2011-10-01, 20:22
Bannlyst
Hur får jag detta fina exemplar att funka med inspelning av vocals till Logic/Mac.

Från början är det ju en XLR kontakt. Men att gå igenom från XLR - 6.5 - 3.5 funkar ju inte alls.

Måste man köra en USB-historia till extra kostnad för att kunna nyttja micken?

För övrigt är den så jävla snygg att man kan ha den i bokhyllan som inredning

Men jag vill ju skita i snålvarianten från Logitech jag har och generera bättra allt med min underbara Shure 58.

Tips?
Citera
2011-10-01, 20:30
Medlem
glasgowws avatar
Du behöver ett ljudkort med en XLR ingång.
Kolla upp Line6 UX1 eller UX2. Simpla externa ljudkort, kopplade via USB, som fungerar perfekt om du vill kunna spela in med en dynamisk mikrofon som inte behöver phantommatning :]
Citera
2011-10-01, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av glasgoww
Du behöver ett ljudkort med en XLR ingång.
Kolla upp Line6 UX1 eller UX2. Simpla externa ljudkort, kopplade via USB, som fungerar perfekt om du vill kunna spela in med en dynamisk mikrofon som inte behöver phantommatning :]

Vad är billigast? även om jag självklart vill ha en relativt bra inspelning.

Tips på ljudkort och priser? :=
Citera
2011-10-02, 14:51
Medlem
glasgowws avatar
Det beror ju helt och hållet på vad du vill spela in. Vad jag antar är att du vill kunna spela in sång, med tanke på att du nämnde din SM58. DÅ räcker det mer eller mindre med en XLR ingång och då skull ejag rekomendera Line 6 UX1.
http://4sound.se/itempg.aspx?id=12814&artno=218730 - 1.399 kr.
XLR ingång, teleingång samt utgång för monitorer på baksidan. Mycket prisvärt ljudkort för simplare hemmainspelningar.

Jag har själv kört på detta och upplevde att det var extremt prisvärt då du även får med ett program kallat "podfarm" som innehåller flertalet basförstärkare, gitarrförstärkare, effekter, kompressorer etc, och du kan mixa och blanda hur du vill: http://www.youtube.com/watch?v=7mrFE6frv5Q.

Tyvärr har ljudkortet ingen phantommatning, så vill du använda en kondensatormikrofon till det måste du köpa till en preamp. Men för att använda din SM58 fungerar denna perfekt!
Citera
2011-10-02, 17:08
Medlem
Steinberg har en serie ljudkort som är billiga och riktigt bra. Täcker även alla dina behov.

Steinberg CI1 kostar 900kr t.ex. och är riktigt prisvärt.

Sen är dynamiska mickar inte det bästa för att spela in sång med men du kanske redan köpt den micken. Annars hade jag rekomenderat en kondensator mick.
Citera
2011-10-02, 18:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Geba.
Steinberg har en serie ljudkort som är billiga och riktigt bra. Täcker även alla dina behov.

Steinberg CI1 kostar 900kr t.ex. och är riktigt prisvärt.

Sen är dynamiska mickar inte det bästa för att spela in sång med men du kanske redan köpt den micken. Annars hade jag rekomenderat en kondensator mick.

Tack fört tipsen! Jag har inte köpt den utan fått med en prenumeration.

Vad är de största nackdelarna med dymaniska micar? Tjejej tjunger väldigt bra så jag ska tvinga henne att sjunga in några vocals. Kommer mestadels använda texter och uttryck och i elektroniskt musik, samt spela in lite claps, ljydeffekter och liknande.

Hur pass mycket svårare är det med en dynamisk mic? Antar att det får läggas en hel del tid i Logic. As usual
Citera
2011-10-02, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av glasgoww
Det beror ju helt och hållet på vad du vill spela in. Vad jag antar är att du vill kunna spela in sång, med tanke på att du nämnde din SM58. DÅ räcker det mer eller mindre med en XLR ingång och då skull ejag rekomendera Line 6 UX1.
http://4sound.se/itempg.aspx?id=12814&artno=218730 - 1.399 kr.
XLR ingång, teleingång samt utgång för monitorer på baksidan. Mycket prisvärt ljudkort för simplare hemmainspelningar.

Jag har själv kört på detta och upplevde att det var extremt prisvärt då du även får med ett program kallat "podfarm" som innehåller flertalet basförstärkare, gitarrförstärkare, effekter, kompressorer etc, och du kan mixa och blanda hur du vill: http://www.youtube.com/watch?v=7mrFE6frv5Q.

Tyvärr har ljudkortet ingen phantommatning, så vill du använda en kondensatormikrofon till det måste du köpa till en preamp. Men för att använda din SM58 fungerar denna perfekt!

Den var ju klart snyggats i alla fall Får fundera på dessa två lite. Denna kändes väldigt gitarr-orienterad om man tittar på klippet. Finns det ett lika bra paket av program och plug-ins för klaviatur också?
Citera
2011-10-02, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geba.

Du kan inte dra alla dynamiska mikrofoner över en kam. T.ex. så är Shure SM7 en helt underbar sångmic, och den är dynamisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in