2011-09-30, 22:45
Medlem
Lifelovers avatar
Jag tänker inte driva tråden framåt, men jag ser gärna att det kommer till en diskussion om ämnet. Media rapporterar om allsköns tragedier och dylikt, men frågan är vad syftet är med det. Personligen så får jag lite input, jag känner att jag hänger med i nyhetsflödet, men jag får verkligen inte känslan av att vilja engagera mig. Tanken om ett medium som sammanfattar och vidarebefordrar skeenden är ju nyckeln till att människor ska dra tummen ur arslet och göra någonting, men uppenbarligen så är det (typ) inte fler än de som redan bryr sig som lyfter ett finger, om ens det. Så, vad är syftet med att få reda på vad som händer i världen? Är vi för passiva? Vad kan/bör vi göra med informationen vi blir serverade?
Citera
2011-09-30, 23:06
Medlem
xceLs avatar
Ja, alltså, nu läste jag faktiskt inte hela ditt inlägg. Men folk som driver tidningar etc gör ju det för dom har en affärsidé? Inte svårare än så?
Citera
2011-10-01, 08:57
Medlem
Lifelovers avatar
Nej, men vi har ju ett oberoende nyhetsorgan i Sverige som är till för folket till exempel. Vad är tanken att vi ska göra med nyheterna? Försummar vi informationen?
Citera
2011-10-27, 18:34
Medlem
xceLs avatar
Oberoende, menar du SVT? Alla tidningar är ju färgade (såvitt jag vet iaf) Dvs ej oberoende även om vissa vill, och faktiskt ramstå(r) mer oberoende, t.ex GP är oberoende liberal tror jag.
Citera
2011-10-27, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifelover
Jag tänker inte driva tråden framåt, men jag ser gärna att det kommer till en diskussion om ämnet. Media rapporterar om allsköns tragedier och dylikt, men frågan är vad syftet är med det. Personligen så får jag lite input, jag känner att jag hänger med i nyhetsflödet, men jag får verkligen inte känslan av att vilja engagera mig. Tanken om ett medium som sammanfattar och vidarebefordrar skeenden är ju nyckeln till att människor ska dra tummen ur arslet och göra någonting, men uppenbarligen så är det (typ) inte fler än de som redan bryr sig som lyfter ett finger, om ens det. Så, vad är syftet med att få reda på vad som händer i världen? Är vi för passiva? Vad kan/bör vi göra med informationen vi blir serverade?

Det är väl en aning fel att använda ordet "media"? Media innefattar ju inte bara nyheter, utan även underhållning, såsom filmer och tv-serier.
Men bortsett från det är jag väldigt osäker på varför vi har nyhetsprogram. Jag misstänker att det är för att stärka Sveriges demokrati, då folk får mer makt när de har tillgång till information om saker som politik. Notera att detta bara är en gissning.
Citera
2011-10-28, 22:11
Medlem
Lifelovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markus.I
Det är väl en aning fel att använda ordet "media"? Media innefattar ju inte bara nyheter, utan även underhållning, såsom filmer och tv-serier.
Men bortsett från det är jag väldigt osäker på varför vi har nyhetsprogram. Jag misstänker att det är för att stärka Sveriges demokrati, då folk får mer makt när de har tillgång till information om saker som politik. Notera att detta bara är en gissning.

Visst, men det är ju knappast så att Sverige ger sitt stöd, det är ju snarare de ambitiösa jäklarna till politiker som gör det. De 10 miljoner invånare som befinner sig inom landets gränser verkar ju inte bry sig. Det känns som att man petar på ett dött lik, ingenting händer.
Citera
2011-10-28, 22:18
Medlem
StarStars avatar
Mediernas huvudsyfte i en fungerande demokrati är faktiskt att utifrån folket granska makthavarna..
Citera
2011-11-03, 03:43
Medlem
Mr_currys avatar
Pengar. Nuf said'.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in