• 1
  • 2
2011-10-01, 12:57
Medlem
Blev rätt så paff när jag skulle kasta in lite pengar på kontot, är en kontant man så använder endast kort när jag te.x ska ta ut pengar eller småhandla.

Har endast haft sånt där platt kort förut, Maestro eller vad det heter.
I allafall, gick in, fyllde i uppgifterna för insättning.
Killen kommer tillbaka efter att ha gjort insättningen och frågar om jag vill ha Visakort.
Kom på att mitt Maestro strulat en hel del på senaste tiden (chippet lite böjt) så jag bara "visst".

Men varför jag blev paff är för att jag har typ 20 anmärkningar, har jäkligt dålig Score överhuvudtaget (typ 0 eller 1), och nu blir jag erbjuden Visakort av nån random snubbe helt plötsligt.
Skrev på skiten och fick hem kortet efter 3 dagar, visst, nu kan jag handla via nätet istället för att behöva använda firmans Visakort.

Började sen fundera, har de ont om kunder eller vad sitter det i?

En sak som stör mig är att jag måste trycka Konto eller Kredit varje gång jag handlar nått, går inte det att koppla bort? Jag har ju knappast någon kredit ändå...
Har handlat kanske 30 gånger hittils och varannan gång så strular det för att varje betalterminal ser annorlunda ut så man börjar trycka helt fel siffror och de i kassan blir förbannade
Citera
2011-10-01, 13:01
Medlem
det är ju ett vanligt kort som man kan betala över internet med / använda de runt om i världen... Så nej de har inte ont om kunder
Citera
2011-10-01, 13:04
Medlem
Codens avatar
Du får ju betala en årsavgift för att ha VISA så de tjänar pengar på att du har det.

Sen verkar du rätt korkad om du tycker att det är svårt att använda kortterminaler bara för att de ser lite annorlunda ut, tar ju typ 5 sekunder att lära sig.

Hur kan du trycka "fel siffror" det är ju bara din PIN-kod som ska matas in = samma siffror varje gång.

Nä du verkar inte som den skarpaste kniven i lådan och då är väl allt lite småkomplicerat här i livet.
Citera
2011-10-01, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coden
Du får ju betala en årsavgift för att ha VISA så de tjänar pengar på att du har det.

Sen verkar du rätt korkad om du tycker att det är svårt att använda kortterminaler bara för att de ser lite annorlunda ut, tar ju typ 5 sekunder att lära sig.

Hur kan du trycka "fel siffror" det är ju bara din PIN-kod som ska matas in = samma siffror varje gång.

Nä du verkar inte som den skarpaste kniven i lådan och då är väl allt lite småkomplicerat här i livet.

Det jag menar är, att alla terminaler är olika, dv.s när du ska välja konto / kredit så sitter knapparna på olika ställen och ofta trycker man inte på te.x OK utan då är det en pil som pekar till 1 för att trycka Konto och 3 till Kredit, det är drygt och tar tid, därför undrar jag om det går att välja bort?
Citera
Bannlyst
Kostar väl ca 300 spänn i året med visakort?

Du borde kunna koppla bort krediten på kortet... hör med kundtjänst på internetbanken...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bugatti123
det är ju ett vanligt kort som man kan betala över internet med / använda de runt om i världen... Så nej de har inte ont om kunder

Prova knalla in på Swedbank med min historik och kräv ett Visakort?

Läser ju varje dag om folk som blir nekade överallt och får klara sig med ett Maestro.
Blev därför jävligt förvånad, trodde han drev med mig, jag bad ju inte ens om det själv.
Citera
2011-10-01, 14:07
Medlem
Du fick ett VISA betalkort som drar redan existerande pengar direkt från ditt konto, det kräver väl ingen kreditvärdighet?
Citera
2011-10-01, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beron
Du fick ett VISA betalkort som drar redan existerande pengar direkt från ditt konto, det kräver väl ingen kreditvärdighet?

Precis. För med ett sådant kort kan man bara spendera pengarna som finns på kontot som är kopplat till det kortet (ofta privat/lönekonto. Inte sparkonto). Likt Maestro (som TS hade tidigare). Det kräver ingen kreditvärdighet.

Dessutom brukar man väl inte få Visa Kredit automatiskt bara för att man får Visa-kort? Det vanligaste är väl Visa betal/kontokort.
Citera
2011-10-01, 17:00
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baltimora
Precis. För med ett sådant kort kan man bara spendera pengarna som finns på kontot som är kopplat till det kortet (ofta privat/lönekonto. Inte sparkonto). Likt Maestro (som TS hade tidigare). Det kräver ingen kreditvärdighet.

Dessutom brukar man väl inte få Visa Kredit automatiskt bara för att man får Visa-kort? Det vanligaste är väl Visa betal/kontokort.

Det går att övertrassera även ett sådant kort om butiken inte är online, taxi exempelvis. Nu har han varit kund i banken under många år förmodligen och då ser banken ett visa-betalkort som ett litet risktagande men generellt gillar bankerna inte betalningsanmärkningar då det visar att personen inte kan sköta ekonomin.
Citera
2011-10-02, 01:03
Medlem
Bostadsbrists avatar
Ptja då studenter får visakort gratis med 10 000 kronor i kredit (vilket är mer än deras "månadslön") så vet jag inte riktigt om du bör känna dig sådär jätteutvald?

Håller med TS om att det är idioti att det inte finns någon som helst standard bland terminalerna.
Citera
2011-10-02, 01:12
Medlem
De är hårda normalt, jag hade tankat utan att ha kredit, haft ett sådant som TS talar om länge, och jag övertrasserade. Det fick bankmannen att fundera på att dra in kortet trots att han förstod att det ju är lätt hänt att kalkylera fel på nån 500-ing som man glömt bort.
Dessutom var de ofta ett krav för att hyra bil. Var länge sen jag gjorde det.
Citera
2011-10-02, 11:04
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coden

Hur mycket tar företaget Visa för detta och hur mycket får banken?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in