• 1
  • 2
2004-12-10, 20:46
Bannlyst
Vad är det som får dig att klassa någon som gubbe.Ålder klädstil eller utseende?När ungdomar lämnar sittplats på bussen är det säkert kört.Men man är imte äldre än man känner sig och 40+ är väl ändå inte en fot i graven ännu?
Citera
2004-12-10, 20:50
Medlem
Maliks avatar
Tråkighetsfaktorn. Det är ungefär som med kärringar, så länge deras personlighet är någorlunda skön så är de inte kärringar eller gubbar. Min farbror är jätteskön och trots att han är typ 70+ ser jag inte honom som en gubbe, möjligen galning.
Citera
2004-12-10, 21:49
Medlem
Nemesis1s avatar
Då majoriteten av ens hår är grått/vitt/har fallit bort och man är arg på allt och alla... Gubbar är aldrig snälla för då är det frågan om snälla farbröder...
Citera
2004-12-10, 21:51
Bannlyst
När han börjar med gubbkeps, är han gubbe.
Citera
2004-12-10, 21:53
Medlem
scratchys avatar
Jag skulle säga att det alltid ligger 10 år framåt, oavsett vilken ålder man är i...
Citera
2004-12-10, 22:04
Medlem
Wiseguys avatar
Jag är 37 men känner mig som högst 25.

Man är väl inte äldre än man gör sig!

Många som jag känner till i min ålder uppför sig och ser ut som om dom
vore 60 år.
När dom dessutom sitter och klagar på "dagens ungdom" och att "det var bätte förr", då vet man att hoppet är ute för dom.
Citera
2004-12-10, 22:14
Moderator
Ruskigbusss avatar
Psykologi? Biologi? Sociologi? Mode? Inte fan vet jag - men jag tror jag flyttar till Övrigt.

*Flyttas från Psykologi till Övrigt*
Citera
2004-12-10, 22:29
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scratchy
Jag skulle säga att det alltid ligger 10 år framåt, oavsett vilken ålder man är i...

Precis vad jag hade tänkt skriva.
Citera
2004-12-10, 22:35
Medlem
feldgraus avatar
När man blir gubbe?

Första gången man spelar en lagsport organiserat.

"Kom igen gubbar!", "Ta den gubben!", "Bra jobbat gubbar!".

/feldgrau
Citera
2004-12-10, 22:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
När man blir gubbe?

Första gången man spelar en lagsport organiserat.

"Kom igen gubbar!", "Ta den gubben!", "Bra jobbat gubbar!".

/feldgrau

OT: Varför säger man inte "Kom igen gummor" när tjejer spelar?
Citera
2004-12-10, 22:53
Medlem
Medelålders och "gubbe" brukar man väl bli när man fyller 40 Men jag kan hålla med att om man betraktas som gubbe eller gammal mycket beror på personen. Ok, det är ett politiskt korrekt svar men jag tycker ändå att det stämmer!

Känner en del - nåja, några stycken -både kvinnor och män som är i 40 års åldern och strax däröver. Men som tack vare att dom har en positiv attityd, dom arbetar med saker som är utvecklande för intellektet, ändå verkar psykiskt mycket yngre än dom är. Dom bryr sig fortfarande om sig själva; tränar, klär sig ungdomligt men framör allt är fortfarande intresserade av livet, vill lära sig nya saker, träffa nya människor, resa etc Så man uppfattar dom inte som gubbar (eller kärringar) eller medelålders helt enkelt.

Tror att faran med att bli äldre är att man slutar bry sig helt enkelt, man har sitt jobb, några vänner, sin arbetsplats att gå till 9-17. Sen så räcker det så för många. Man lever i sin liilla bubbla och bryr sig inte om resten av världen.

Oj, kom lite OT där. men ni förstår väl vad jag menade...
Citera
2004-12-10, 23:18
Medlem
D u m d u ms avatar
Det är betraktarens öga som avgör om man är gubbe eller inte.

Naturligtvis erfordras manligt kön, liksom en uppenbarelse som tyder på högre nominell ålder. Vidare befrämjas åsikten av avvikande dofter, stelnande intellekt och underlägsen fysisk förmåga, liksom klädedräkt icke tillhörande nuvarande sekels innetrender.

Första gången jag fick höra epitetet gubbe var jag nog i tjugoårsåldern, men jag har - ärligt talat - inte hört det så ofta på senare tid, sannolikt beroende på att ingen längre behöver påtala detta numera självklara faktum...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in