2011-10-02, 16:44
Medlem
Jag menar att det är två skilda saker.

Tjockpannkaka = en tjock pannkaka
Fläskpannkaka = tjockpannkaka med fläsk i
Citera
2015-08-30, 18:35
Medlem
Teleslingas avatar
I lumpen kunde det hända att man fick fläskpannkaka men stekt i individuella portionsbitar, så att säga. Alltså tjocka, mumsiga pannkakor med fläsk i, serverade med lingon. Mums!

För övrigt är det väl som ovanstående inlägg gör gällande: fläskpannkaka=med fläsk/bacon, ugnspannkaka=utan.

Edit: Portionspannkakorna i lumpen var alltså rektangulära och stekta i ett så kallat portionsbleck på vedeldad balkspis i fält.
Citera
2017-04-06, 18:42
Medlem
japanskbruds avatar
det jag brukar göra är yorkshirepudding med pancetta .. fick användning för den där mystiska formen med muffinshål. Dom blir höga, luftiga med frasig utsida.. sen äter med lingonsylt ..smaken samma.. svårare att få till det i en stor form. Med ungsform brukar det se jättebra ut i ugnen, sen sjunker den ihop ..
Kanske ngt flottigare tack vare att dom nästan friteras i solrosolja
Citera
2017-04-07, 00:09
Medlem
jag är från Skåne och har alltid sagt fläskpannkaka

men efter 20 år i sthlm har jag förstått att ugnspannkaka är vanligt här (t.ex. bonniers nya kokbok har bara uppslagsordet ugnspannkaka, och den är gjord på sveavägen, bonniers huvudkontor... råkade jobba där när dom gjorde den)
Citera
2017-04-07, 11:12
Medlem
Hitlor-Kugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handke
jag är från Skåne och har alltid sagt fläskpannkaka

men efter 20 år i sthlm har jag förstått att ugnspannkaka är vanligt här (t.ex. bonniers nya kokbok har bara uppslagsordet ugnspannkaka, och den är gjord på sveavägen, bonniers huvudkontor... råkade jobba där när dom gjorde den)

Sen jag hamnade i min ända av Skåne har jag kunnat lägga bort både fläsk- och ugnspannkaka och levlat upp till: Äggakaka (Vilket i princip är en tjockpannkaka, eller en omeletthybrid med tanke på mängden ägg. Och fläsket hamnar ju bredvid.

Annars är jag också uppvuxen på fattigare trakter där fläskpannkakan var en syndigt lyxig rätt, och ungspannkakan utan fläsk var vardagsstandard.
Citera
2018-04-06, 17:10
Medlem
TraXzmans avatar
Vad tycker ni man kan ha i för gott kött i tjockpannkaka förutom rimmat fläsk eller bacon?

Fläskkarre, kotletter, kyckling, korvsorter, lax ?? och isf vad kryddar eller marinerar ni köttet med innan ni tillagar det först i stekpannan eller ugnen hyffsat eller så är det redan kokt eller rökt. För att sen skära mindre bitar av det i tjock-pannkaks smeten i långpannan ?

Lite svårt att hitta nåt tjockpannkaks recept på nätet som använder sig av annat kött eller smörgåsmat med ev örter, fond, ost, cremefraishe eller grönsaker i smeten

Varför snöa in på fläsk bara? Finns ju oändliga möjligheter till smaker
Senast redigerad av TraXzman 2018-04-06 kl. 17:15.
Citera
2018-04-06, 20:02
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Vad tycker ni man kan ha i för gott kött i tjockpannkaka förutom rimmat fläsk eller bacon?

Fläskkarre, kotletter, kyckling, korvsorter, lax ?? och isf vad kryddar eller marinerar ni köttet med innan ni tillagar det först i stekpannan eller ugnen hyffsat eller så är det redan kokt eller rökt. För att sen skära mindre bitar av det i tjock-pannkaks smeten i långpannan ?

Lite svårt att hitta nåt tjockpannkaks recept på nätet som använder sig av annat kött eller smörgåsmat med ev örter, fond, ost, cremefraishe eller grönsaker i smeten

Varför snöa in på fläsk bara? Finns ju oändliga möjligheter till smaker
Du menar alltså att du vill göra en typ pyttipanna ala fläskpannkaka. Det låter intressant men då borde du nog starta en ny tråd om det.
Citera
2018-04-06, 20:15
Medlem
Säger jag fläskpannkaka så menar jag en tjockpannkaka med fläsk i, säger jag tjockpannkaka så är det en vanlig, tjock pannkaka( i ugnen) utan fläsk.
Ugnspannkaka säger jag däremot aldrig.
Senast redigerad av manot 2018-04-06 kl. 20:17.
Citera
2018-04-06, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Säger jag fläskpannkaka så menar jag en tjockpannkaka med fläsk i, säger jag tjockpannkaka så är det en vanlig, tjock pannkaka( i ugnen) utan fläsk.
Ugnspannkaka säger jag däremot aldrig.
Har aldrig hört någon säga tjockpannkaka.
Citera
2018-04-06, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Har aldrig hört någon säga tjockpannkaka.

Inte tunnpannkaka heller?
Citera
2018-04-06, 22:50
Medlem
elektronikfreaks avatar
Har iof sig aldrig gjort fläskpannkaka annat än i ugn. Men vanligtvis säger jag bara fläskpannkaka eller ugnsfläskpannkaka om jag vill vara extra tydlig. Pannkakor syftar enbart på tunna pannkakor stekta i stekpanna uppe på spisen.
Citera
2018-08-26, 22:02
Medlem
TraXzmans avatar
Vette fasen men nu var det bra längesen jag åt detta men det var inte fläskpannkaka utan nöt tjockpannkaka... men var var det för kött och hur kryddades det ? grytbitar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in