Jag tror personligen att det finns väldigt många faktorer som måste beaktas här som:
- Förkunskaper
- Begåvning
- Ålder
- Språkets komplexitet
- Hur mycket språket skiljer sig från ens eget
Jag har bott i Polen i över tre år nu, och utan studier kan jag direkt säga att mina polskakunskaper skulle vara ytterst begränsade. Så gott som allt jag kan har jag lärt mig genom studier. Ingen av de utlänningar jag känner här har lyckats lära sig mer än den mest grundläggande polskan (undantag för de som har ett slaviskt modersmål). Då ska man också veta att jag i över 1,5 år arbetat på ett ställe där folk runtomkring mig pratar polska med varandra konstant. Det finns många svenska studenter här i stan som har studerat här fem år och knappt kan någon polska att tala om.
Jag är dock rätt så säker på att om att om jag hade bott i t.ex. Tyskland lika länge skulle det vara totalt annorlunda eftersom språket är så mycket mer likt svenskan.
Att lära sig ett främmande språk som skiljer sig mycket är väldigt mycket enklare i unga år. Senare när man har börjat tänka på ett visst språk är det svårt att ställa om till ett helt annorlunda språk som fungerar på ett helt annat sätt.