2011-09-29, 12:27
Medlem
TerminatorGundes avatar
Hej,jag tänkte försöka mig på att göra en risotto för första gången,så nu undrar jag vilket vitt vin borde jag ha? Funkar vanligt matlagnings vin man köper i matbutiken? Eller borde jag välja något annan vin? Kom gärna med förslag =)
Citera
2011-09-29, 12:31
Medlem
Jag brukar köra vermouth, Noilly Prat. Blir finfint.
Citera
2011-09-29, 12:31
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TerminatorGunde
Hej,jag tänkte försöka mig på att göra en risotto för första gången,så nu undrar jag vilket vitt vin borde jag ha? Funkar vanligt matlagnings vin man köper i matbutiken? Eller borde jag välja något annan vin? Kom gärna med förslag =)

Välj ett torrt vitt vin från Systembolaget, dvs helst alkoholhaltigt. Eftersom risotto är en italiensk rätt så kan du med fördel välja ett vitt vin från Italien. Viner i 60-80 kronors klassen duger fint.
Citera
2011-09-29, 12:32
Medlem
TerminatorGundes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Välj ett torrt vitt vin från Systembolaget, dvs helst alkoholhaltigt. Eftersom risotto är en italiensk rätt så kan du med fördel välja ett vitt vin från Italien. Viner i 60-80 kronors klassen duger fint.

Okej,tack. Som jag har fattat det så ska jag koka riset i vin och buljong? Eller har jag missuppfattat det hela =). Tänkte göra en på svamp och bacon.
Citera
2011-09-29, 12:33
Medlem
TerminatorGundes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av repo68
Jag brukar köra vermouth, Noilly Prat. Blir finfint.

Okej?Hur mycket brukar du köra på ? om man ska ha till 4pers?
Citera
2011-09-29, 12:36
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Okej,tack. Som jag har fattat det så ska jag koka riset i vin och buljong? Eller har jag missuppfattat det hela =). Tänkte göra en på svamp och bacon.

Här är ett exempel på recept: http://www.tasteline.com/Recept/Riso...vamp_och_bacon
Citera
2011-09-29, 12:47
Medlem
TerminatorGundes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Här är ett exempel på recept: http://www.tasteline.com/Recept/Riso...vamp_och_bacon

Okej,tackar =) ska testa att laga till den. Får hoppas det inte blir en allt får dålig smak upplevelse.
Citera
2011-09-29, 13:03
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Okej,tackar =) ska testa att laga till den. Får hoppas det inte blir en allt får dålig smak upplevelse.

Nå't som jag tycker är viktigt när man gör risotto är att använda en riktigt, riktigt bra buljong. Smaken i buljongen är A och O. Så gör helst en egen, eller köp en riktigt dyr fond.
Citera
2011-09-29, 13:11
Medlem
TerminatorGundes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Nå't som jag tycker är viktigt när man gör risotto är att använda en riktigt, riktigt bra buljong. Smaken i buljongen är A och O. Så gör helst en egen, eller köp en riktigt dyr fond.

Ja det var ju en till grej =) vad borde jag köpa för buljong ? Har du något märke att rekommendera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in