2019-11-29, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mj00lk1
Kommer ta en halv gul farao på 240 mg, så 120 mg blir det.

[...]

Är det en bra dos för att vara första gången?

Värt att tänka på är att även om de annonseras som 240 mg är det sällan ecstasy-piller är så starka. Med det sagt är det bra att starta med en halv ändå, så du gör helt rätt.

Citat:
Hur lång tid kommer det ta att kicka in?

Normalt tar det 30-90 minuter för MDMA att slå på, men det är individuellt.

Citat:
Hur länge är jag hög och när kommer jag kunna vara hyfsat ”normal” igen?

4-6 timmar är normalt, plus någon/-ra timmar lite afterglow som är väldigt lätthanterlig.

Citat:
Tips på bra saker att göra när man är eshad?

Musik ter sig väldigt bra, inte minst tillsammans med ljus och dans. Nu ska du ta E ensam (antar jag?) men annars är samtal med goda vänner underskattat, man kan bli väldigt empatiskt lagd och öppen av sig under MDMA-rus.

Citat:
Vad kan jag förvänta mig för effekter?

Effekterna du vill åt är framför allt eufori (enorma glädjekänslor) och höjd empati, kärlekskänslor och allmänt välmående. Du kommer utan tvekan också känna dig stimulantig (förhöjd puls, överskottsenergi, rastlöshet). När effekten börjar tillta kan du vänta dig förhöjd kroppstemperatur och svettningar (framför allt handsvett är ett säkert tecken på att din kropp börjar känna av effekten).

Citat:
Finns det någon risk att jag kommer spy eller må illa?

Risken finns, serotonin-påslaget kan göra märkliga saker med dig. Om du spyr är det oftast väldigt lindrigt och snabbt avklarat jämfört med alkoholspya (inget illamående eller dåliga känslor kring spyan). Det kan också kännas överväldigande ett tag innan du 'bryter igenom', lite som en inverterad ångest, men som kan kännas nog så jobbig just där och då innan du slås av euforin.

Om du vill förlänga ruset skulle jag rekommendera dig att ta den andra halvan eller en kvarting när du börjar närma dig euforin, men det finns risk att det blir för mycket. Du känner din kropp bäst själv.

Hoppas du får en bra E-resa, skriv gärna om dina erfarenheter och om det är något du undrar.
Citera
2019-12-02, 08:10
Medlem
Har läst igenom ca 20 sidor av tråden nu, men har fortfarande några funderingar.

Bakgrund: Är man på ca 190cm och 75kg. Aldrig tagit några illegala droger förut, utöver cannabis, som jag rökt på 3ggr totalt. Är dvs. i princip helt grön. Har tänkt ta ca 130g, då det känns som en rimlig nybörjardosering baserat på den här tråden

1) Hur är E's ''bakfylla'' rent fysiskt? På alkohol kan jag lätt på bli dålig i magen; finns det någon risk för detta på E? Har förstått att det finns en liten risk att man spyr under rusets gång, men kan det ske i efterhand?

2) Det verkar som att ruset sitter i mellan 3-5h. Rimligtvis borde jag ta E på kvällen, för att lägga mig och sova när ruset börjar dämpas, eller? För det verkar som att det inte ska vara några större problem att sova på ecstasy? Kommer sömnen vara betydligt sämre, likt den är natten efter en redig fylla?

3) Förutsatt att jag mår bra & tycker om drogen, så är planen att jag ska ta E ungefär var 3:e månad. Finns det någon risk för permanenta skador eller uppkommande defekter vid bruk av E såhär ''sällan''?
Vill helst inte få nedsatt syn eller något i den stilen

4) Jag vet att det skiljer sig från person till person, men berätta baserat på egen empiri: vad är värst, en bakfylla efter en kväll där ni gått all-in på alkoholen, eller dagen efter att ha drogat med ecstsasy?

Uppskattar alla svar jag kan få, oavsett om det är på en eller alla fyra frågor
Citera
2019-12-02, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VeryTPL
Har läst igenom ca 20 sidor av tråden nu, men har fortfarande några funderingar.

Bakgrund: Är man på ca 190cm och 75kg. Aldrig tagit några illegala droger förut, utöver cannabis, som jag rökt på 3ggr totalt. Är dvs. i princip helt grön. Har tänkt ta ca 130g, då det känns som en rimlig nybörjardosering baserat på den här tråden

1) Hur är E's ''bakfylla'' rent fysiskt? På alkohol kan jag lätt på bli dålig i magen; finns det någon risk för detta på E? Har förstått att det finns en liten risk att man spyr under rusets gång, men kan det ske i efterhand?

2) Det verkar som att ruset sitter i mellan 3-5h. Rimligtvis borde jag ta E på kvällen, för att lägga mig och sova när ruset börjar dämpas, eller? För det verkar som att det inte ska vara några större problem att sova på ecstasy? Kommer sömnen vara betydligt sämre, likt den är natten efter en redig fylla?

3) Förutsatt att jag mår bra & tycker om drogen, så är planen att jag ska ta E ungefär var 3:e månad. Finns det någon risk för permanenta skador eller uppkommande defekter vid bruk av E såhär ''sällan''?

4) Jag vet att det skiljer sig från person till person, men berätta baserat på egen empiri: vad är värst, en bakfylla efter en kväll där ni gått all-in på alkoholen, eller dagen efter att ha drogat med ecstsasy?

Uppskattar alla svar jag kan få, oavsett om det är på en eller alla fyra frågor

1. Förutsatt att du inte överdoserar (250mg+) så är "bakfyllan" hur härlig som helst, man är lugn, harmonisk och mysig.

2. Inga problem att sova på.

3. Var 3e månad är inga problem.

4. Alkohol är vidrigt, mdma är fantastiskt och dagen efter även den.

125-150mg är en bra nybörjardos.
Citera
2019-12-02, 13:42
Medlem
För att bygga vidare på sethcohens svar...

Citat:
Ursprungligen postat av VeryTPL
Har tänkt ta ca 130g, då det känns som en rimlig nybörjardosering baserat på den här tråden

För en nybörjare är 1.2mg * kroppskilo vettigt. Du bör alltså helt klart känna effekt på så lite som 90mg, medan 130 mg borde göra dig rejält e:ad. Notera att det kan vara enorm skillnad på att ta 130 mg MDMA och ett halv piller som påstås vara 260mg i sin helhet, av olika anledningar.

Citat:

På bakfyllan borde du inte ha några större problem med magen, MDMAs bakfylle-egenskaper är mer tomhet/depression-aktiga. Du bör inte spy i efterhand / under bakfyllan, som sethcohen skrev är bakfyllan rätt så trevlig rent fysiskt.

Citat:

Under ruset och afterglow kan det vara svårt att sova, men generellt är sömn efter MDMA inga problem. Däremot blir sömnen mer en 'dvala' än kvalitetssömn. Men så länge du har ruset i kroppen kan du glömma att sova.

Citat:

Generellt nej, men som med alla droger är det högst individuellt, det finns människor som får stimulantpsykoser efter ett intag och det finns de som knarkar hela livet utan besvär. Några allvarliga defekter bör du däremot vara förskonad från om du tar så sällan som var tredje månad.

Citat:

Definitivt är alkohol-bakfylla värre. Det som kan vara värre med ecstasy/MDMA är just tomhetskänslorna och depressionerna vissa upplever dagen/dagarna efteråt, det går inte att jämföra med alkohol. Men klarar du dig igenom en rejäl alkohol-bakfylla klarar du dig genom en MDMA-bakfylla. Dessutom kan ecstasy-bakfyllan mitigeras väldigt bra av att röka på.
Citera
2019-12-02, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sethcohen
1. Förutsatt att du inte överdoserar (250mg+) så är "bakfyllan" hur härlig som helst, man är lugn, harmonisk och mysig.

2. Inga problem att sova på.

3. Var 3e månad är inga problem.

4. Alkohol är vidrigt, mdma är fantastiskt och dagen efter även den.

125-150mg är en bra nybörjardos.

Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
För att bygga vidare på sethcohens svar...

För en nybörjare är 1.2mg * kroppskilo vettigt. Du bör alltså helt klart känna effekt på så lite som 90mg, medan 130 mg borde göra dig rejält e:ad. Notera att det kan vara enorm skillnad på att ta 130 mg MDMA och ett halv piller som påstås vara 260mg i sin helhet, av olika anledningar.

På bakfyllan borde du inte ha några större problem med magen, MDMAs bakfylle-egenskaper är mer tomhet/depression-aktiga. Du bör inte spy i efterhand / under bakfyllan, som sethcohen skrev är bakfyllan rätt så trevlig rent fysiskt.

Under ruset och afterglow kan det vara svårt att sova, men generellt är sömn efter MDMA inga problem. Däremot blir sömnen mer en 'dvala' än kvalitetssömn. Men så länge du har ruset i kroppen kan du glömma att sova.

Generellt nej, men som med alla droger är det högst individuellt, det finns människor som får stimulantpsykoser efter ett intag och det finns de som knarkar hela livet utan besvär. Några allvarliga defekter bör du däremot vara förskonad från om du tar så sällan som var tredje månad.

Definitivt är alkohol-bakfylla värre. Det som kan vara värre med ecstasy/MDMA är just tomhetskänslorna och depressionerna vissa upplever dagen/dagarna efteråt, det går inte att jämföra med alkohol. Men klarar du dig igenom en rejäl alkohol-bakfylla klarar du dig genom en MDMA-bakfylla. Dessutom kan ecstasy-bakfyllan mitigeras väldigt bra av att röka på.

Tack så hjärtligt för svar, särskilt det senare utförliga - det uppskattas!
Får komma tillbaka till tråden om en vecka och beskriva hur det gick
Citera
2019-12-02, 21:32
Medlem
[quote=flows|1604223]Här är en FAQ om Ecstasy. Har du förslag e.dyl. är det bara att posta ett inlägg.

Märkas bör att FAQ:en är under konstant förändring (förhoppningsvis till det bättre)

Vad bör man tänka på om man ska prova E för första gången?
Var hemma hos dig eller någon vän där du känner dig säker. Ha med en person du känner dig säker med. Ska ni båda prova för första gången bör ni ha med en nykter person (observera nykter, inte alkohol eller cannabis heller). Se till att ni inte behöver oroa er för att någon ska ramla in eller att ni måste göra något speciellt under perioden ni E:ar. Ha ingenting bokat till morgondagen heller. Glöm inte heller att dricka ett glas vatten eller två. Annars är det bara att koppla av. Det är sällan det är något som går fel under ett E-rus. Börja med en tablett. Tänk på att det kan ta väldigt lång tid för vissa E att "kicka" (så långt som några timmar).

Vilken sorts musik om någon ska man lyssna på, och påverkas man av musiken?
Det var när Ecstasy förbjöds som EDM-scenen (Electronic Dance Music) slog igenom på allvar. Folk ville fortsätta äta sina piller och dansa till, enligt dem, den underbara elektroniska musiken. Världen fick nu se sina första ravefester. EDM innefattar bland annat trance och techno. (#1)

Dock gillar man det mesta under ett E-rus. Ta vilken låt som helst som du tycker är OK och den är helt plötsligt underbar.

Är det bara på fester m.m. som man tar E?
Absolut inte. Du kan ta E närhelst du vill. Anledningen till att folk tar det på rave är ju på grund av att musiken blir så otroligt mycket ”skönare” samt att ljuset blir oerhört vacker.

Det finns många som väljer att ta E med sina närmsta kompisar och bara umgås vilket kan ta vänskapen till oanade höjder. Förr användes E (MDMA) i terapeutiskt syfte med mycket goda resultat (vissa kliniker har dock fortfarande tillåtelse att använda MDMA).

Vart har drogen sitt starkaste fäste, geografiskt?
Det är svårt att säga eftersom det inte finns några undersökningar på det (staterna ser helst att det inte finns några droger alls). Men du kan få tag på E i princip vart som helst på hela jorden.

De två största produceringsländerna av Ecstasy i Europa är Holland och Belgien. Dessa förser troligen också USA med en hel del godis.

Vad är det för skillnad på olika E och varför?
Ecstasy är en så kallad cocktaildrog. Det innebär att Ecstasy inte är en drog i sig, utan en blandning. Huvudämnet i alla Ecstasy ska och borde vara MDMA eller någon av dess närliggande släktingar (MDA/MDx). Vissa tillverkare blandar dock i lite andra saker ibland till exempel amfetamin eller koffein. Detta är också den största faran med Ecstasy; man vet inte till 100 % vad som finns i det.

För att råda bot på detta har man startat exempelvis www.ecstasydata.org där personer kan skicka in en Ecstasytablett för laborationstester. Resultat finns sedan att beskåda på sidan. Detta är dock en ganska klen tröst eftersom det ofta finns olika batchar (utgivningar) av samma tabletter. Det betyder att en Ecstasytablett kallad Vita Tulpaner inte alls behöver innehålla samma sak som en annan Vit Tulpan.

www.pillreports.com är en sida där Ecstasyanvändare själva kan lägga upp subjektiva bedömningar. Vissa har även testat sina piller med ett ”EZTest” (testet visar kort och gott om det är MDMA eller inte i tabletten) och skrivit resultat.

Pris?
Köper du en enstaka Ecstasytablett på ett rave kan du få betala mellan 150-200 kronor. Är det ett litet mer planerat köp brukar priset vara på 100 kr/st. Köper du låt oss säga 10 stycken i ett planerat köp kan du få betala 90 kr styck. Ju fler du köper desto billigare. De som tar in Ecstasy i Sverige betalar mindre än 30 kr/st (allt från 5 kr/st till 20 kr/st). (Dessa köper dock in ansenliga mängder och är inga uppgifter som kan kontrolleras).

Biverkningar?
Biverkningar som i negativa effekter

Hej jag är ivrig om att be alla Ecstasy langare att informera sina kunder att man kan dö av seronergt syndrom om man som klient samtidigt går på (selektiv serotonin reglerande indikator) SSRI-tabletter som man brukar Ecstasy och andra serotonin-påverkande mediciner. Ssri tabletter kan även göra att man inte känner av Ecstasyn och proppar i sig fler för att få effekt. Snälla sprid så mycket som möjligt denna information så vi slipper ha dödsfall på samvetet / mvh deprimerad festprinsessa
Citera
2019-12-13, 02:11
Medlem
11hourss avatar
Svaret på min fråga finns säkert men orkar verkligen inte läsa igenom alla sidor. Sorry.

Jag har tagit E ett par gånger dock var det förra året. Men vet vad som händer och har aldrig fuckat ur på det.

Går det, att dricka 3-4 öl, ta 1-2 E, sedan ca 4 timmar senare dra några linor för att sedan avsluta med en nattish spliff?

Blir det här för mycket och för mycket olika grejer under en kväll? Tänker ha några timmar mellanrum alla substanser såklart.

Ps, planerar nyår för dem som inte förstår det. Värt att tillägga är att jag ska gå på rave hela natten.
Citera
2019-12-13, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 11hours
Svaret på min fråga finns säkert men orkar verkligen inte läsa igenom alla sidor. Sorry.

Jag har tagit E ett par gånger dock var det förra året. Men vet vad som händer och har aldrig fuckat ur på det.

Går det, att dricka 3-4 öl, ta 1-2 E, sedan ca 4 timmar senare dra några linor för att sedan avsluta med en nattish spliff?

Blir det här för mycket och för mycket olika grejer under en kväll? Tänker ha några timmar mellanrum alla substanser såklart.

Ps, planerar nyår för dem som inte förstår det. Värt att tillägga är att jag ska gå på rave hela natten.

Skippa linor och koffein, öl spliff är safe 👍 epic på nyår eller? 🤘
Citera
2019-12-13, 11:15
Medlem
11hourss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrXD
Skippa linor och koffein, öl spliff är safe 👍 epic på nyår eller? 🤘

Okej! Misstänkte att den kombon med cocaina skulle bli stökig, finns väl risk att hjärtat inte pallar. Synd!! Hade velat dragit några linor på förfesten men jaja.

Haha ja nyår ska bli riktigt kul. Planen är att under kontrollerade former (!) zona ut och dansa till 7 på morgonen.
Citera
2019-12-15, 01:21
Medlem
Citat:
Okej! Misstänkte att den kombon med cocaina skulle bli stökig, finns väl risk att hjärtat inte pallar. Synd!! Hade velat dragit några linor på förfesten men jaja.

Haha ja nyår ska bli riktigt kul. Planen är att under kontrollerade former (!) zona ut och dansa till 7 på morgonen.

Det är inte hjärtat som tar stryk utan kombon kan/kommer bli giftig för hjärnan, Serotonerga droger i kombination med dopaminerga innebär en risk för serotonergt syndrom.
Citera
2019-12-15, 01:36
Medlem
11hourss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrXD
Det är inte hjärtat som tar stryk utan kombon kan/kommer bli giftig för hjärnan, Serotonerga droger i kombination med dopaminerga innebär en risk för serotonergt syndrom.

Okej förstår! Tack för informationen.
Men lite alkohol och cannabis går helt ok?
Citera
2019-12-15, 10:26
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Okej förstår! Tack för informationen.
Men lite alkohol och cannabis går helt ok?
Lite alkohol och cannabis går helt ok i kombination med MDMA. Se bara till att inte bli för full - det tar verkligen udden av MDMA-ruset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in