2011-10-03, 02:50
Medlem
Eken92s avatar
Jag funderar på att köpa:

http://www.komplett.se/k/config.aspx...SystemId=10481

fast då med i5-2500K processorn och sapphire radeon hd 6850 grafikkort.
Sen utan tangentbordet, mus, OS osv.

Då går det på runt 6700 kr och jag får en hopbyggd dator med 3 års garanti, jag har tittat runt mycket och tycker det verkar bra, eller vet ni något som kan vara bättre innan jag bestämmer mig?

Funderar även på http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323200#info om jag ska snåla lite + bygga ihop själv.

Vad säger ni? Bra datorer för pengarna eller gör jag bort mig om jag köper någon av dessa? Satsa på något annat?
Citera
2011-10-03, 09:14
Medlem
Du måste upp en prisklass då det gäller val av moderkort t.ex http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=626381 om man nu får välja den...annars Sabertooth, det kommer du inte att ångra om 2-4 år.

Hårddisken går att få i 64M cache för samma pris på Inet(WD Caviar black). Jag har en del åsikter om blinkande chassin också.

Jag kom undan med 6400:- bättre grejer, dock utan Hårddisk + att jag skruvade ihop skiten själv (vilket är mycket enkelt - som att byta glödlampa i kubik ungefär.
Citera
2011-10-03, 10:13
Medlem
Eken92s avatar
Ofan, varför anser du att jag kmr ångra mig med moderkortet?
Det enda jag förstått är att man slå ha socket 1155 för att kunna uppgradera senare
men jag har allt ifrån bra koll. Skulle du kunna ge mig kundvagnen som du drog ihop som du anser
vara bättre?

Om jag väljer att gå för men billigare varianten, hur mycket torkar bag på det?
Hur förhåller sig den datorns specs nu? eller kan man även där få en bättre för samma pris?

Tack!

Edit: http://www.inet.se/artikel/1517091/t...x550ti-i3-2100
Kan detta vara något eller sämre än det jag först lämnade (med andra grafikkortet o cpu då)
Senast redigerad av Eken92 2011-10-03 kl. 10:21.
Citera
2011-10-03, 13:29
Medlem
Så här ser min dator ut, ungefär. (dom har inte samma grafikkort som jag(Gtx 550 Ti) köpte, ej heller exakt samma chassi)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/946057/billig-och-bra

Moderkortet stöder 6GB (busshastighet =dubbel)..(Hårddisk) samt PCI ex 3.0(grafik) samt USB 3.0 samt extern Hårddisk. och en helvetes massa annat som blir nyttigt i framtiden ( PCI ex 3.0 existerar inte ens nu). Bluetooth så du kan styra det hela från din mobil Firewire -SLI -

Hårdisken flyttade jag över från den gamla (brist på $) - Jag kör med lätthet tunga spel. med lätthet (Ja BF3)

Notera att moderkort + minnen + processor gör det möjligt för dig att överklocka till ~5 Ghz, om du nu vill bli en jävel på sånt (köp vattenkylning isf, men den medföljande cpu fläkten räcker mer än väl til 4 Ghz)

Jag tror Inet skruvar ihop det åt dig för 750:- Windows ingår ej (Tankafetast=gratis)

Jag skruvar ihop det åt dig gratis om du bor i Gbg, snällt va? edit oj jag valde fel minnen...i länken
dom här skall det vara...VIKTIGT https://www.inet.se/artikel/5308685/...0mhz-xms3-1-5v

Oj jag glömde nätdelen också....500W = 500:-

Den där Taurus datorn imponerar inte på mig "Mycket goda uppgraderingsmöjligheter för den som så önskar i framtiden tack vare väl valda komponenter." bullshit Det är ju ren skit dom har satt ihop. min är bättre...oändligt mycket bättre och oändligt mycket billigare.

En förbättrad länk med rätt grejer http://www.inet.se/kundvagn/visa/946...ig-och-perfekt

Samma pris som Taurus om dom skruvar ihop den åt dig för 750:- och Allting bättre...cpu, ram, chassi, grafik svårt val du står inför
Senast redigerad av DanskaFaran 2011-10-03 kl. 14:29.
Citera
2011-10-03, 16:02
Medlem
Eken92s avatar
Så taurusen är inget att satsa på då, hur förhåller sig dem första jag
länkade fast med i5 2500k å radeon 6850? Moderkortet är alltså sämre men
grafikkortet är väl bättre? Den kostar runt 6.7 alltså runt 500 mer men då färdigbyggd.

Är det bättre att satsa på din kundvagn då? Vad väger tyngst mellan Moderkortet
och grafikkortet?

Förstod jag det hela rätt så kan jag använda bluetooth med din setup vilket låter intressant.
Hur är det om jag vill koppla tvn till datorn o använda fjärrkontroll o grejor, hr ligger det till då?

Tack så otroligt mycket för all hjälp o ditt erbjudande men bor tyvärr inte i närheten av gbg

Edit: klarar inte stock Moderkortet på komplett datorn extern hårddisk? Och om jag inte planerar att
uppdatera datorn spelar Moderkortet någon roll då? Är inte någon som nöter de senaste spelen så
Senast redigerad av Eken92 2011-10-03 kl. 16:09.
Citera
2011-10-03, 16:30
Medlem
Det grafikkort jag har klarar med lätthet "high" i alla tunga spel (BF3 Crysis2 Assassin Creed BH), det har fått mycket bra recensioner. Låg temp - lågt pris. 1100:-

Taurusen skall du inte köpa..kolla cpu i3 ?? Kolla ram 4 gb ? Kolla deras rumänska moderkort

Moderkort väger tungt. Mycket tungt tycker jag. Grafikkort kan man alltid köpa ett nytt - slit och släng.

När det gäller att koppla till tv - så skall grafikkortet ha en hdmi utgång (med dvi går bra också) - alla nya kort torde ha hdmi. (eller "mini hdmi" som är exakt samma sak - bara mindre kontakt)

i5 2500K processor har enormt bra recensioner tex:

"Smart, snabb och smidig processor som utför allt med lätthet! Strömsparfunktionerna gör att den kör i 1,6 GHz när den inte belastas, men så fort den behöver utföra någon uppgift hoppar den i samma ögonblick, utan fördröjning, upp i frekvens, ända upp till 3,7 GHz om det så skulle behövas! Till spelande kan du inte få en bättre processor, och det kommer dröja länge till innan denna processor blir gammal. Dessutom är priset löjligt lågt för den fenomenala prestanda du får! Går lätt att överklocka om man vill det, men 3,7 GHz är processorkraft så det räcker och blir över till alla moderna applikationer, så det finns knappast något behov av ytterligare klockfrekvens om man inte tycker det är en kul hobby."

Läs mera här http://www.inet.se/artikel/5309986/i...5-2500k-3-3ghz låt inte överklockning skrämma dig. Du behöver inte överklocka. Ingen tvingar dig.

Extern hårddisk kallas för eSATA (och 3.0!!)kolla specifikationerna på olika moderkort.

Jag hade köpt min dator, du får garanterat bra grejer med framtidspotential.

Du måste ragga upp en hårddisk som är snabb och billig och stor (så du kan lagra alla filmer som du olagligt laddar ner) och som klarar AHCI och 6GB och 64 cachedump

http://www.inet.se/artikel/4303818/1...l-caviar-black

Kolla överhuvudtaget recensionerna på alla grejerna i kundvagnen - det är bara bra grejer som passar ihop.
Möjligen ett fetare grafikkort - men det kommer snart ny standard - så det får duga så länge.

Bluetooth har jag inte riktigt fått grepp om ännu eftersom min mobil är en äldre Nokia (smartphone) - men dom pratar med varandra och jag har lyckats överföra bilder från telefonen. Jag tänkte sätta mig in i det senare.
Senast redigerad av DanskaFaran 2011-10-03 kl. 17:06.
Citera
2011-10-03, 18:23
Medlem
Eken92s avatar
Tusen tack för din hjälp!!

Funderar fortfarande dock på den redan färdigbyggda från komplett (EJ taurusen). Utan Komplett gamer i05, då väljer jag i5 2500k processorn istället för i5-2400, och sapphire radeon 6850 hd istället för Gainward GeForce GTX 550Ti.

Då blir det 6700~ och då ingår byggnad av dator + 3 års garanti + hårddisk.

Ditt tips landar på runt 7000 med hårddisk men då måste jag bygga ihop allt själv, o hur är det med garantier där?

Moderkortet som ligger i komplett gamer pcn är nog sämre, men har firewire,usb 3.0, sata 6gb. Dock så kanske det inte är extern hårddisk, vet ej vad "1x7-stifts extern SATA - 2 Enhet (Enheter)" är. Men kan man inte koppla en extern hårddisk via USB oavsett eller har jag helt fel då? Har ju gått på betydligt äldre datorer om jag inte har helt fel...

Så, jag står inför ett val, båda har likadan processor, din dator har antagligen aningen vassare moderkort men min bättre grafikkort, samt är ihopbyggd + garantin o lite billigare.

Jag kan inte riktigt bestämma mig men lutar eventuellt mot den modifierade gamer pcn om du inte övertygar mig med något annat (som jag missat eller inte förstått)

Edit: moderkortet stödjer endast 1333 mhz o 1066 ramminnen, hur mycket förlorar jag på detta?
Hur stor skillnad märker jag på 1333 och 1600?
Senast redigerad av Eken92 2011-10-03 kl. 18:45.
Citera
2011-10-03, 20:44
Medlem
Hehe det är Extra SATA(2 extra sata jack inne i boxen på moderkortet att koppla hårddiskar i) dom menar inte eSATA, men behöver du inte en lös hårdisk i framtiden så går det bra att skita i.

Ett utmärkt grafikkort du valt.

Du kommer att märka skillnaden med ram frekvensen - men inte överdrivet mycket, men utöka till 8Gigs - samma märke ej 1.5 V

AMD datorn verkar vara ett prisvärt alternativ, men så gillar jag också AMD grejer.

Jag är glad att jag åtminstone fått dig att gå på i5 2500K Du kommer inte att fatta nånting när den börjar ticka hemma.
Citera
2011-10-03, 21:48
Medlem
Eken92s avatar
Jajjamensan blir nog komplett gamer pcn då! Något tips på bra "gratis" os?
vet inte. om det e tillåtet att skriva om det här men du förstår nog.
Dom brukar ju vara rätt jobbiga nät det kmr till Windows uppåt osv.

Tack så enormt Mkt för all hjälp o tips!
Citera
2011-10-04, 22:50
Medlem
Eken92s avatar
Nu är det dags att beställa strax men fick syn på
http://www.komplett.se/k/config.aspx...SystemId=10501

Om man plockar bort allt onödigt (skärm, tangentbordet, mus osv osv), och istället väljer ihop det till det här av ett värde på 6939.31:-~

QPAD CT Komplett
Cooler Master Elite 310 Svart/Silver
Silver Power SP-SS500 500W PSU
Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+
AMD Phenom II X6 1055T
Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9
XFX Radeon HD 6950 1GB GDDR5 "Dual Fan"
Western Digital Caviar® Blue 1TB
Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S
MS COA Label Windows Home Premium 7
MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 SE 64bit
MS ROYALTY Win Home Premium 7 Nordic <---- går inte att välja bort.
Garanti 3 års inskicksgaranti
Tillgänglighet:

Detta är vad man plockat ihop med hjälp av denna grund: (priset blir 6767.69 utan allt onödigt krims krams)

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10481
Ahead Nero 10 Essentials OEM
CyberLink DVD Suite 7, 6Channel, OEM CD
Stötsäker kartong
QPAD CT Komplett
Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black
Silver Power SP-SS500 500W PSU
ASUS P8P67 LE, Socket-1155
Intel® Core™ i5-2500K Processor
Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9
Sapphire Radeon HD 6850 1GB GDDR5
Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S
Seagate Barracuda® 7200.12 1TB
Operativsystem ej valt.
Garanti 3 års inskicksgaranti

Det som gör att jag inte väljer den andrenämnda är att jag får för 200 kr mer, lagligt windows 7 OS (kan inte välja bort det som jag kan på den andra datorn). Jag får ett bättre grafikkort men däremot sämre processor).

Vad är bäst? i5-2500k processor med 6850HD grafikkort eller AMD Phenom II X6 1055T med Radeon HD 6950 + operativsystemet. Allt annat på datorerna är snarlikt eller lika.

Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in