2011-10-06, 09:03
Medlem
batmanfittas avatar
I juli skrev sju vårdare på häktet ett brev till justitieminister Beatrice Ask (M). De beskriver en arbetsplats präglad av otrygghet och felaktiga prioriteringar. Där personalen alltid går på minsta bemanning.
”Detta leder till rädsla, oro och en mycket förändringsobenägen personal där var och en endast är fokuserad på att behålla sitt jobb”, står det.

Ständigt denna Beatrice Ask
Senast redigerad av batmanfitta 2011-10-06 kl. 09:39.
Citera
2011-10-06, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Observer 2
Vänligen skippa genusdebatten då det tragiska i detta är varför vårdare som uppenbarligen har arbetsuppgifter de ej kan hantera.
Är det för att de har för höga tankar om sig själv, är det chefer som är dåliga på sitt arbete när det gäller bedömma risker och konsekvenserna av dessa eller varför inte en myndighet som inte vet hur man ska rekrytera personal och utveckla dessa?

Som anställd bör man ju söka annat arbete om man själv känner att man inte kan utföra sitt uppdrag om nu myndigheten misslyckas med sin rekrytering alt utveckling Av personal (så klart gäller detta alla som arbetar med potentiellt våld).

Ja som anställd bör man söka sig till ett annat jobb om man eventuellt inte klarar att hantera vissa situationer.
Vet inte om det har att göra med att vissa kvinnor måste visa att "vi kan också".

Får mig att tänka på en kvinna på utlandstjänst i Afghanistan som var ksp skytt, hon stoppade frigolit i kassettfickorna så hon bar alltså enbart 200 skott. Allt för att inte erkänna att man är för svag.
Citera
2011-10-06, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalomsupport
Vart i mellan Sverige tänker du på?

Typ Medelpad.
Citera
2011-10-06, 09:15
Medlem
dreamdreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Recce
Ja som anställd bör man söka sig till ett annat jobb om man eventuellt inte klarar att hantera vissa situationer.
Vet inte om det har att göra med att vissa kvinnor måste visa att "vi kan också".

Får mig att tänka på en kvinna på utlandstjänst i Afghanistan som var ksp skytt, hon stoppade frigolit i kassettfickorna så hon bar alltså enbart 200 skott. Allt för att inte erkänna att man är för svag.

Exakt vad i inledningsfrasen "vänligen skippa genusdebatten" var det du inte förstod?
Citera
2011-10-06, 09:32
Medlem
Dalomsupports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.M.K
Är ju helt klart män också då det finns fler män än kvinnor som arbetar med detta. Känner en normallång och normalbyggd kille som jobbade på ett häkte en kortare period och blev nersparkad av ett fyllo.

Jag tycker inte man ska haka upp sig på att det var kvinnor, man bör haka upp sig på varför de inte bar vapen!

Då kan jag ju berätta för dig att till Häktet kommer man inte full!
Måste vara arresten du menar,är en jävla skillnad
Citera
2011-10-06, 09:48
Medlem
En del här verkar vara väldigt välinformerade om kvinna nr 2. Att hon bara hade några år kvar till pension, att hon larmade först efter hon blivit av med batongen, att hon sprang och låste in sig, och att hennes fega och tafatta agerande bidrog till K:s död. Jag har följt med ganska bra i media men får nog läsa på igen, för denna information har jag visst missat.
Citera
2011-10-06, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Frågan är om det Karen som glömde honom på taket eller någon annan?
Erik lär ju vara den långsinta typen enligt aftonbladet och expressen...

Det lär det ju inte vara eftersom hon bara jobbat sen sommaren 2010...
Citera
2011-10-06, 10:01
Medlem
Citat:
Vänligen skippa genusdebatten då det tragiska i detta är varför vårdare som uppenbarligen har arbetsuppgifter de ej kan hantera.
Är det för att de har för höga tankar om sig själv, är det chefer som är dåliga på sitt arbete när det gäller bedömma risker och konsekvenserna av dessa eller varför inte en myndighet som inte vet hur man ska rekrytera personal och utveckla dessa?

Som anställd bör man ju söka annat arbete om man själv känner att man inte kan utföra sitt uppdrag om nu myndigheten misslyckas med sin rekrytering alt utveckling Av personal (så klart gäller detta alla som arbetar med potentiellt våld).

Ja, om folk sade upp sig i stor skala skulle myndigheten bli tvungen att förbättra arbetsmiljön.

Läste att häktet år 2005 dragit ner från tre till en personal under promenaderna. Det ställer högre krav på personalens kompetens att klara av en explosiv psykopat och det tror jag få personer gör. Och varifrån skall dessa rekryteras som vill jobba för låglön och skitförhållanden? De som i såfall kommer dit blir besvikna för att yrket inte handlar om att brottas och sätta bovarna på plats, snarare om praktiska detaljer för att få dagarna att flyta på.

Jag tror det klassiska tänket: "det händer inte mig" ligger bakom att många fysiskt svaga jobbar på häkten och anstalter. Sen invaggas de i falsk säkerhet av överfallsalarm, att kollegan brevid ser och hör och "kan" ingripa vid behov osv.
Citera
2011-10-06, 10:10
Medlem
drickor-olika-smaks avatar
Stor mening att ha en batong om man är tant? Det är ju, som bevisat, bara en nackdel då han förmodligen kunde ta den ifrån henne i princip utan ansträngning.
Citera
2011-10-06, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drickor-olika-smak
Stor mening att ha en batong om man är tant? Det är ju, som bevisat, bara en nackdel då han förmodligen kunde ta den ifrån henne i princip utan ansträngning.

namn på tanten som blev av med batongen..?
Citera
2011-10-06, 10:26
Medlem
Citat:

Ser personligen inga problem med att ha kvinnliga vårdare/poliser/väktare etc som är 159 långa och 50kg, men självklart kan man omöjligen värja sig ensam mot en sådan där galning i den situationen.
När kollegan var en gammal orkeslös kärring som går in och först sjabblar bort batongen (Så att Erik kan ta denna, använda som vapen och mata in 40 slag mot huvudet.) och sedan flyr för att rädda sig själv istället för att hjälpa sin kollega så fattar man att det är ganska mycket inom kriminalvården som inte står rätt till, både hos de enskilda anställda och ledningen.
Citera
2011-10-06, 10:27
Medlem
Kadischs avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13734442.ab

Rättspsyket rapporterade över till häktet att patienten var för farlig för dom att handskas med och cheferna rapporterar inte över det till den personal som ska handskas med honom.
Jag har 15 år i branschen och har aldrig hört nåt liknande. Det är tydligen kutym inom häktet, Huddinge. Då är jag mest förvånad att det inte hänt tidigare. Nån eller några chef(er) på Huddingehäktet ligger jävligt pyrt till.....Vållande till annans död, tycker jag är en åtalspunkt som känns fullt trolig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in