2011-09-29, 21:52
Medlem
Hur gör jag för att kunna använda min andra hårdisk för lagring. Vad skall jag formatera den som? Hur mountar jag den?
Citera
2011-09-29, 21:54
Medlem
Germanias avatar
plugga i den
Citera
2011-09-29, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germania
plugga i den

Ja inte riktigt extern då. Utan en extra hårdisk. Den är redan ipluggat. Ursäkta att jag uttryckte mig fel.
Citera
2011-09-29, 22:29
Medlem
X_surfers avatar
Formatera den som NTFS om du ska använda den både på en Windowsdator och din Ubuntu-maskin, eller som ext 4 om du bara ska köra med den under Ubuntu.
Citera
2011-09-29, 23:02
Medlem
Run3s avatar
Du kan formatera den med programmet GParted. Det ska finnas i Ubuntu Software Centre.
Citera
2011-09-30, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Du kan formatera den med programmet GParted. Det ska finnas i Ubuntu Software Centre.

Har jag redan gjort men fungerar forsatt inte.
Citera
2011-09-30, 20:50
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isato
Vilket filsystem? Och den borde dyka upp i Nautilus (filhanteraren) till vänster i Ubuntu efter att du anslutit den.
Citera
2011-09-30, 21:40
Medlem
Jrgens avatar
Funkar inte HAL, eller om det är avstängt, så kan du montera disken manuellt. Först listar du ut vilken enhet disken är i /dev, förmodligen heter den något i stil med sdb1 eller sdc1. Sedan monterar du den med 'mount /dev/<namnet på enheten> <sökvägen till mappen du vill montera den i>.
Citera
2011-09-30, 22:19
Medlem
fanskithelvetes avatar
Citat:

Gå till System>Administration>Disk Utility och se om du kan hitta disken där och mounta den därifrån. Du har formatterat disken till Ext4 som filsystem?
Citera
2011-10-01, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fanskithelvete
Gå till System>Administration>Disk Utility och se om du kan hitta disken där och mounta den därifrån. Du har formatterat disken till Ext4 som filsystem?

Disken är formaterad och har en partionen. Enligt gparted är den "Mounted on /". Hur använder jag den?
Citera
2011-10-01, 22:04
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Disken är formaterad och har en partionen. Enligt gparted är den "Mounted on /". Hur använder jag den?

Achtung, baby. Partitionen du kikar på har operativsystemet installerat på sig. Rör den inte. Kolla rätt disk.
Citera
2011-10-01, 22:40
Medlem
p9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Achtung, baby. Partitionen du kikar på har operativsystemet installerat på sig. Rör den inte. Kolla rätt disk.
I Gparted;
Tryck på listan med diskar, längst upp i högra hörnet!!!
I listan under disken som är monterad(antagligen systemdisken) skall den disken du vill partitionera vara....händer ibland att jag glömmer det också.
Om den disken också är monterad som du skall partitionera, högerklicka på den i rutan och välj avmontera.
Nu kan du leka med disken.

Varje gång du startar datorn måste du iaf montera disken, den syns i filhanteraren men inte på skrivbordet men du trycker dig bara in i disken så monteras disken.
Om du tex har en bakrundsbild blir det grått om du startar ubuntu. Eftersom filen på den externa disken inte är monterad ännu.
Senast redigerad av p9 2011-10-01 kl. 22:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in