Citat:
Ursprungligen postat av Observer 2
Vänligen skippa genusdebatten då det tragiska i detta är varför vårdare som uppenbarligen har arbetsuppgifter de ej kan hantera.
Är det för att de har för höga tankar om sig själv, är det chefer som är dåliga på sitt arbete när det gäller bedömma risker och konsekvenserna av dessa eller varför inte en myndighet som inte vet hur man ska rekrytera personal och utveckla dessa?
Som anställd bör man ju söka annat arbete om man själv känner att man inte kan utföra sitt uppdrag om nu myndigheten misslyckas med sin rekrytering alt utveckling Av personal (så klart gäller detta alla som arbetar med potentiellt våld).
Ja, om folk sade upp sig i stor skala skulle myndigheten bli tvungen att förbättra arbetsmiljön.
Läste att häktet år 2005 dragit ner från tre till en personal under promenaderna. Det ställer högre krav på personalens kompetens att klara av en explosiv psykopat och det tror jag få personer gör. Och varifrån skall dessa rekryteras som vill jobba för låglön och skitförhållanden? De som i såfall kommer dit blir besvikna för att yrket inte handlar om att brottas och sätta bovarna på plats, snarare om praktiska detaljer för att få dagarna att flyta på.
Jag tror det klassiska tänket: "det händer inte mig" ligger bakom att många fysiskt svaga jobbar på häkten och anstalter. Sen invaggas de i falsk säkerhet av överfallsalarm, att kollegan brevid ser och hör och "kan" ingripa vid behov osv.