2011-10-02, 15:55
Medlem
irrblosss avatar
Misstänker att jag har några blodsugande insekter i mitt sovrum, förmodligen är det fågelkvalster, men det kan även vara vägglöss . Nu har jag läst på om dessa otäcka insekter och även sett folk som byggt koldioxidfällor för att lura dessa kryp i fällor. Förmodligen utrotar man dem inte på detta enkla vis, men man får iaf några levande exemplar så man vet vad det är man har och hur man ska gå vidare med utrotningen.

Hur som helst, vissa använder torris som koldioxidkälla och andra använder en blandning av vatten, socker och torrjäst. Då det verkar krångligt att få tag i torris tänkte jag bygga en koldioxidgenerator av en PET-flaska som jag fyller med ljummet vatten, torrjäst och socker i rätt proportioner.

Undrar nu om det finns någon kemisk formel så man kan uppskatta ungefärlig output av CO2 som avges baserat på hur mycket jäst, socker och vatten man blandar ihop. Undrar även om det kommer finnas någon risk att generera så mycket CO2 att det blir hälsovådligt för en själv (tänkte ha den igång i sovrummet)? Sovrummet är ca 30 m3 stort och har inte världens bästa ventilation om det nu skulle ha någon betydelse. Målet är att försöka få ett ungefär lika stort CO2-flöde som två människor i vila genererar.
Citera
2011-10-02, 17:59
Medlem
Barapaleks avatar
Vet inte om du bryr dig om det, men det är olagligt att blanda endast jäst, socker och vatten eftersom den enda användningen av denna blandningen är att låta det jäsa till mäsk för att sedan bränna sprit på skiten. Eller ja tydligen finns det ju ett användningsområde till xD
Citera
2011-10-02, 18:24
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barapalek
Vet inte om du bryr dig om det, men det är olagligt att blanda endast jäst, socker och vatten eftersom den enda användningen av denna blandningen är att låta det jäsa till mäsk för att sedan bränna sprit på skiten. Eller ja tydligen finns det ju ett användningsområde till xD
Ja men sedan när bryr vi oss om vad som är lagligt eller ej här på FB? Dessutom är det tydligen många som gör egna CO2-reaktorer till sina akvarier för att få vattenväxterna att må bättre .
Citera
2011-10-02, 18:55
Medlem
Barapaleks avatar
Bra då är inte det något bekymmer iaf! Enligt denna sida andas man ca 6 liter per minut i vila. För två personer blir det 12 liter per minut. Utandningsluften innehåller 4 % CO2, vilket blir 0,5 liter CO2. Detta motsvarar ca 0,02 mol CO2.

Kemiska reaktionsformeln är: C6H12O6 → 2 CH3CH2OH + 2 CO2

Alltså kommer du förbruka 0,01 mol socker per minut. Detta motsvarar 1,8 gram socker/minut, vilket betyder att på ett dygn går det åt 2,5 kg socker. Det känns som att du behöver ha väldigt stora dunkar med socker/jäst/vatten för att kunna få till rätt flöde med CO2
Citera
2011-10-02, 19:12
Medlem
irrblosss avatar
Ajdå... Jag får väl hoppas att krypen tror att det är en dvärg som ligger och sover då .
Citera
2011-10-02, 19:16
Medlem
Kinetiken - "reaktionshastigheten" - är självklart värd att ta i beaktining men det är krångligare. Man behöver kinetikparameterar o.sv för glykolysen.

Men rent generellt kan man vid fermentering av glukos säga att:
Glukos ---Fermentering---> 2 Koldioxid + 2 Etanol

Så för varje glukosmolekyl får du två koldioxidmolkeyler.
Vidare kan vi tänka oss allmäna gaslagen: pV = nRT.
p = 101,325 kPa (1 atmosfär)
R = 8,314 J/(mol*kelvin) (en konstant, allmäna gaskontanten...)
T = 23 grader celcius i ditt rum? = 296 K
Således V = n (RT/p)
(RT/p) = 0,0244
Detta medför alltså: V = 0,0244 * n
Eller, för varje mol koldioxid får du ut 0,0244 kubikmeter koldioxid.

Relationen mellan koldioxid och glukos var 1:2. Molvikten för glukos är 180,156 g/mol.
Volymen koldioxid blir alltså:

V = (0,0244 * 2 * massa glukos (i gram))/180,156
Där 0,0244 är allmäna gaskonstanterna ihopbakade, 2 är antalet mol koldioxid per gram glukos och 180,156 är division med glukosens molvikt.

Vi kan baka ihop konstanterna och få ut: V = 0,00027 * antal gram socker
Så multiplicera antalet gram socker med 0,00027 och du kommer få ut den mängd koldioxid (i kubikmeter) som maximalt kommer bildas. Volymen är i kubikmeter.

Om vi tänker oss att du har ett rum på 2 * 4 * 1,5 m = 12 kubikmeter behöver du jäsa 4,4 kg socker för att bilda såhär mycket koldioxid.

Ovanstående uträkning är självklart helt idiotisk, du har ju vädring i rummet och ingen perfekt luftsluss så koldixoiden kommer säkert vädras ut. Dessutom vill du inte ha 100% koldixoid i dett rum för då dör du. Men det kanske kan ge någon fingervisning om hur mycket koldioxid som bildas.

Betänk att vi har 0,04% koldioxid omkring oss. Vad siktar du på för koldioxidhalt? För att skapa den mängden koldioxid i ett rum på 12 kubikmeter behövs bara 1,76 gram socker i teorin.
Citera
2011-10-02, 21:50
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdobeSlats
Så multiplicera antalet gram socker med 0,00027 och du kommer få ut den mängd koldioxid (i kubikmeter) som maximalt kommer bildas. Volymen är i kubikmeter.

Betänk att vi har 0,04% koldioxid omkring oss. Vad siktar du på för koldioxidhalt? För att skapa den mängden koldioxid i ett rum på 12 kubikmeter behövs bara 1,76 gram socker i teorin.
Jag körde med 250 g socker, alltså blir maxvolymen 0,00027*250 = 0,0675 m3? Det låter extremt lite och jag antar att det inte på något sätt kan vara farligt i ens ett litet sovrum.

Jag vet inte vad jag siktar på för halt direkt, jag vill iaf inte kvävas i sömnen, vill bara att insekterna som lockas av CO2 ska få fundera på om de ska krypa upp i sängen till mig eller om de hellre går i fällan som står på golvet och pyser ut koldioxid. Eller iaf åtminstone notera att det finns en koldioxidkälla där de misstänker att de kan få sig lite blod. Egentligen är det ju en lokal koldioxidansamling jag är ute efter och inte en utspridning i rummet. Har en djup tallrik som samlar upp koldioxiden (som väl är tyngre än luft?), där PET-flaskan står i.
Citera
2011-10-02, 21:58
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Kinetiken - "reaktionshastigheten" - är självklart värd att ta i beaktining men det är krångligare. Man behöver kinetikparameterar o.sv för glykolysen.

Men rent generellt kan man vid fermentering av glukos säga att:
Glukos ---Fermentering---> 2 Koldioxid + 2 Etanol

Så för varje glukosmolekyl får du två koldioxidmolkeyler.
Vidare kan vi tänka oss allmäna gaslagen: pV = nRT.
p = 101,325 kPa (1 atmosfär)
R = 8,314 J/(mol*kelvin) (en konstant, allmäna gaskontanten...)
T = 23 grader celcius i ditt rum? = 296 K
Således V = n (RT/p)
(RT/p) = 0,0244
Detta medför alltså: V = 0,0244 * n
Eller, för varje mol koldioxid får du ut 0,0244 kubikmeter koldioxid.

Relationen mellan koldioxid och glukos var 1:2. Molvikten för glukos är 180,156 g/mol.
Volymen koldioxid blir alltså:

V = (0,0244 * 2 * massa glukos (i gram))/180,156
Där 0,0244 är allmäna gaskonstanterna ihopbakade, 2 är antalet mol koldioxid per gram glukos och 180,156 är division med glukosens molvikt.

Vi kan baka ihop konstanterna och få ut: V = 0,00027 * antal gram socker

Om vi tänker oss att du har ett rum på 2 * 4 * 1,5 m = 12 kubikmeter behöver du jäsa 4,4 kg socker för att bilda såhär mycket koldioxid.

Ovanstående uträkning är självklart helt idiotisk, du har ju vädring i rummet och ingen perfekt luftsluss så koldixoiden kommer säkert vädras ut. Dessutom vill du inte ha 100% koldixoid i dett rum för då dör du. Men det kanske kan ge någon fingervisning om hur mycket koldioxid som bildas.

En mycket kompetent och bra uträkning. Men vi kan stoppa efter det där med 0,00027. Vi är ju inte ute efter att få någon viss CO2-halt i rummet utan ett flöde som ska motsvara två pers i vila. Nu kan TS räkna ut hur många g socker per timma som jästen ska matas med för en kontinuerlig produktion. Med tiden får man tillsätta mer vatten också så inte jäsningen stannar pga för hög alkoholhalt. Det finns ju gasoldrivna (för att bilda CO2 genom förbränning) myggfångare som ska locka till sig kräken i tron att det är utandningsluft från något djur men tji får de.

Jag passar på att varna för för mycket CO2 i slutna utrymmen. Över 10 % så är risken stor att dö.
Citera
2011-10-02, 22:15
Medlem
Om vi tänker oss att glykolysen sker genom enkel michaelis-menten kinetik så är hastighetsekvationen

v = Vm*[S]/(Km+S)

Alltså kan man inte räkna flöde som någon linjär bildning av koldioxid. Skulle jag vara du skulle jag helt enkelt göra en lösning med fixt koncentration socker + jäst, hälla i en flaska och sätta en balong på myningen. Undersök sedan hur olika koncentrationer påverkar gasutvecklingen samt hur gasutvecklingen skiljer sig mellan t +1H, +2H, +12H, +24H, +48H typ.

Detta har säkert gjorts, annars kan det faktiskt bli ett kul experiment med data som kan vara intressanta för andra .
Citera
2011-10-02, 22:22
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Om vi tänker oss att glykolysen sker genom enkel michaelis-menten kinetik så är hastighetsekvationen

v = Vm*[S]/(Km+S)

Alltså kan man inte räkna flöde som någon linjär bildning av koldioxid. Skulle jag vara du skulle jag helt enkelt göra en lösning med fixt koncentration socker + jäst, hälla i en flaska och sätta en balong på myningen. Undersök sedan hur olika koncentrationer påverkar gasutvecklingen samt hur gasutvecklingen skiljer sig mellan t +1H, +2H, +12H, +24H, +48H typ.

Detta har säkert gjorts, annars kan det faktiskt bli ett kul experiment med data som kan vara intressanta för andra .
Smart idé, det måste jag testa någon gång av ren nyfikenhet när jag inte har ett eventuellt ohyraproblem på halsen att lösa .
Citera
2011-10-03, 11:39
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:

v = Vm*[S]/(Km+S)

Nog för att man kan fixa kontinuerlig jäsning också http://www.arserrc.gov/ccse/ImprovingEthanolProduction.htm#High-Solids%20Batch%20and%20Continuous%20Fermentation

Det är många som har mätt gasproduktionens variation över tid vid jäsning. Kolla t ex http://brygging.com/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=234 Idén längst ned var väl fiffig? En fotoresistor som glor genom jäsröret och räknar frekvensen på bubblorna.

Är du bara ute efter CO2 och inte ska dricka det du jäser så kanske det är enklare att tända några värmeljus?
Citera
2011-10-03, 14:28
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Är du bara ute efter CO2 och inte ska dricka det du jäser så kanske det är enklare att tända några värmeljus?
Också en bra idé, fast det kanske är för varmt. Löss t.ex. dör vid 45 grader. Hur mycket CO2 kan ett värmeljus generera, i jämförelse med t.ex. 200 g socker med jäst+vatten? Mer eller mindre? Sedan kanske det inte är en jättebra idé att sova med ett brinnande ljus .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in