2011-09-30, 22:45
Medlem
Lifelovers avatar
Jag tnker inte driva trden framt, men jag ser grna att det kommer till en diskussion om mnet. Media rapporterar om allskns tragedier och dylikt, men frgan r vad syftet r med det. Personligen s fr jag lite input, jag knner att jag hnger med i nyhetsfldet, men jag fr verkligen inte knslan av att vilja engagera mig. Tanken om ett medium som sammanfattar och vidarebefordrar skeenden r ju nyckeln till att mnniskor ska dra tummen ur arslet och gra ngonting, men uppenbarligen s r det (typ) inte fler n de som redan bryr sig som lyfter ett finger, om ens det. S, vad r syftet med att f reda p vad som hnder i vrlden? r vi fr passiva? Vad kan/br vi gra med informationen vi blir serverade?
Citera
2011-09-30, 23:06
Medlem
xceLs avatar
Ja, allts, nu lste jag faktiskt inte hela ditt inlgg. Men folk som driver tidningar etc gr ju det fr dom har en affrsid? Inte svrare n s?
Citera
2011-10-01, 08:57
Medlem
Lifelovers avatar
Nej, men vi har ju ett oberoende nyhetsorgan i Sverige som r till fr folket till exempel. Vad r tanken att vi ska gra med nyheterna? Frsummar vi informationen?
Citera
2011-10-27, 18:34
Medlem
xceLs avatar
Oberoende, menar du SVT? Alla tidningar r ju frgade (svitt jag vet iaf) Dvs ej oberoende ven om vissa vill, och faktiskt ramst(r) mer oberoende, t.ex GP r oberoende liberal tror jag.
Citera
2011-10-27, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifelover
Jag tnker inte driva trden framt, men jag ser grna att det kommer till en diskussion om mnet. Media rapporterar om allskns tragedier och dylikt, men frgan r vad syftet r med det. Personligen s fr jag lite input, jag knner att jag hnger med i nyhetsfldet, men jag fr verkligen inte knslan av att vilja engagera mig. Tanken om ett medium som sammanfattar och vidarebefordrar skeenden r ju nyckeln till att mnniskor ska dra tummen ur arslet och gra ngonting, men uppenbarligen s r det (typ) inte fler n de som redan bryr sig som lyfter ett finger, om ens det. S, vad r syftet med att f reda p vad som hnder i vrlden? r vi fr passiva? Vad kan/br vi gra med informationen vi blir serverade?

Det r vl en aning fel att anvnda ordet "media"? Media innefattar ju inte bara nyheter, utan ven underhllning, ssom filmer och tv-serier.
Men bortsett frn det r jag vldigt osker p varfr vi har nyhetsprogram. Jag misstnker att det r fr att strka Sveriges demokrati, d folk fr mer makt nr de har tillgng till information om saker som politik. Notera att detta bara r en gissning.
Citera
2011-10-28, 22:11
Medlem
Lifelovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markus.I
Det r vl en aning fel att anvnda ordet "media"? Media innefattar ju inte bara nyheter, utan ven underhllning, ssom filmer och tv-serier.
Men bortsett frn det r jag vldigt osker p varfr vi har nyhetsprogram. Jag misstnker att det r fr att strka Sveriges demokrati, d folk fr mer makt nr de har tillgng till information om saker som politik. Notera att detta bara r en gissning.

Visst, men det r ju knappast s att Sverige ger sitt std, det r ju snarare de ambitisa jklarna till politiker som gr det. De 10 miljoner invnare som befinner sig inom landets grnser verkar ju inte bry sig. Det knns som att man petar p ett dtt lik, ingenting hnder.
Citera
2011-10-28, 22:18
Medlem
StarStars avatar
Mediernas huvudsyfte i en fungerande demokrati r faktiskt att utifrn folket granska makthavarna..
Citera
2011-11-03, 03:43
Medlem
Mr_currys avatar
Pengar. Nuf said'.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in