Citat:
Ursprungligen postat av tutf
Så vad menar du att man ska göra då? Ge honom frikort för försök till mordbrand samt försök till mord för att han ev. kan "hämnas" mot häktet?
Jag menar att man alltid ska försöka agera så korrekt det går mot fångarna på häktet. Upplever fångar att man jävlas med dem så slår det tillbaka förr eller senare, kanske mot någon helt oskyldig. Det är vad jag tror har hänt här, vi får väl se om det kommer ut något motiv i blaskorna framöver.
Vidare tycker jag man verkligen borde titta över hur många som häktas med "fulla restriktioner" idag. Jag tycker att detta överutnyttjas grovt av åklagare och godkänns alldeles för lättvindigt av domstolar. Detta ökar risken för våld och självskador på häktet.
Om du tänkte dig livstids fängelse för alla med det brottsregister han hade innan det här så får man nog bygga några nya fängelser i det här landet.
Dessutom tycker jag man kunde använda handklovar som standard vid transporter inom häktet ungefär som man gör i USA, för alla fångar alltså. Då slipper man lägga tid på riskbedömningar som aldrig kommer kunna bli 100% korrekta.