2011-10-03, 11:06
Medlem
Jag gjorde nyligen blodprov hos vårdcentralen. Fick reda på att jag hade dåliga njurvärden och högt HB värde. Jag gick på 12 v susta kur för ca 3-4 månader sedan. Just nu har jag låg fett procent väger 85 kilo och ligger på ca 200 - 250 g Protein om dagen. Jag äter dessa tillskotten dagligen.

Tillskott:
whey-80
Gainer
Jack 3d
Vitargo
Oh yeah protein bar

Frågan är om största sannolikheten till de dåliga njurvärdena är alla tillskotten eller Susta kuren?
Citera
2011-10-03, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigger
Jag gjorde nyligen blodprov hos vårdcentralen. Fick reda på att jag hade dåliga njurvärden och högt HB värde. Jag gick på 12 v susta kur för ca 3-4 månader sedan. Just nu har jag låg fett procent väger 85 kilo och ligger på ca 200 - 250 g Protein om dagen. Jag äter dessa tillskotten dagligen.

Tillskott:
whey-80
Gainer
Jack 3d
Vitargo
Oh yeah protein bar

Frågan är om största sannolikheten till de dåliga njurvärdena är alla tillskotten eller Susta kuren?

maila din läkare och be att få hemskickat eller tillbaka mailat var värdena låg på.

en läkare kan kalla ett värde på 105 för urkass och en läkare kan kalla 120 för normalt för att va kroppsbyggare.

kolla vad värdet va så kan vi hjälpa dig bättre för nu måste vi bara chansa.

/P
Citera
2011-10-03, 11:12
Medlem
runds avatar
Mycket protein kan väll påverka njurarna, men inte i de mängder du äter såvida inte dina njurar varit dåliga innan. Testosteron påverkar njurarna men inte något större på moderata doser, det beror såklart på doserna också.

Hur högt var ditt hb-värde?
Citera
2011-10-03, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av palmbladet
maila din läkare och be att få hemskickat eller tillbaka mailat var värdena låg på.

en läkare kan kalla ett värde på 105 för urkass och en läkare kan kalla 120 för normalt för att va kroppsbyggare.

kolla vad värdet va så kan vi hjälpa dig bättre för nu måste vi bara chansa.

/P

Har läst runt lite och förstått att friska njurar inte skall påverkas av högt protein intag. Har dock ingen koll på hur mycket 500 mg Testo i ew gör för njurarna. Men HB värdet lär väl gå upp av Testo?

Tack för tipset skall få ut värdena svart på vitt så kan jag kolla alla värden.
Citera
2011-10-03, 13:37
Medlem
Pounds avatar
Citat:
Har läst runt lite och förstått att friska njurar inte skall påverkas av högt protein intag. Har dock ingen koll på hur mycket 500 mg Testo i ew gör för njurarna. Men HB värdet lär väl gå upp av Testo?

Tack för tipset skall få ut värdena svart på vitt så kan jag kolla alla värden.

Hade du dåliga njurvärden så var det troligen högt kreatinin de såg, och som palmis skrev så påverkas nivån av mycket muskelmassa, det är även en indikation på vajsing med njurarna så vill du gå vidare så blir det till att samla piss i ett dygn sen till vårdcentralen och ta blodprov.

Hb värdet (antalet röda blodkroppar) går upp av testo ja.
Citera
2011-10-03, 14:08
Medlem
Kreatininvärde i sig är inget fullständigt mätinstrument eftersom muskelmassa och kreatinanvändning spelar in i värdet. Därför man brukar göra dygnssamling av urin för att få ett bättre värde.
Citera
2011-10-03, 14:16
Medlem
Pounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Kreatininvärde i sig är inget fullständigt mätinstrument eftersom muskelmassa och kreatinanvändning spelar in i värdet. Därför man brukar göra dygnssamling av urin för att få ett bättre värde.

Ekar det här?
Citera
2011-10-03, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pound
Hade du dåliga njurvärden så var det troligen högt kreatinin de såg, och som palmis skrev så påverkas nivån av mycket muskelmassa, det är även en indikation på vajsing med njurarna så vill du gå vidare så blir det till att samla piss i ett dygn sen till vårdcentralen och ta blodprov.

Hb värdet (antalet röda blodkroppar) går upp av testo ja.

Jag hängde inte riktigt med när min läkare ringde mig. Men hon beskrev precis detta som du sa. Men varför påverkas njurvärdena av muskelmassan? Hur kan man tolka detta ? Är det farligt eller bara något som händer om man käkar kreatin och har mer muskelmassa än en "normal" människa ?
Citera
2011-10-03, 16:16
Medlem
Pounds avatar
Citat:
Jag hängde inte riktigt med när min läkare ringde mig. Men hon beskrev precis detta som du sa. Men varför påverkas njurvärdena av muskelmassan? Hur kan man tolka detta ? Är det farligt eller bara något som händer om man käkar kreatin och har mer muskelmassa än en "normal" människa ?
Kreatinin är en slaggprodukt, mer muskler, mer slagg.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kreatinin

Mvh
Citera
2011-10-03, 21:40
Medlem
Citat:
Kreatinin är en slaggprodukt, mer muskler, mer slagg.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kreatinin

Mvh

Detta kunde inte läkaren klämma ur sig.. Tack, nu vet ja !
Citera
2011-10-03, 22:10
Medlem
Citat:
Ekar det här?

Du nämnde faktiskt inget om kreatin som många tränande kör på och som påverkar värdet.

Kreatinin tar ingen hänsyn till vikt, muskelmassa eller kreatintillskott. Därför är det rätt trubbigt instrument för oss tränande.

På samma sätt som man mäter njurfunktion med urea, problemet är att dricker man mycket proteindrinkar ökar urean automatiskt. Urea mäter njurarnas funktion att filtrera protein. Men belastar man njurarna med massa protein stiger ju värdet automatiskt.

Nåväl, vi är nog överens i sakfrågan....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in