• 1
  • 2
2011-10-02, 17:08
Medlem
Byggaren-Bobs avatar
Att många som kommer till Sverige flyr från krig i sina hemländer är ett faktum. Många får stanna här för att det är livsfarligt att bo därifrån de kommer.

Jag tycker att detta är kanske fegt och moraliskt orätt. Att bara fly från situationen i landet och låta de som är kvar lösa problemen är ju inte så schyst direkt. Om man är född i landet och bryr sig det minsta om hur framtiden där ska se ut får man väl stanna och reda ut röran?

Tycker fler som jag eller är jag helt fel ute?

/ BB
Citera
2011-10-02, 17:15
Medlem
rojass avatar
Du menar alltså att man har en plikt gentemot sitt land?Helt ärligt talat så tror jag inte att så många bryr sig om den plikten när kulorna viner kring huvudet på en.De flesta är mindre patriotiska än man kanske skulle kunna tro.
Citera
2011-10-02, 17:20
Bannlyst
Människor flyr av rädsla för att mista sitt liv. Försök utsätta dig för en liknande situation så får vi se hur du skulle reagera.
Citera
2011-10-02, 17:25
Medlem
Knotknets avatar
Det skulle möjligtvis kunna anses vara fegt att fly i fall man själv har skyldighet i konfliktens uppkomst. Om så icke är fallet så ser jag det inte som omoraliskt att fly bara sunt att rädda sitt och sin familjs liv. Den som vill hjälpa befolkning som befinner sig i krig bör ha större möjlighet att göra det boende i ett fredligt land än tvärtom.
Citera
2011-10-02, 17:32
Medlem
Libberos avatar
Vad är det man ska stanna kvar och göra då? Reda ut röran? Vilken röra menar du att man kan reda ut då? Att Sverige är i Afghanistan och krigar är ju inte precis någonting jag själv direkt kan påverka, eller hur?
Menar du också att man automatiskt måste känna förpliktelse till folk bara därför att man av en händelse råkar tillhöra samma länder?
Citera
2011-10-02, 17:39
Medlem
Byggaren-Bobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojas
Du menar alltså att man har en plikt gentemot sitt land?Helt ärligt talat så tror jag inte att så många bryr sig om den plikten när kulorna viner kring huvudet på en.De flesta är mindre patriotiska än man kanske skulle kunna tro.

Ja, även om man inte har någon plikt enligt lag så borde man förstå själv att en viss plikt har man.

Citat:
Ursprungligen postat av Cal00
Människor flyr av rädsla för att mista sitt liv. Försök utsätta dig för en liknande situation så får vi se hur du skulle reagera.

Svårt att sätta sig in i deras situationer men dom måste väl ha tänkt en tanke på dom som får stanna kvar? Alla dom som inte har råd eller möjlighet att fly. Finns alla dom med i åtanken när man flyr tro?

Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Det skulle möjligtvis kunna anses vara fegt att fly i fall man själv har skyldighet i konfliktens uppkomst. Om så icke är fallet så ser jag det inte som omoraliskt att fly bara sunt att rädda sitt och sin familjs liv. Den som vill hjälpa befolkning som befinner sig i krig bör ha större möjlighet att göra det boende i ett fredligt land än tvärtom.

Alla har nog en liten skyldighet ändå. Att man kanske inte gjort uppror tidigare eller om det fanns möjlighet att rösta, röstat fel? Finns säkert fler för det blir ju inte bara krig över en natt och utan förvarningar direkt.
Att man hjälper bättre från utlandet kan kanske stämma för vissa. Personer som är jagade för sina åsikter och tankar måste ju få lite säker mark att predika ifrån, självklart. Men vanliga familjer gör nog visst skillnad om dom väljer att bo kvar, det är jag övertygad om.
Citera
2011-10-02, 17:45
Medlem
Byggaren-Bobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libbero
Vad är det man ska stanna kvar och göra då? Reda ut röran? Vilken röra menar du att man kan reda ut då? Att Sverige är i Afghanistan och krigar är ju inte precis någonting jag själv direkt kan påverka, eller hur?
Menar du också att man automatiskt måste känna förpliktelse till folk bara därför att man av en händelse råkar tillhöra samma länder?

Rent konkret vet jag inte hur dom vill gå till väga men det måste ju finnas sätt att få fred? Om inte annat välta träd över vägar eller sabotera på annat vis.

Och att Sverige är i Afganistan har man väl påverkat genom att rösta på det ena partiet eller det andra? Annars, protestera mot det kanske?

Om man tillhör och är bofast i ett land så ja, då tycker jag att man ska känna förpliktelse. För ena eller andra sidan måste ju ha mer rätt än den andra i ett krig, så mycket måste dom kunna tycka iaf?
Citera
2011-10-02, 17:59
Medlem
cogito.ergosums avatar
Må hända är personen omoralisk i dina ögon men såvida du inte har en universiell moral, är det enbart i dina ögon.

Själv hade jag gärna flytt från Sverige ifall det blev krig här. Kalla mig feg, men inte tänker jag kriga för en liten jordplätt som kallas land. Jag ser hela länder enbart som en illusion, en lögn som upprepats sålänge att det numera är en sanning.
Med lögnen växte även de olika subillusionerna kallad politik, i varje land, och dess numera officiella existens ger upphov till kriget jag flyr ifrån.
Inte är det jag som startat kriget, jag har bara blivit tvingad att välja vem som ska bestämma över mig.
Det är inte folket som startar krigen, det är politikerna. Vare sig det är indirekt eller direkt.
''The old men declares the war, in which the young men dies.'' Något åt den stilen var det.
Citera
2011-10-02, 18:09
Medlem
Det känns relativt primitivt att offra sitt liv för en nationsgräns. Det hamnar i samma kategori som att offra sitt liv för ett gudsväsende.
Citera
2011-10-02, 18:12
Medlem
blackjackks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggaren-Bob
Att många som kommer till Sverige flyr från krig i sina hemländer är ett faktum. Många får stanna här för att det är livsfarligt att bo därifrån de kommer.

Jag tycker att detta är kanske fegt och moraliskt orätt. Att bara fly från situationen i landet och låta de som är kvar lösa problemen är ju inte så schyst direkt. Om man är född i landet och bryr sig det minsta om hur framtiden där ska se ut får man väl stanna och reda ut röran?

Tycker fler som jag eller är jag helt fel ute?

/ BB

Antar att du är svensk så jag vill fråga dig följande fråga:
Vad tycker du om dina landsmän svenskarna då som vill fly Sverige bara för att det finns blattar i landet? Tänk dig vad dom hade gjort om det hade varit krig?!

Tycker det är ironiskt att svenskar vill framstå blattar som fegisar för att dom inte stannade kvar och krigade medan deras egna landsmän bajsar på sig så fort en blatte går emot dom
Citera
2011-10-02, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackk
Vad tycker du om dina landsmän svenskarna då som vill fly Sverige bara för att det finns blattar i landet? Tänk dig vad dom hade gjort om det hade varit krig?!

Tycker det är ironiskt att svenskar vill framstå blattar som fegisar för att dom inte stannade kvar och krigade medan deras egna landsmän bajsar på sig så fort en blatte går emot dom

Jag tycker det är rätt ironiskt när du generaliserar. En person skrev att invandrade var omoraliska som flydde, alla andra försvarade flyktingarna. Ändå går du på ett helt folk. Vad är det för stil?

I övrigt så ser jag absolut inget fel i att fly från krigszoner. Hellre sticka iväg, rädda sin familj och prova lyckan i ett nytt land än att bli torterad, dödad eller invalid.
Citera
2011-10-02, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackk

Eftersom frågan var riktad utan nationalitet så spelar det väl ingen roll. Tror man på sitt land och vill kämpa för sina rättigheter eller huset som man kanske haft i generationer så stannar man kvar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in