Jag har under en tid filosoferat över idén men inte kunnat konkretiserat något och har väl egentligen inte gjort det nu heller, men nedanstående artikel samt ett föredrag från Charlie Westerberg på Balansekonomi fick mig ändå att vilja spåna idén högt;
Går det att de facto avskaffa dagens höglånesamhälle utan att göra allt för stora avkall på välfärden?
Kan vi ha ett samhälle där människor har hyfsat fina hem/bilar, samt har råd med en Thailandresa på vintern utan att vara belånade över öronen?
Om så är fallet; hur skulle detta kunna genomföras?
Dagens situation är ju inte hållbar någonstans. Förutom att det är en tickande bomb så när den ju en oansvarig kultur som i en historisk kontext är främmande för vårt nordiska sinnelag där flit och "den som spar han har"-tänkande, hur tråkigt det än kan låta, faktiskt har skapat ett av världens mest fungerande och sunda samhällen.
Så; som den lekman jag är vad gäller finanspolitik (stort intresse, men uselt matematiksinne har hållt mig olärd) så överlåter jag tänkandet till expertisen som finns här.
http://www.svd.se/naringsliv/fran-guld-till-skuld_6515376.svd
(Jag hoppas att Mod håller ett öga på tråden, jag skulle hoppas att den här kan bli något konstruktivt)