2011-09-29, 20:00
Medlem
Ja, för att göra en lång historia kort, jag har köpt en BR men
av olika anledningar så kommer jag inte att bo där. Jag bor
istället kvar på min gamla adress av diverse skäl som vi inte
behöver dryfta här.

Nu tycker jag det är jävligt synd att sälja nya BR:en direkt, så jag frågar
er här om lite tips på om det går att tjäna en slant på uthyrning
eller liknande?

Hur kan jag tjäna pengar på min ny BR som står tom??
Citera
2011-09-29, 20:06
Medlem
inte så stor koll på sånt där men kan man inte hyra ut den i andrahand?
Citera
2011-09-29, 20:08
Medlem
IdrottsGuruns avatar
Du kan ju givetvis hyra ut den tills vidare, och ha is i magen och vänta tills bostads-marknaden går bananas -då säljer du.

Vart ligger den?
Citera
2011-09-29, 20:13
Medlem
Tänk på att kolla med styrelsen först om det är okej att hyra ut i andrahand.

Om du hyr ut i mer än 6 månader kommer den du hyr ut till att ha besittningsrätt och då kan det bli lite problem.
Citera
2011-09-29, 20:19
Medlem
Huruvida du kan tjäna på din bostadsrätt beror självklart på dina utgifter för bostadsrätten
Citera
2011-09-29, 20:57
Medlem
Styrelsen måste godkänna men kan samtidigt inte neka om du har en giltig anledning att hyra ut i andra hand.

Du får inte ta mer betalt än en motsvarande hyreslägenhet i samma område + 10-15% för möbler. Har du en låg avgift och hyresrätterna i området är dyra så kan du tjäna lite pengar men dessa ska du skatta för.

Besittningsrätten kan inte någon som hyr i andra hand hävda förens efter 2 år men det är ovanligt att styrelsen godkänner att man hyr ut så länge.
Citera
2011-09-29, 21:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Styrelsen måste godkänna men kan samtidigt inte neka om du har en giltig anledning att hyra ut i andra hand.

Du får inte ta mer betalt än en motsvarande hyreslägenhet i samma område + 10-15% för möbler. Har du en låg avgift och hyresrätterna i området är dyra så kan du tjäna lite pengar men dessa ska du skatta för.

Besittningsrätten kan inte någon som hyr i andra hand hävda förens efter 2 år men det är ovanligt att styrelsen godkänner att man hyr ut så länge.

Man får väl ta vad man tycker är en skälig hyra? Är den dessutom möblerad så kan man ju ta mer.
Eller finns det någon regel att man inte får ta mer än ett visst belopp?
Citera
2011-09-30, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sevensailor
Man får väl ta vad man tycker är en skälig hyra? Är den dessutom möblerad så kan man ju ta mer.
Eller finns det någon regel att man inte får ta mer än ett visst belopp?

Japp, det finns en regel om att man inte får ta ut mer än skälig hyra. Med skälig hyra menas hyran för likvärdiga hyresrätter i närområdet +- några kronor. För möbler har man rätt att ta ut någon tusenlapp extra.

Vad man som ägare av bostadsrätten anser är skäligt tas ingen hänsyn, tack och lov...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in