Citat:
Ursprungligen postat av politrikks
Inser du ens vad du skriver. Det är klart att ett land som finns i ett strategiskt viktigt ställe också blir ett viktigt land. Libyen kan inte jämföras med Iran öht. Jag har inte sagt nångonting om att Iran producerar olja, det jag har sagt är att om de 23 miljoner fat olja som arabländerna exporterar dagligen (och inte bara Iran som du verkar tro)stoppas så kommer det innebära stora problem för världsekonomin. Det har ingenting med objektivitet eller religion att göra, det är bara fakta
Sen är politik som har med militära frågor att göra väldigt mycket med såna här diskussioner att göra. Det går att skilja båda från varandra. Utan ett politiskt beslut blir det inga militära rörelser. En militär attackerar inte om man inte är saker på att komma ur det segrande. Det är a och o. Jag är mig själv och ingen annan så jag ser inte meningen med att klumpa mig med andra användare. Svara på inläggen istället
Nej det är inte ett dugg klart att landet blir viktigt för att det ligger på ett strategiskt viktigt ställe. Det vill till att landet har kapacitet att hävda sin strategiskt viktiga position också, och den kapaciteten besitter inte Iran gentemot den troligaste aggressiva staten, USA.
Det finns ingenting som pekar mot att det skulle bli ett utdraget krig om USA skulle angripa Iran, och således är dina poänger om stoppat oljeflöde genom sundet bara ren fantasi. Och skulle man ändå, mot all logisk militär erfarenhet och kapacitetsöverflöd hos den angripande staten, klara det, så har Iran inte militär kapacitet att stoppa oljeleveranserna, så enkelt är det. De 2-3 veckor (max) som sundet skulle vara för farligt för transport skulle oljeleveranserna ske på annat sätt, eller stoppas helt och sedan omdirigeras genom pipeline till Jordanien eller Saudiarabiens västkust genom east-west pipelinen.
Den frågan är egentligen överflödig, då Iran inte har militär kapacitet att motstå en invasion av USA.
Åter då till frågan om iranska fartyg utanför USA, så är det fortfarande ett oansvarigt spel med liv den iranska staten och militärledningen bedriver om de genomför ett såpass idiotiskt projekt.