2011-09-30, 17:09
Medlem
Hej.
Nu skulle jag vilja ha någons hjälp. För snart envecka sedan fick jag min nya soffa och min katt smyger och sover på den på kvällarna, vilket jag inte är så riktigt nöjd med eftersom att han tappar så otroligt mycket hår och de är svårt att få bort. Sen är de väl inte direkt roligt att sitta/ligga i en soffa då kläderna blir full med katthår också

de jag skulle vilja få tips på är vad kan jag göra för att få han till att sluta ligga på den? jag har själv funderat på om man ska köpa en kattbädd och kattmynta som jag sen her dit som kommrr att få han till att ligga där ist. mwn finns de inget motsatts till kattmynta? jag vet att katter hatar ättika och citrusfrukter men de är ju ingenting som jag kan sätta på soffan för de kommer att förstöra den ist.

uppskattar gärna massa tipps.

OBS! Min katt älslar vatten btw, han tycker till och med om att duscha så de ger ingenting att spruta vatten på han eftersom att han inte bryr sig.
Citera
2011-09-30, 17:14
Bannlyst
varför inte prova med att stänga katten ute från det rum soffan står?
Citera
2011-09-30, 17:23
Medlem
Om man inte klarar av att ha en katt i soffan... Herregud, den ligger där eftersom den tycker den är lika mysig och bekväm som du gör. Jag skulle aldrig utestänga min katt från mina möbler, det känns ju skitelakt (annan grej med hundar, som har en viss...doft..)

Jag föreslår att du inhandlar en fin filt. Katten kommer 9/10ggr lägga sig på filten och lämna din soffa i fred.
Citera
2011-09-30, 17:25
Medlem
Fukitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LingonGrovan
Om man inte klarar av att ha en katt i soffan... Herregud, den ligger där eftersom den tycker den är lika mysig och bekväm som du gör. Jag skulle aldrig utestänga min katt från mina möbler, det känns ju skitelakt (annan grej med hundar, som har en viss...doft..)

Jag föreslår att du inhandlar en fin filt. Katten kommer 9/10ggr lägga sig på filten och lämna din soffa i fred.

Kan hålla med där.

Vi införskaffade en ny soffa, och jag la en fleecepläd på divandelen. Katterna lägger sig där jämt. Sen är det bara att tvätta och torktumla pläden när den blir för hårig. Samma har jag på en annan möbel där katten ligger. Spar tid och katthår.
Citera
2011-09-30, 17:34
Medlem
Mister-urbans avatar
Gör dig av med katten eller acceptera att katten också bor där!
Citera
2011-09-30, 17:34
Medlem
blabla88s avatar
Kan du själv tänka dig att sova på golvet?
Skulle du sluta röka bara för en tant hostar till när ni väntar på bussen? (kanske sämsta jämföringen någonsin... men men)
Listan kan göras lång men tror du förstår poängen.
Antingen får du skaffa en nakenkatt eller som nån sa: Filt
Eller gillar du helt enkelt bara läget
Citera
2011-09-30, 17:45
Medlem
Qilins avatar
Jag ville inte ha en filt/pläd permanent på soffan (tycker inte det ser snyggt ut), men jag lägger ut en när vi inte kan hålla koll, dvs när vi är borta eller sover och man iaf inte tittar på soffan.
Det gånger katterna har lagt sig i soffan iaf, så tar jag bara bort håret direkt med en klisterrulle. Funkar fint.

FYI, så har våra katter massor med andra fina ställen att ligga på hos oss, så det är inte golvet som gäller bara för att vi inte vill ha dem i soffan.
Citera
2011-09-30, 17:46
Medlem
Glumurphonels avatar
Vad är det för ett jävla snack om att man skulle vara taskig mot katten för att den inte får vara på soffan?

Ägaren bestämmer över katten, det är inget taskigt med det.

Har aldrig hört talas om att en kattjävel skulle ha några rättigheter att få vara på en soffa om den behagar.
Nej skärpning era fjollor och sluta gulla så jävla mycket med era djur.

Folk behandlar katter precis som om dom vore gudar. Dom är djur och inte så jävla ömtåliga som ni tror att dom är.
Citera
2011-09-30, 17:49
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aifoses
Hej.
Nu skulle jag vilja ha någons hjälp. För snart envecka sedan fick jag min nya soffa och min katt smyger och sover på den på kvällarna, vilket jag inte är så riktigt nöjd med eftersom att han tappar så otroligt mycket hår och de är svårt att få bort. Sen är de väl inte direkt roligt att sitta/ligga i en soffa då kläderna blir full med katthår också

de jag skulle vilja få tips på är vad kan jag göra för att få han till att sluta ligga på den? jag har själv funderat på om man ska köpa en kattbädd och kattmynta som jag sen her dit som kommrr att få han till att ligga där ist. mwn finns de inget motsatts till kattmynta? jag vet att katter hatar ättika och citrusfrukter men de är ju ingenting som jag kan sätta på soffan för de kommer att förstöra den ist.

uppskattar gärna massa tipps.

OBS! Min katt älslar vatten btw, han tycker till och med om att duscha så de ger ingenting att spruta vatten på han eftersom att han inte bryr sig.
Cool katt Prova med LITE hundhår på soffan så kanske den känner lukten och inte vill vara där?
Citera
2011-09-30, 17:50
Medlem
Fukitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glumurphonel
Vad är det för ett jävla snack om att man skulle vara taskig mot katten för att den inte får vara på soffan?

Har aldrig hört talas om att en kattjävel skulle ha några rättigheter att få vara på en soffa om den behagar.

Folk behandlar katter precis som om dom vore gudar. Dom är djur och inte så jävla ömtåliga som ni tror att dom är.

Har du lässvårigheter?
Ingen har sagt detta, men försök du att tvinga en katt att inte ligga i soffan när du inte är hemma.
Därför lösning med filt för att samla eventuella katthår.

Gå du och lek med din råtta/hund/orm och be done with it.
Citera
2011-09-30, 17:53
Medlem
blabla88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glumurphonel

Hoppas du får sten i urinet nån gång, åker in på akuten, sövs ner och någon av dina anhöriga tar beslutet:
" Nä, det är nog lika bra att avliva han... Kan ju bli dyrt och iom att vi är hans föräldrar/partner så bestämmer vi över han.." Idiot
Citera
2011-09-30, 17:56
Medlem
Riddarhusets avatar
När den ligger på soffan.
Ge katten en elstöt
Eller skjut den med en slangbella så fort den ligger där. Det skall göra ont
Eller lägg en högtalare i soffan och skruva på ett ashögt trumsolo plötsligt.
Lägg på en filt under natten som luktar apa
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in