare några andra möjliga motiv. Ändå tror jag nog att motivet bara var att han var arg och ville slå på någon.
Allt är möjligt utom att media talar sanning och lägger alla kort på borden. Media skäms när invandrare begår brott eller blir offer för det. Svensk media jobbar hela tiden omedvetet med att osynliggöra invandraren.
__________________
Senast redigerad av UNIKEFF 2011-10-11 kl. 21:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in