• 1
  • 2
2011-09-28, 23:32
Medlem
bipbips avatar
Tjena, idag så skulle jag gå in på handelsbankens hemsida och föra över pengar till min pappa då är var skyldig honom pengar, när jag har gjort detta så går jag in och kollar saldot, och mitt saldo ligger 30.000 över vad jag egentligen ska ha fått i lön denna månad.

Ska jag kontakta ekonomiansvarig på företaget jag jobbar på och meddela dom om detta eller ska jag försöka "komma undan med det"? Alltså bara låtsas som ingenting.

Kan jag bli straffad om jag inte säger något?
Citera
2011-09-28, 23:35
Medlem
Nepposs avatar
Använd inte pengarna, det kan du bli straffad för.
Citera
2011-09-28, 23:36
Medlem
ja du kan bli straffad om du nyttjar dessa pengar. GÖR INTE DET!

gå istället till chefen och säg hur det ligger till, tror han kommer uppskatta det och du kan leva vidare med ett gott samvete. det är inte dina pengar, utan din chefs tänk på det.
Citera
2011-09-28, 23:37
Medlem
General.Maximus.s avatar
What would George Costanza do?

Citera
2011-09-28, 23:37
Medlem
bipbips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nago
ja du kan bli straffad om du nyttjar dessa pengar. GÖR INTE DET!

gå istället till chefen och säg hur det ligger till, tror han kommer uppskatta det och du kan leva vidare med ett gott samvete. det är inte dina pengar, utan din chefs tänk på det.

Jobbar på ett av dom större företagen i Sverige så tror inte dom kommer att märka något...
Vad kan man få för straff?
Citera
2011-09-28, 23:38
Medlem
Nej, du kan inte bli straffad för det, sätt genast in pengarna på ett räntebärande konto (utan time—limit) och vänta.

Om de har koll så ber de dig att återbetala beloppet, villket du gör inom en vecka. Annars, knip käft!
Citera
2011-09-28, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bipbip
Jobbar på ett av dom större företagen i Sverige så tror inte dom kommer att märka något...
Öh, jo. De lär märka det!
Citera
2011-09-28, 23:41
Medlem
det kan bli ringa böter och anmärkning i registret tror jag.. INTE bra för ditt namn.

men pröva om du vill. men låt pengarna ligga ett bra tag innan du använder dem.. dvs 1-2år om du vill vara på den säkra sidan.. annars räcker det kanske o vänta i några månader och se om något händer
Citera
2011-09-28, 23:42
Medlem
GanjaFarfars avatar
Det är lika bra att du lämnar tillbaka dem på en gång så att du inte står där om ett par år och helt plötsligt har en faktura på 30.000:- plus ev ränta liggandes..
Citera
2011-09-28, 23:43
Medlem
bipbips avatar
Men OM jag skulle bli konfronterad med det, kan jag inte bara säga att jag köpte grejer och inte märkt hur mycket pengar jag hade på kortet?
Citera
2011-09-28, 23:52
Medlem
Mr-Emiros avatar
Rent spontant undrar jag ifall du är ny på den här arbetsplatsen och du kanske har fått din semesterersättning i en klumpsumma? Jag blev själv överraskad en gång för att ha fått en himla massa extrapengar en månad men då var allt i sin ordning. Kanske var en dum tanke men..
Citera
2011-09-28, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bipbip
Men OM jag skulle bli konfronterad med det, kan jag inte bara säga att jag köpte grejer och inte märkt hur mycket pengar jag hade på kortet?

funkar inte så. tänk om någon satt in 1 mille. hur tror det det hade gått då?

jag förstår att man sen kan bli lite sur på att dom inte kan inte sköta utbetalningn korrekt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in