• 1
  • 2
2011-09-30, 23:56
Medlem
Hej,

Har just nu hag jag Swedbank och Nordea. Tänker att det är smidigast att bara ha en bank. Efter lite sökningar såg jag att Forex har ger 2,55% ränta på sk. löntekonto. Det är ju det jag har just nu fast utan ränta. De har även inga kortavgifter.

Tycker ni det låter som en bra idé eller vet ni ngt bättre?

Tack på förhand.
Citera
2011-10-01, 00:01
Medlem
hoomiiis avatar
Själv föredrar jag ICA banken.
Väldigt enkelt med insättningar, samt att de har bra sparränta.
Citera
2011-10-01, 00:29
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Handelsbanken. Stadigt och bra service. Dock så har man sett att inga banker skulle klara sig längre än ett år om vi får en ordentlig finanskris.
Citera
2011-10-01, 01:07
Medlem
Jag kör handelsbanken och är mycket nöjd, en av världens säkraste banker, gratis internetbank. Men spara inga pengar på deras konton, använd tex sbab eller andra som erbjuder hög ränta.

Du öppnar enkelt konton med handelsbanken bank id (som är gratis) i andra banker om du vill ränte spara.
Citera
2011-10-01, 02:09
Medlem
Bolliwollis avatar
Kör swedbank med tanke på att det är en stabil bank. Alla mina när stående kör också med det, bra service exc.. Love it
Citera
2011-10-01, 10:27
Medlem
Ica är den enda banken som erbjuder ränta på sitt konto utan specifik sparkonto. Trots sparkonto så tycker jag att tex swedbank har låg ränta.
Citera
2011-10-01, 12:41
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyfikenBabe
Ica är den enda banken som erbjuder ränta på sitt konto utan specifik sparkonto.

Inte alls, ICA har dålig ränta på lönekontot, bara 0,25% t.ex. har Skandiabanken 0,70% och GE money Bank 0,50%.

Vilken bank som är "bäst" beror väl på vad du vill ha. Håll dig borta från storbankerna, fast det hade du väl räknat ut redan.
Citera
2011-10-01, 13:39
Medlem
Conceptions avatar
Varför ska man ha pengar på lönekontot?

Nej, bort med dem till ett sparkonto så fort du kan och använd ett kreditkort med månadsbetalning.

Jag kör ICA-banken. Enda banken man verkligen tjänar pengar på att vara kund hos med deras bonussystem.
Citera
2011-10-01, 15:12
Medlem
Jag har ingen nytta av icas bonusystem eftersom jag handlar mest på hemköp. Om de har så låg ränta så är ju forex bättre med sina 2,55%.

Så klart jag inte ska ha pengarna endast på lönekontot. Håller också på och kollar efter en bra sparkonto. Men det kan ju inte skada att få lite ränta på det man har, även om det är bara några 1000.

Jag vet inte alls hur jag ska resonera. Är inte alls insatt i detta. Jag har i alla fall förstått att stora banker och de med utan insättningsgaranti ska man hålla sig borta från.
Citera
2011-10-01, 15:38
Medlem
mfmxs avatar
Du kan få sparkonto med 3,25% utan begränsningar hos avida.se men det är inte en bank. Bästa räntan hos en bank är 2.90% hos GE Money Bank.

Forex Bank verkar bra för internetbank, kort och lönekonto. Om du reser utanför EU vill du inte betala minst 30 kr per bankomatutag, då kan du skaffa ett gratis mastercard från GE Money Bank med 12 gratis uttag per år (efter det 15 kr per uttag).
Senast redigerad av mfmx 2011-10-01 kl. 15:59.
Citera
2011-10-01, 16:17
Medlem
Jag har också sett en del ställen som har bättre ränta på sparkontot än hos banken. Vad är det för för-/nackdelar med dessa? Tex är det en som har väldig hög ränta men de har ingen insättningsgaranti. Vet inte om jag vågar.
Citera
2011-10-01, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyfikenBabe
Jag har också sett en del ställen som har bättre ränta på sparkontot än hos banken. Vad är det för för-/nackdelar med dessa? Tex är det en som har väldig hög ränta men de har ingen insättningsgaranti. Vet inte om jag vågar.

Nästan alla har insättningsgaranti. De som saknar är tex Akelius och Fundior.

Satsa på Avida Finans eller Collector, där har du 3,25% rörlig ränta, inga avgifter och du har fria uttag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in