2011-09-30, 21:25
Medlem
Hej!, Jag har precis köpt en passat cc 2009, 2.0TFSI, och när jag vill prova parkeringsvärmaren så läser jag manualen och jag gör allt som det står. men det kommer upp ett meddelande " Aux heat system fault". jag förstår inte?.... måste jag koppla in nån sladd genom bilen till nåt eluttag eller kan jag parkera var som helst och få igång motorvärmaren? sen vill jag också påpeka om det skulle vara till nån hjälp att när jag öppnar bagageluckan så finns de en liten "Elkontakt" som liknar nån värmarkontakt som man ska koppla till nån sladd eller nåt liknande. ! Skulle verkligen uppskatta hjälp. tack!
Citera
2011-09-30, 21:49
Medlem
Det beror ju givetvis på om den är bränsle- eller eldriven. Är den eldriven, kopplar du in den via ett vägguttag, ja.
Citera
2011-09-30, 21:50
Medlem
Den är nog bensindriven för att jag har ett extra batteri i bagaget som är för parkeringsvärmaren
Citera
2011-09-30, 22:06
Medlem
OrakelSpektakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolvoXS80
Den är nog bensindriven för att jag har ett extra batteri i bagaget som är för parkeringsvärmaren
2 batterier i bilen...??????
Citera
2011-09-30, 22:11
Medlem
OrakelSpektakels avatar
Det är inte så djävla enkelt att du provkör en bränslevärmare när det inte är kallt ute, och bilens mjukvara inte går med på att dra igång en bränsle/batterislukare i onödan?
Är det en leveransmonterad "märkesvärmare" eller en i efterhand monterad Webasto el.dyl?
Är du och pillar på en meny i bilen verkar det som iaf?
Citera
2011-09-30, 22:29
Medlem
Det är en leveransmonterad parkeringsvärmare, och när jag läser manualen så står det att batteriet bak är för själva parkeringsvärmaren. Men när jag följer anvisningarna som menyn så står det bara att aux heat system fault. Men det ska gå att ändra tiden på värmaren och ställa in hur länge det ska vara på. sen finns de med en nyckel som har en räckvidd på 600m som ska kunna starta värmen, on och off.

Tacksam för svar!
Citera
2011-09-30, 23:09
Medlem
Globazs avatar
Låter som den inte funkar om du får upp ett felmeddelande.
Citera
2011-10-01, 09:13
Medlem
OrakelSpektakels avatar
Vill ogärna tro att själva värmaren pajar. Bilar som har fel på tankmätaren får t.ex. problem med att få igång värmaren, men ditt felmeddelande verkar annorlunda. Testa att googla eller binga på ditt "bla bla bla fault".

Är en kabel/kontaktstycke loss?
Säger någon givare till om det blir för varmt, och nu är den givaren paj?
Hur matas bränsle fram till värmaren, används samma elektriska bränslepump som till motorn? Används ens samma tank, många båtar har väl en egen tank med "lampolja" i men det är ifs av en anledning som går bort i och med bilars förutsättningar?

Du märker att jag spånar efter allt runt själva värmaren som jag har svårt tro går sönder. Testat rycka ur kontakt för att sätta i igen? Förresten, hur får det där extrabatteriet sin laddning på för vis????
Citera
2011-10-01, 15:11
Medlem
club01s avatar
Låter som du har ett felminne på värmaren. Åk till en verkstad o få det utläst. Har du tur så är den bara låst och behöver låsas upp igen. Kan hända när man tex kört med väldigt lite bränsle i tanken och man försöker starta värmaren eller om den inte lyckats starta på 3 försök.
Citera
2011-10-03, 16:23
Medlem
OrakelSpektakels avatar
Händer det något, nu vill vi ha facit snart..........
Citera
2011-10-03, 17:35
Medlem
jag har ringt vw service och har bokat tid på onsdag. återkommer med info! tack för alla svar iallafall!
Citera
2011-10-03, 23:09
Medlem
OrakelSpektakels avatar
Vill de ha en hel penningtransport för att fixa felet ska du nog ta en second opinion någon annanstans. Kostnadsförslaget borde visa var felet ligger, och märkesverkstaden borde knappast behöva gå genom eld och vatten för att hitta felet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in