Citat:
Ursprungligen postat av rojas
Du menar alltså att man har en plikt gentemot sitt land?Helt ärligt talat så tror jag inte att så många bryr sig om den plikten när kulorna viner kring huvudet på en.De flesta är mindre patriotiska än man kanske skulle kunna tro.
Ja, även om man inte har någon plikt enligt lag så borde man förstå själv att en viss plikt har man.
Citat:
Ursprungligen postat av Cal00
Människor flyr av rädsla för att mista sitt liv. Försök utsätta dig för en liknande situation så får vi se hur du skulle reagera.

Svårt att sätta sig in i deras situationer men dom måste väl ha tänkt en tanke på dom som får stanna kvar? Alla dom som inte har råd eller möjlighet att fly. Finns alla dom med i åtanken när man flyr tro?
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Det skulle möjligtvis kunna anses vara fegt att fly i fall man själv har skyldighet i konfliktens uppkomst. Om så icke är fallet så ser jag det inte som omoraliskt att fly bara sunt att rädda sitt och sin familjs liv. Den som vill hjälpa befolkning som befinner sig i krig bör ha större möjlighet att göra det boende i ett fredligt land än tvärtom.
Alla har nog en liten skyldighet ändå. Att man kanske inte gjort uppror tidigare eller om det fanns möjlighet att rösta, röstat fel? Finns säkert fler för det blir ju inte bara krig över en natt och utan förvarningar direkt.
Att man hjälper bättre från utlandet kan kanske stämma för vissa. Personer som är jagade för sina åsikter och tankar måste ju få lite säker mark att predika ifrån, självklart. Men vanliga familjer gör nog visst skillnad om dom väljer att bo kvar, det är jag övertygad om.