2012-11-25, 17:31
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Det gör det faktiskt. De undervisningsformer jag nämnde tidigare i tråden är utformade för att aktivera de mekanismer i hjärnan som används när man lär sig sitt modersmål.
All neurolingvistisk forskning jag känner till säger att vi har ett tidsfönster i vår utveckling då vi kan lära oss ett språk till modersmålskompetens bara genom att utsättas för det, och att detta inte fungerar senare. Exakt vilka "mekanismer i hjärnan" är det fråga om enligt de pedagoger du åberopar, hur "aktiveras" dessa, och vilket är det det neurolingvistiska stödet för att detta fungerar?

Som någon påpekade, är det ju lätt att få bra resultat från precis vilken form av språkundervisning som helst, om man ser till att den a) är tillräckligt intensiv och b) sker i ett land där språket är majoritetsspråk.
Citera
2012-11-25, 18:05
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
All forskning jag känner till säger att vi har ett tidsfönster i vår utveckling då vi kan lära oss ett språk till modersmålskompetens bara genom att utsättas för det, och att detta inte fungerar senare. Exakt vilka "mekanismer i hjärnan" är det fråga om enligt de pedagoger du åberopar, hur "aktiveras" dessa, och vilket är det det neurolingvistiska stödet för att detta fungerar?
Tror jag gjorde det lite väl enkelt för mig i min förklaring där. Nej, man kan alltså inte uppnå samma nivå som en modersmålstalare om man lär sig i vuxen ålder, men man kan lära sig på samma sätt. Är du med på skillnaden?

Hur det fungerar rent neurologiskt har jag ingen kunskap om tyvärr. Jag har bara läst om de metoder nämnde tidigare. De bygger på de teorier om ämnet som lades fram av Steven Kraschen och Tracy Terrell.
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Som någon påpekade, är det ju lätt att få bra resultat från precis vilken form av språkundervisning som helst, om man ser till att den a) är tillräckligt intensiv och b) sker i ett land där språket är majoritetsspråk.
Ja, det uttalandet vänder jag mig inte emot på något sätt. Jag ser inte riktigt på vilket sätt det motsäger det jag tog upp.
Citera
2012-11-27, 13:39
Medlem
Danneuslingens avatar
Citat:
Det vet jag inte. Varför lär vi oss svensk grammatik i skolan när vi redan kan svenska flytande när vi börjar?

Det var länge sen du gick i skolan märker jag. Barnen lär sig ingenting om svenskans grammatik numera, i skolan, vilket gör att de måste börja från noll när de börjar studera främmande språk, vilket blir mycket tungrott för dem, och innebär att de flesta lägger av när de möter tyskans kasus t.ex.

Så bra tänkte man ut det bland flumpedagogerna.
Citera
2012-11-27, 13:45
Medlem
Danneuslingens avatar
Citat:
Ja, så länge du förstår det du hör, dvs du får hjälp genom bilder, gester, emotionella uttryck, osv. Denna form av undervisning kallas ALG (Automatic Language Growth). TPR (Total Physical Response) och TPRS (Total Physical Response through Storytelling) är andra undervisningsformer som bygger på samma bakomliggande teorier.

ALG tillämpas av AUA i Bangkok för att lära folk just thai. Det har tillämpats för andra språk också, men såvitt jag vet är det bara thai det används för regelbundet. Denna undervisningsform är fullständigt överlägsen alla traditionella former av språkstudier. Om jag minns rätt har de drygt 96% av de som fullföljer kursen kan snacka språket på en nivå som ligger mycket nära modersmålstalares. Vet inte riktigt vilka tidsramar man talar om, men jag tror det rör sig om mellan ett och två års heltidsstudier.

Jämför det med alla svenskar som läst tyska, franska eller spanska i fyra år eller mer och ändå bara kan uttrycka väldigt rudimentära meningar. Dessa språk är betydligt enklare att lära sig än thai.

Det finns mycket mer att säga om det här, men jag har bara en ytlig kunskap i ämnet. Googla så lär du finna mycket. TPR och TPRS har det forskats mycket kring. Har inte själv genomfört någon fullskalig kurs av det slaget, men tillämpar vissa av teknikerna när jag tränar språk med folk över Skype.

Att bara sitta och lyssna på andra som talar kommer inte lära dig speciellt mycket. Det kan du glömma.

Men om du bara har en "ytlig kunskap i ämnet", som du själv påstår, hur kan du då vara så säker på att det fungerar?

För mig liknar dina superlativ de där omdömena som folk kastar ur sig om diverse bantningspiller i TV-reklamen...allt är så himla fantastiskt, tills nån analyserar pillren och de visar sig vara sockerpiller.
Senast redigerad av Danneuslingen 2012-11-27 kl. 14:26.
Citera
2012-11-27, 14:27
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danneuslingen
Men om du bara har en "ytlig kunskap i ämnet", som du själv påstår, hur kan du då vara så säker på att det fungerar?
För att de bevisats fungera. De används av bland annat Foreign Service Institute, Defence Language Institute, m.fl. Det är skolor där alla som går ut snackar språken flytande. Inget annat godkänns. Det är skolor för folk som ska arbeta som tolkar eller översättare åt exempelvis USA:s försvarsmakt.
Citat:
Ursprungligen postat av Danneuslingen
För mig liknar dina superlativ de där omdömena som folk kastar ur sig om diverse bantningspiller i TV-reklamen...allt är så himla fantastiskt, tils nån analyserar pillren och de visar sig vara sockerpiller.
Ja, jag förstår att det låter så. Det handlar dock inte om pengar. Man kan inte köpa sig en plats där.

ALG är dock öppet för vem som helst, men det kostar en rejäl slant å andra sidan.

Som sagt, kolla upp artiklar och böcker om ämnet. Kraschen och Terrell var de som la grundstenarna för dessa undervisningsformer.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in