Citat:
Ursprungligen postat av Lifelover
Jag tänker inte driva tråden framåt, men jag ser gärna att det kommer till en diskussion om ämnet. Media rapporterar om allsköns tragedier och dylikt, men frågan är vad syftet är med det. Personligen så får jag lite input, jag känner att jag hänger med i nyhetsflödet, men jag får verkligen inte känslan av att vilja engagera mig. Tanken om ett medium som sammanfattar och vidarebefordrar skeenden är ju nyckeln till att människor ska dra tummen ur arslet och göra någonting, men uppenbarligen så är det (typ) inte fler än de som redan bryr sig som lyfter ett finger, om ens det. Så, vad är syftet med att få reda på vad som händer i världen? Är vi för passiva? Vad kan/bör vi göra med informationen vi blir serverade?
Det är väl en aning fel att använda ordet "media"? Media innefattar ju inte bara nyheter, utan även underhållning, såsom filmer och tv-serier.
Men bortsett från det är jag väldigt osäker på varför vi har nyhetsprogram. Jag misstänker att det är för att stärka Sveriges demokrati, då folk får mer makt när de har tillgång till information om saker som politik. Notera att detta bara är en gissning.