2011-10-04, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Den eller de som gjort riskbedömningen ligger nog risigt till.

Det här är Sverige så de kommer bestraffas med några arga tillsägningar eller i värsta fall några kronor i böter.
Citera
2011-10-04, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magnifico
Hade jag suttit i kriminalvårdens ledning hade jag beslutat om följande:

-För att bära batong skall krävas avancerad självförsvars utbildning som måste förnyas minst några gånger varje år. Kan man inte bevisa att man kan använda en batong dras den bort. Låt gärna Krav Maga instruktörer eller instruktörer från Bonowi eller ESP utbilda kriminalvårdens personal i att hantera batong effektivt.

För att bära batong i Sverige krävs att man genomgått utbildning och att man har ett personligt knutet tillstånd för densamme. Har man inte det begår man brott mot knivlagen.

Och detsamma bör ju gälla även Kriminalvårdare. Jag tror knappast att man gett den äldre vårdaren en batong och sagt "det är bara att slå" och hoppats på att inget händer. F ö hade det nog inte hjälpt om hon så var världsmästare i batonghantering. En normalbyggd, medelålders kvinna har inte mycket att sätta emot en ung, psykopatisk man oavsett.
Citera
2011-10-04, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoughsTower
Ansvarsfråga: Om den andre vårdaren inte sprungit och hämtat batong utan istället hjälpt sin kollega samtidigt som hon tryckt på överfallslarmet, hade utgången då kunnat bli något annat?

Om det nu visar sig att batongen är det dödliga verktyget, kan vårdaren då åtalas/dömas för medhjälp? Utan batongen = inget dödligt våld.

Utan batong = inget dödligt våld?

Är du bara lite dum eller har du otur när du tänker. Det är FULLT möjligt att slå ihjäl någon med knytnävarna, och det hade förmodligen hänt efter med eller utan batong.

Problemet är att vakten var själv med en uppenbart våldsam person. Kvinnor är säkert jättebra på häktena då situationer förmodligen inte eskalerar lika ofta. MEN, det bör även finnas män som kan handskas med dessa monster närvarande. Ha gärna blandat kön, men då ska det vara just blandat, och inte två kvinnor/en kvinna/en man. ALLTID minst två personer och ALLTID en av varje kön (gärna fler än två vid våldsammare fångar)

Samt även hanbojor vid transporter/förflyttningar. Bakom ryggen då nån med bojor framme har rätt mycket frihet ändå. Samt gärna att vårdarna befinner sig en fem meter BAKOM fången...känns jävligt suspekt att befinna sig framför eller brevid...
Citera
2011-10-04, 20:20
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doejane
Ja, en sån trevlig kille med 2 mordförsök och 1 mordbrand vill väl inte skada nån Idiot!!!

Frågan är väl varför han ville skada någon. Jag tycker det verkar som hämd är ett genomgående tema för hans brottslighet och det här kan väl kanske betraktas som en form av hämd mot häktet.

Med andra ord, om häktet inte hade råkat(?) glömma honom ute den där gången så hade detta kanske inte hänt.
Citera
2011-10-04, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Frågan är väl varför han ville skada någon. Jag tycker det verkar som hämd är ett genomgående tema för hans brottslighet och det här kan väl kanske betraktas som en form av hämd mot häktet.

Med andra ord, om häktet inte hade råkat(?) glömma honom ute den där gången så hade detta kanske inte hänt.

Så vad menar du att man ska göra då? Ge honom frikort för försök till mordbrand samt försök till mord för att han ev. kan "hämnas" mot häktet?
Citera
2011-10-04, 20:31
Medlem
doejanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering

Han ville skada nån eftersom är är psykiskt sjuk. Menar du att man ska curla såna här så att de får ett totalt friktionsfri tillvaro för att de inte ska skada nån? Livet är fullt med motstånd, man måste kunna hantera utan att slå ihjäl folk. Om alla skulle slå ihjäl folk som har gjort dem orätt, hur skulle det se ut???
Citera
2011-10-04, 20:36
Medlem
putte-mr-puttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
jo men sen när dörrarna öppnas så kliver han ut och placeras på rätt "kakbit"
då slipper dom möta någon där uppe

är ju plitarna på taket som öppnar dörrarna är en som sköter hissen sen står en plit och tar i mot vid tårtbiten och låser in dem på flempan är det dom. så det är alltid minst 2 plitar på taket. med restriktioner som har promenad på taket och dom andra utan restriktioner går nere på bakgården tillsammans.
Citera
2011-10-04, 20:36
Medlem
QEX13s avatar
Bara jag som är nyfiken på hur Erik hanteras av kriminalvården just nu? Munkorg och tvångströja?
Citera
2011-10-04, 20:37
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reedtower
Har arbetat på tyngre psykiatriska avdelningar plus psykakut i en av våra större städer på 80talet. Vi hade en handfull extremt explosiva personer som utan förvarning kunde begå vilka våldshandlingar som helst. Det fanns tydliga regler hur dessa personer behandlades oavsett deras tillstånd vid ankomst. De fick inte vistas i våra lokaler utan två poliser. Blev de inskrivna så följde polisen med till den låsta avdelningen där man vid behov skaffade mer tyngre personal. Om de var kvar på akuten för observation så stannade polis tills han blev utskriven. Man hade lämnat stadiet av att leka tuff som personal vilket kunde sluta med våldshandlingar, personer av den kalibern slår till så fort det finns en svaghet i systemet runt han. Personal på häkten psykakuter polis är ett ständigt hatobjekt som ska skadas i de riktigt sjuka psykopatens hjärna. Vi hade även frekvent häktade personer som hade brunnit av på häktet. Minst tre fyra av deras personal var med beroende på den häktades fysik och historia. Om det nu är sant att det var bara en personal med den häktade av den kalibern så är det grovt tjänstefel. Även om det hade varit en häktespersonal med lång erfarenhet så hade det nog slutat likadant. Men att det var en ensam oerfaren personal med kan tyda på en väldigt dålig jargong på den arbetsplatsen.

Intressant. Jag jobbade på en "storm"avdelning på ett mentalsjukhus i Sthlm i början av 80-talet och de rutiner du beskriver stämmer inte med de rutiner vi hade. Fanns inga poliser på vår avdelning. Inte heller följde någon polis med någonstans när patienter förflyttades. Inte heller skaffade man "mer tyngre personal vid behov".
Förmodligen olika regler på olika "tyngre psykiatriska avdelningar". Ser så ut.

Undrar naturligtvis var du jobbat??
Senast redigerad av mirran_h 2011-10-04 kl. 20:38. Anledning: la till ett ord
Citera
2011-10-04, 20:38
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tutf
Så vad menar du att man ska göra då? Ge honom frikort för försök till mordbrand samt försök till mord för att han ev. kan "hämnas" mot häktet?

Jag menar att man alltid ska försöka agera så korrekt det går mot fångarna på häktet. Upplever fångar att man jävlas med dem så slår det tillbaka förr eller senare, kanske mot någon helt oskyldig. Det är vad jag tror har hänt här, vi får väl se om det kommer ut något motiv i blaskorna framöver.
Vidare tycker jag man verkligen borde titta över hur många som häktas med "fulla restriktioner" idag. Jag tycker att detta överutnyttjas grovt av åklagare och godkänns alldeles för lättvindigt av domstolar. Detta ökar risken för våld och självskador på häktet.

Om du tänkte dig livstids fängelse för alla med det brottsregister han hade innan det här så får man nog bygga några nya fängelser i det här landet.

Dessutom tycker jag man kunde använda handklovar som standard vid transporter inom häktet ungefär som man gör i USA, för alla fångar alltså. Då slipper man lägga tid på riskbedömningar som aldrig kommer kunna bli 100% korrekta.
Citera
2011-10-04, 20:38
Medlem
Jessicaffss avatar
2 kvinnliga fångvaktare på en man.... säger väl allt. Jag skulle aldrig i mitt liv förlita mitt liv på en kvinnlig kollega när det gäller yrken som polis, militär, brandman, väktare osv. Vad gjorde den andra kvinnan medan han bankade skiten ur en av dem? Stod och tittatde på och vågade inte göra något? antagligen. Någon som hört någon kommentar på vad den andra kvinnliga fångvaktaren gjorde?

imo var det i första hand hennes kollega och personalchefen som anställt kvinnor till detta yrke som ligger bakom dödsfallet och inte patienten själv som sittter där han sitter just för att han är en döden själv.
Senast redigerad av Jessicaffs 2011-10-04 kl. 20:41.
Citera
2011-10-04, 20:40
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLinqid
För att bära batong i Sverige krävs att man genomgått utbildning och att man har ett personligt knutet tillstånd för densamme. Har man inte det begår man brott mot knivlagen.

Och detsamma bör ju gälla även Kriminalvårdare. Jag tror knappast att man gett den äldre vårdaren en batong och sagt "det är bara att slå" och hoppats på att inget händer. F ö hade det nog inte hjälpt om hon så var världsmästare i batonghantering. En normalbyggd, medelålders kvinna har inte mycket att sätta emot en ung, psykopatisk man oavsett.

Jadå, batongteknik ingår i grundutbildningen,
Där får man bl a lära sej att man inte får slå mot huvudet eller andra ömtåliga kroppsdelar.
Det gör att batongen ibland inte gör nån större nytta på en bindgalen som är så adrenalinstinn att den inte känner smärta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in