2011-10-09, 02:12
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av politrikks
Jag ser gärna lite svar på mina inlägg.. du citerade mig, jag svarade och sen uteblev svar..

ONT.. lite insyn i hur svårt det är att stoppa Irans nukleära program och hur det blir ännu svårare med tiden.
http://www.jpost.com/Defense/Article.aspx?id=240953

Det är omöjligt att svara på vettigt sätt när du inte ser objektivt på militära operationer och förmågor. Människor som drar in politik och religion i diskussioner som handlar om militär operationseffektivitet går liksom aldrig att övertyga om någon motsats. Därför lade jag ner att svara.
Citera
2011-10-09, 02:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det är omöjligt att svara på vettigt sätt när du inte ser objektivt på militära operationer och förmågor. Människor som drar in politik och religion i diskussioner som handlar om militär operationseffektivitet går liksom aldrig att övertyga om någon motsats. Därför lade jag ner att svara.
Jag tror det snarare handlade om brist på argument.
Jag har aldrig dragit in religion i mina diskussioner, ta och bevisa med ett enda inlägg.
Och att tro att politik inte har någonting med militära frågor att göra är riktigt dumt, världen är inget datorspel..
Vart är religionen i detta inlägg https://www.flashback.org/sp33306033
Senast redigerad av politrikks 2011-10-09 kl. 02:37.
Citera
2011-10-09, 02:45
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Jag tror det snarare handlade om brist på argument.
Jag har aldrig dragit in religion i mina diskussioner, ta och bevisa med ett enda inlägg.
Och att tro att politik inte har någonting med militära frågor att göra är riktigt dumt, världen är inget datorspel..
Vart är religionen i detta inlägg https://www.flashback.org/sp33306033

Men det där inlägget är väldigt talande för det sätt som du ser på det hela. Iran har makt enligt dig, för att mycket olja flödar genom sundet och för att landet producerar olja. Jag å andra sidan menar att det inte är ett argument som är hållbart. Se Libyen som exempel.

Nej, det är inte brist på argument, däremot är det brist på ork att skriva saker som ni inte ens läser innan ni hasplar ur er nästa ordspya som i stort sett går ut på att Iran är oövervinnerligt och att det gör slarvsylta av alla invaderande militära formationer med sin enormt överlägsna militära förmåga.

Det går liksom inte att argumentera mot sådana som du, IR5 och slutsteg. Det är dödfött, ni lever i en värld där politiskt dravel och inhemsk propaganda i en kvasidiktatur ersätter all form av rationell tanke.

Självklart har politik med ett krig att göra, men det här är inte den forumdel där en tråd ska spåra ur och bara handla om israelbashing eller andra dumheter. Meningen med den här forumdelen är att man ska delge sina erfarenheter, uppgifter och kunskaper om militär och vapen. Objektivt och sakligt.
Citera
2011-10-09, 03:32
Bannlyst
Citat:
Men det där inlägget är väldigt talande för det sätt som du ser på det hela. Iran har makt enligt dig, för att mycket olja flödar genom sundet och för att landet producerar olja. Jag å andra sidan menar att det inte är ett argument som är hållbart. Se Libyen som exempel.
Inser du ens vad du skriver. Det är klart att ett land som finns i ett strategiskt viktigt ställe också blir ett viktigt land. Libyen kan inte jämföras med Iran öht. Jag har inte sagt nångonting om att Iran producerar olja, det jag har sagt är att om de 23 miljoner fat olja som arabländerna exporterar dagligen (och inte bara Iran som du verkar tro)stoppas så kommer det innebära stora problem för världsekonomin. Det har ingenting med objektivitet eller religion att göra, det är bara fakta

Sen är politik som har med militära frågor att göra väldigt mycket med såna här diskussioner att göra. Det går att skilja båda från varandra. Utan ett politiskt beslut blir det inga militära rörelser. En militär attackerar inte om man inte är saker på att komma ur det segrande. Det är a och o. Jag är mig själv och ingen annan så jag ser inte meningen med att klumpa mig med andra användare. Svara på inläggen istället
Citera
2011-10-09, 03:50
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Inser du ens vad du skriver. Det är klart att ett land som finns i ett strategiskt viktigt ställe också blir ett viktigt land. Libyen kan inte jämföras med Iran öht. Jag har inte sagt nångonting om att Iran producerar olja, det jag har sagt är att om de 23 miljoner fat olja som arabländerna exporterar dagligen (och inte bara Iran som du verkar tro)stoppas så kommer det innebära stora problem för världsekonomin. Det har ingenting med objektivitet eller religion att göra, det är bara fakta

Sen är politik som har med militära frågor att göra väldigt mycket med såna här diskussioner att göra. Det går att skilja båda från varandra. Utan ett politiskt beslut blir det inga militära rörelser. En militär attackerar inte om man inte är saker på att komma ur det segrande. Det är a och o. Jag är mig själv och ingen annan så jag ser inte meningen med att klumpa mig med andra användare. Svara på inläggen istället

Nej det är inte ett dugg klart att landet blir viktigt för att det ligger på ett strategiskt viktigt ställe. Det vill till att landet har kapacitet att hävda sin strategiskt viktiga position också, och den kapaciteten besitter inte Iran gentemot den troligaste aggressiva staten, USA.

Det finns ingenting som pekar mot att det skulle bli ett utdraget krig om USA skulle angripa Iran, och således är dina poänger om stoppat oljeflöde genom sundet bara ren fantasi. Och skulle man ändå, mot all logisk militär erfarenhet och kapacitetsöverflöd hos den angripande staten, klara det, så har Iran inte militär kapacitet att stoppa oljeleveranserna, så enkelt är det. De 2-3 veckor (max) som sundet skulle vara för farligt för transport skulle oljeleveranserna ske på annat sätt, eller stoppas helt och sedan omdirigeras genom pipeline till Jordanien eller Saudiarabiens västkust genom east-west pipelinen.

Den frågan är egentligen överflödig, då Iran inte har militär kapacitet att motstå en invasion av USA.

Åter då till frågan om iranska fartyg utanför USA, så är det fortfarande ett oansvarigt spel med liv den iranska staten och militärledningen bedriver om de genomför ett såpass idiotiskt projekt.
Citera
2011-10-09, 15:20
Medlem
Citat:
först och främst genom att få dem att tro att deras skorv kan göra någon skillnad där ute på havet utanför USAs kust, och hela vägen fram till att de dessutom riskerar livet på alla sjömän ombord genom att skicka dem på ett uppdrag där de, vid minsta misstag, förmodligen kommer att dö.

I alla vettiga stater överväger man allvarligt alla former av operationer som sätter de egna grabbarna/tjejerna i fara mycket noga.

Om det nu blir något av det här så är det en grov kränkning mot det egna folket av den iranska statsledningen och militärledningen. I samma klass som att skicka angripare mot kulsprutor beväpnade med klubbor.

Vad jag minns så gav västvärlden sitt fulla stöd till Saddams kemiska vapen som användes mot sk Iranska befolkningen som man fäller krokodiltårar för per dagens datum. Sen begriper inte jag hur man kan vara utsatt för fara då man befinner sig på internationellt vatten. En som har valt det yrket vet också vad det innebär och de risker som finns. Tror du att de kommer att välja ut Nader från stockholm? De tar inte med sig vem som helst, nej dessa människor är Velayi det är folk som inte säljer sitt land för en tobaksaffär i stockholm, och det är snarare USAs bekymmer att hålla koll på sina barbarisk-sadistiska sjörövare så att de inte begår något misstag, för du vet väl att deras närvaro i våra områden gör saken lättare för oss
Citera
2011-10-09, 15:36
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Vad jag minns så gav västvärlden sitt fulla stöd till Saddams kemiska vapen som användes mot sk Iranska befolkningen som man fäller krokodiltårar för per dagens datum. Sen begriper inte jag hur man kan vara utsatt för fara då man befinner sig på internationellt vatten. En som har valt det yrket vet också vad det innebär och de risker som finns. Tror du att de kommer att välja ut Nader från stockholm? De tar inte med sig vem som helst, nej dessa människor är Velayi det är folk som inte säljer sitt land för en tobaksaffär i stockholm, och det är snarare USAs bekymmer att hålla koll på sina barbarisk-sadistiska sjörövare så att de inte begår något misstag, för du vet väl att deras närvaro i våra områden gör saken lättare för oss

Det börjar bli tröttsamt med dina yrvakna utbrott av islamistiskt färgad iransk patriotism. Om du höll dig till ämnet och skrev det som var nödvändigt skulle du kunna skära ner dina orduppkastningar med säkert 30-40%. Vem de har valt ut att vara på båten är av noll och ingen betydelse, eller om dessa personer tidigare ägt tobaksaffärer i Stockholm eller jobbat i en gruva i Kina.

Det är enormt mycket större risk att den iranska flottenhet som eventuellt skickas ut är den som begår misstag, av främst två anledningar. 1. Flottenheten är långt bortom landbaserat stöd och består med 90% sannolikhet av en sämre tränad och erfarenhetsvis besättning än dess amerikanska motsvarigheter, och, 2. Nervositeten stiger alltid hos en besättning som är långt hemifrån och omgiven av långt starkare "fientliga" flottenheter, oavsett om den är på internationellt vatten eller ej. Högre nervositet= större spelrum för misstag och överilade handlingar.

Den iranska försvarsmakten består till ca ca 50-55% av värnpliktiga. Det betyder att sannolikheten är stor för att många värnPLIKTIGA också är ombord på det eventuella fartyget. Dessa är pliktade att tjäna sitt fosterland och har således inte valt att segla ut för att spela allan framför tårna på något som närmast kan beskrivas som en jätte.

På vilket sätt är det relevant att västliga makter stödde Saddam Hussein i sammanhanget?
Citera
2011-10-09, 16:27
Medlem
Citat:
Det börjar bli tröttsamt med dina yrvakna utbrott av islamistiskt färgad iransk patriotism. Om du höll dig till ämnet och skrev det som var nödvändigt skulle du kunna skära ner dina orduppkastningar med säkert 30-40%. Vem de har valt ut att vara på båten är av noll och ingen betydelse, eller om dessa personer tidigare ägt tobaksaffärer i Stockholm eller jobbat i en gruva i Kina.

Det är enormt mycket större risk att den iranska flottenhet som eventuellt skickas ut är den som begår misstag, av främst två anledningar. 1. Flottenheten är långt bortom landbaserat stöd och består med 90% sannolikhet av en sämre tränad och erfarenhetsvis besättning än dess amerikanska motsvarigheter, och, 2. Nervositeten stiger alltid hos en besättning som är långt hemifrån och omgiven av långt starkare "fientliga" flottenheter, oavsett om den är på internationellt vatten eller ej. Högre nervositet= större spelrum för misstag och överilade handlingar.

Den iranska försvarsmakten består till ca ca 50-55% av värnpliktiga. Det betyder att sannolikheten är stor för att många värnPLIKTIGA också är ombord på det eventuella fartyget. Dessa är pliktade att tjäna sitt fosterland och har således inte valt att segla ut för att spela allan framför tårna på något som närmast kan beskrivas som en jätte.

På vilket sätt är det relevant att västliga makter stödde Saddam Hussein i sammanhanget?

Om du går tillbaka och läser ditt inlägg så förstår du varför jag tog upp Saddam! Irans befolkning blir ett folk under en kriminell regim då det kommer till militära initiativ för att befinna sig på internationellt vatten, som alla har rätt till! Men när det kommer till kemiska vapen och stöd för att förinta Iran hjälper man gärna till, där är det inte längre några bekymmer med "folket". Allt talar sitt tydliga språk!

Om fosterlandet är omringad av en främmande makt kan jag väl också överväga en liknande strategi eller hur? Varför är du så kritisk när det kommer till Iran? Tycker du inte att det här visar en dubbelmoral?

Dessutom så förstår jag fortfarande inte varför de ska vara rädda ombord? Nervositet och rädsla är något som hör till massa sjörövare som har onda avsikter och redan vet att de inte är någonting. Som jag skrev är det ändå skillnad mellan Naders Tobak och folk som finns ombord. Det är fint folk jag lovar dig det, mänskliga och troende.

http://www.youtube.com/watch?v=5jIeFUQyDNU mycket att minnas och inte tala om beteenden

En annan present var en remix av propagandan som var mode ett tag..

http://www.youtube.com/watch?v=4GLlKfFV1Ms

Tillägg:
Nej inga värnpliktiga hänger med
Senast redigerad av IR5 2011-10-09 kl. 16:34.
Citera
2011-10-09, 16:50
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Om du går tillbaka och läser ditt inlägg så förstår du varför jag tog upp Saddam! Irans befolkning blir ett folk under en kriminell regim då det kommer till militära initiativ för att befinna sig på internationellt vatten, som alla har rätt till! Men när det kommer till kemiska vapen och stöd för att förinta Iran hjälper man gärna till, där är det inte längre några bekymmer med "folket". Allt talar sitt tydliga språk!

Om fosterlandet är omringad av en främmande makt kan jag väl också överväga en liknande strategi eller hur? Varför är du så kritisk när det kommer till Iran? Tycker du inte att det här visar en dubbelmoral?

Dessutom så förstår jag fortfarande inte varför de ska vara rädda ombord? Nervositet och rädsla är något som hör till massa sjörövare som har onda avsikter och redan vet att de inte är någonting. Som jag skrev är det ändå skillnad mellan Naders Tobak och folk som finns ombord. Det är fint folk jag lovar dig det, mänskliga och troende.

http://www.youtube.com/watch?v=5jIeFUQyDNU mycket att minnas och inte tala om beteenden

En annan present var en remix av propagandan som var mode ett tag..

http://www.youtube.com/watch?v=4GLlKfFV1Ms

Tillägg:
Nej inga värnpliktiga hänger med

Jasså du skriver personalpolicy och personaldirektiv i den iranska marinen också?

Suck.
Citera
2011-10-09, 21:00
Medlem
Om nu syftet är att provocera US så kommer det slå slint duktigt.Den iranska kajutan kommer i sitt sökande begå ett misstag, US kommer inte acceptera några kränkningar.

US kommer att låsa båtens möjligheter med kommunikation med omvärlden mha elektroniska motmedel. Mitt under natten sätter en ubåt 2 feta trotyltorpeder i den. Ingen får veta nåt, och om nåt kommer ut så blir det en heltäckande historia med bevis för de övertramp båten gjorde. Bevis i den meningen att det är vattentätt. Sanning hör inte hit.

Som om att US skulle bry sig om en Iransk liten kajuta som förirrat sig på världshavet. Liken begraver de till havs. Käftar Iran och mopsar sig så får de tomahawkpresenter.
Citera
2011-10-09, 22:39
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Glöm inte inte att Saddam skulle ta över Iran inom loppet av tre dagar Och USA hade en liknande inställning även då. Sen bör du veta att dessa är trams för att återskapa Arab-Iran konflikten.

Om David Petraeus bedömer oss på det viset, varför går deras diplomater runt och pratar om ett HOT överallt? Hotet Iran? Tänker man skrämma oss med F16 Alla deras baser förintas innan deras plan hinner återvända, tror du verkligen att de kan skydda sig?
De är redan i området och vi har räknat med en mycket större makt än UAE. Vi kommer säga till att vedergällningen sker snabbt som möjligt, sen är det intressant att betrakta världsmakten

Det var många glada smileys. Du kommer inte vara lika glad när vedergällningen för ockupationen av Abu Musa and the Greater and Lesser Tunbs väl kommer.

Ja, Iran kan attackera emiratiska baser då iranierna satsat väldigt mycket på sitt ballistiska program men det är naivt att tro det räcker för KSA, Bahrain och USA kommer aldrig tillåta att UAE anfalls. The Fifth Fleet:s högkvarter ligger inte långt ifrån Iran och är alltid redo.

Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Om nu syftet är att provocera US så kommer det slå slint duktigt.Den iranska kajutan kommer i sitt sökande begå ett misstag, US kommer inte acceptera några kränkningar.

US kommer att låsa båtens möjligheter med kommunikation med omvärlden mha elektroniska motmedel. Mitt under natten sätter en ubåt 2 feta trotyltorpeder i den. Ingen får veta nåt, och om nåt kommer ut så blir det en heltäckande historia med bevis för de övertramp båten gjorde. Bevis i den meningen att det är vattentätt. Sanning hör inte hit.

Som om att US skulle bry sig om en Iransk liten kajuta som förirrat sig på världshavet. Liken begraver de till havs. Käftar Iran och mopsar sig så får de tomahawkpresenter.

Det där var alldeles för mycket av spekulationer och antaganden baserat på ett overkligt scenario.
Citera
2011-10-09, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Det var många glada smileys. Du kommer inte vara lika glad när vedergällningen för ockupationen av Abu Musa and the Greater and Lesser Tunbs väl kommer.

Det där var alldeles för mycket av spekulationer och antaganden baserat på ett overkligt scenario.
Jaså?
Vore inte första gången, sannolikt inte sista heller. Läs på din historia...
http://en.wikipedia.org/wiki/Gulf_of_Tonkin_incident

http://www.youtube.com/watch?v=6d8MIENVtKw
Senast redigerad av scheele 2011-10-09 kl. 22:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in