2011-10-03, 23:00
  #13
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Också en bra idé, fast det kanske är för varmt. Löss t.ex. dör vid 45 grader. Hur mycket CO2 kan ett värmeljus generera, i jämförelse med t.ex. 200 g socker med jäst+vatten? Mer eller mindre? Sedan kanske det inte är en jättebra idé att sova med ett brinnande ljus .
Ett värmeljus väger c:a 20 g. Grovt räknat ger de flesta kolväten dubbelt så stor massa CO2 som kolvätet självt hade före förbränning, alltså 40 g CO2 från ett värmeljus. De sägs enligt förpackningen brinna c:a 6 h -> 7 g CO2/h och med densitet 2 kg/m³ motsvarar det 3,5 l/h.

Hm, det här går nog inte ihop med uppgifterna i Barapaleks inlägg igår 18:55. Ett värmeljus avger 30-50 W (baserat på dess vikt, brinntid och 10 kWh/kg ->33 W) vilket inte är långt från en människa i vila. Om vi andas ut 0,5 l CO2/min som Barapalek nämner blir det 30 l/h, som tio värmeljus! Vi andas nog inte ut så mycket CO2 i vila, det skulle motsvara alldeles för hög värmeavgivning från kroppen. Eller har jag räknat tokigt?

All aerob nedbrytning ger ungefär lika mycket värme/kg så länge vi snackar vanliga kolväten. Socker som äts av jäst ger också värme fast den är utspridd på större volym. Späder du avgaserna från värmeljuset med luft så borde du kunna locka dit kräken utan att det blir för varmt för dem.
Citera
2011-10-03, 23:38
  #14
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
All aerob nedbrytning ger ungefär lika mycket värme/kg så länge vi snackar vanliga kolväten. Socker som äts av jäst ger också värme fast den är utspridd på större volym. Späder du avgaserna från värmeljuset med luft så borde du kunna locka dit kräken utan att det blir för varmt för dem.
Min jästfälla har inte gett något resultat hittills, så jag börjar misstänka att jag inte har löss tack och lov. Men ska nog ändå testa göra en fälla med ett värmeljus. Tänkte att man kan ju lägga det i ett ganska tjockt metallrör med kanske 6-7 cm diameter. Dels avskärmar det lite av värmen (som förmodligen ändå kommer stiga rakt upp) och dels kommer det skymma själva lågan. Dessutom ger det ju ett bra skydd mot eventuella bränder ifall ljuset får fnatt.
Citera
2016-11-03, 17:44
  #15
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Ett värmeljus väger c:a 20 g. Grovt räknat ger de flesta kolväten dubbelt så stor massa CO2 som kolvätet självt hade före förbränning, alltså 40 g CO2 från ett värmeljus. De sägs enligt förpackningen brinna c:a 6 h -> 7 g CO2/h och med densitet 2 kg/m³ motsvarar det 3,5 l/h.

Hm, det här går nog inte ihop med uppgifterna i Barapaleks inlägg igår 18:55. Ett värmeljus avger 30-50 W (baserat på dess vikt, brinntid och 10 kWh/kg ->33 W) vilket inte är långt från en människa i vila. Om vi andas ut 0,5 l CO2/min som Barapalek nämner blir det 30 l/h, som tio värmeljus! Vi andas nog inte ut så mycket CO2 i vila, det skulle motsvara alldeles för hög värmeavgivning från kroppen. Eller har jag räknat tokigt?

All aerob nedbrytning ger ungefär lika mycket värme/kg så länge vi snackar vanliga kolväten. Socker som äts av jäst ger också värme fast den är utspridd på större volym. Späder du avgaserna från värmeljuset med luft så borde du kunna locka dit kräken utan att det blir för varmt för dem.

Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Min jästfälla har inte gett något resultat hittills, så jag börjar misstänka att jag inte har löss tack och lov. Men ska nog ändå testa göra en fälla med ett värmeljus. Tänkte att man kan ju lägga det i ett ganska tjockt metallrör med kanske 6-7 cm diameter. Dels avskärmar det lite av värmen (som förmodligen ändå kommer stiga rakt upp) och dels kommer det skymma själva lågan. Dessutom ger det ju ett bra skydd mot eventuella bränder ifall ljuset får fnatt.
Men enda fråga är vad för jäst funkar. Går det bra med vanlig jäst från mataffären eller måste det vara aktiv torr jäst som i videon?
https://youtu.be/nuKHsqubCm8?t=4m32s
Citera
2016-11-03, 18:50
  #16
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Men enda fråga är vad för jäst funkar. Går det bra med vanlig jäst från mataffären eller måste det vara aktiv torr jäst som i videon?
https://youtu.be/nuKHsqubCm8?t=4m32s
All jäst funkar, men torrjäst är kanske mer effektiv per viktenhet. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.
Citera
2016-11-03, 19:00
  #17
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
All jäst funkar, men torrjäst är kanske mer effektiv per viktenhet. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

ett blogg recept till (till dom som vill ha)http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=35&site=1
Citera
2016-11-04, 09:46
  #18
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Men enda fråga är vad för jäst funkar. Går det bra med vanlig jäst från mataffären eller måste det vara aktiv torr jäst som i videon?
https://youtu.be/nuKHsqubCm8?t=4m32s
Att vanlig brödbakningsjäst också ger CO2 syns på att det är mycket det man har den till. Jästen omvandlar kolhydrater i degen till CO2 men degen är så seg så bubblorna tar sig inte ut som de skulle gjort i tunnflytande vätska utan fångas i degen och får den att expandera och bli fluffig. Alla små "tomrum" i bröd är alltså koldioxidbubblor eller började åtminstone som sådana. Vid gräddningen (ett ord jag hatade i unga dagar, det har ju inte med grädde att göra ) eller en tids lagring så diffunderar kanske koldioxiden så den späds ut eller nästan helt ersätts med luft. Det där kunde ju vara kul att mäta, hur mycket CO2 finns kvar i en dygnsgammal limpa i affären?
Citera
2016-11-04, 11:35
  #19
Medlem
Bikarbonat och ättika? I min barndom gjorde vi hembyggda "flaskraketer" med den blandningen.
Eller kanske krossad kalksten och ättika, om du vill ha en långsammare reaktion.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in