2011-10-02, 12:58
Medlem
Vad händer med en person som inte har någon deklarerad inkomst på flera år, men som ändå betalar hyra, har bil och några hundra tusen i en kapitalförsäkring?

Blir det tjaffs med skattemyndigheten till slut? Så länge man inte sätter in några stora summor på bankkonton reggade på sitt namn, vad kan dom egentligen göra?
Citera
2011-10-02, 13:12
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MSR206
Vad händer med en person som inte har någon deklarerad inkomst på flera år, men som ändå betalar hyra, har bil och några hundra tusen i en kapitalförsäkring?

Blir det tjaffs med skattemyndigheten till slut? Så länge man inte sätter in några stora summor på bankkonton reggade på sitt namn, vad kan dom egentligen göra?

Kan du inte bevisa vad du lever av så blir det väl en sköntaxering.
Citera
2011-10-02, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran

Kan du utveckla det lite är du snäll? Sköntaxering alltså.
Citera
2011-10-02, 13:17
Medlem
stilltons avatar
än så länge är det ganska liten risk att åka dit på det, men vi kan nog räkna med att kontrollen kommer öka.
tv-handlare måste ju exempelvis rapportera tv-försäljningar till radiotjänst för att så få som möjligt ska fuska med den avgiften.
att skattemyndigheten börjar samköra deklarationsregister med bilregister är väl ett ganska troligt framtida scenario.
Citera
2011-10-02, 13:38
Medlem
Ok, tack för ditt svar. Men jag undrar alltså om det automatiskt "lyser några röda lampor" hos skatteverket endast av den anledningen att man inte har någon inkomst på några år?
Citera
2011-10-02, 13:43
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MSR206
Ok, tack för ditt svar. Men jag undrar alltså om det automatiskt "lyser några röda lampor" hos skatteverket endast av den anledningen att man inte har någon inkomst på några år?

Jag vet folk som råkat ut för sköntaxering och så som jag förstått det så kollar man nolltaxerare extra noga om man nolltaxerat under lång tid.
Det finns många nolltaxerare som är det av helt legitima skäl dvs att deras sambo tjänar såpass mycket att dom inte behöver jobba så det är ju självklart inte alla nolltaxerare som håller på med nåt fuffens.
Citera
2011-10-02, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran

Skönstaxering heter det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in