Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Låter intressant. Finns det några bra exempel?
Jag kan tänka mig att det finns en del fall där kvinnor mördat sina män i såna lägen men finns det något fall där en person dödat en uniformerad polis (falsk eller äkta), hävdat putativt nödvärn och blivit friad?
Känns lite som om det är olika måttstockar?
Nu missförstod du mig dock. Jag menade inte att det skulle röra sig om putativt nödvärn om man hade haft ihjäl Breivik strax innan han började skjuta, utan om faktiskt nödvärn. Nödvärnsrätt föreligger vid ett överhängande brottsligt angrepp mot person. Och eftersom Breivik faktiskt hade tänkt börja skjuta skallen av dig och dina kamrater så hade det förelegat en faktiskt nödvärnsrätt. Det faktum att du inte hade den blekaste om att han faktiskt hade tänkt döda dig förtar inte att det objektivt sett faktiskt förelåg en nödvärnssituation. Och den nödvärnsituationen fritar dig från ansvar (i den mån ditt våld inte är uppenbart oförsvarligt osv.), alldeles oavsett vad dina egentliga motiv är.
Jag hittade förstås inget fall där någon bragt en falsk polis om livet men friats på grund av nödvärn, men frågan om den objektiva nödvärnsituationen aktualiseras däremot i ett klassisk nödvärnsrättsfall angående ett bilinbrott.
Om du söker efter "objektiv ansvarsfrihetsgrund" i texten så ser du vad jag menar.
https://lagen.nu/dom/nja/1994s48