Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-09-28, 22:21
  #1
Medlem
Ja som rubriken lyder, säger ni Fläskpannkaka eller Tjockpannkaka?
Eller är det jag som har tagit fel på allt och att det är två helt olika saker?
Citera
2011-09-28, 22:24
  #2
Medlem
Kungensbordells avatar
Fläskpannkaka är ugnspannkaka med fläsk i. Egentligen så säger jag bara pannkaka till ugnspannkaka/tjockpannkaka då vanliga pannkakor egentligen är plättar.
Citera
2011-09-28, 22:25
  #3
Medlem
RazorTongues avatar
Två olika saker. Tjockpannkaka = inget fläsk. Alltså som en vanlig pannkaka, fast tjockare.
Citera
2011-09-28, 22:25
  #4
Medlem
Säger ugnspannkaka med eller utan fläsk.
Citera
2011-09-28, 22:31
  #5
Medlem
Herrtrosas avatar
Ugnspannkaka (med eller utan fläsk).
Citera
2011-09-28, 22:31
  #6
Medlem
fritjofkonkass avatar
Fläskpannkaka. F.ö tycker jag diskussionsunderlaget ter sig en smula klent i denna tråd.
Citera
2011-09-28, 23:49
  #7
Medlem
För mig är fläskpannkaka en pannkaka med tärnat, rimmat fläsk gjord antingen i ugn eller stekt på spisen, som vanliga pannkakor, i en stekpanna.

Tjockpannkaka har jag endast hört barn säga, och de menar då en vanlig ugnspannkaka utan fläsk.

Plättar som någon tog upp i tråden anser jag vara gjorda i plättlagg, eller i brist på sådan att man häller pannkaks smeten i 3-4 pölar i stekpannan.

Än har jag inte hört benämnningen fläskplättar, men den kanske kommer.
Citera
2011-09-29, 00:08
  #8
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Än har jag inte hört benämnningen fläskplättar, men den kanske kommer.

Det är ju i princip vad kolbullar är.
Citera
2011-09-29, 02:50
  #9
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrtrosa
Ugnspannkaka (med eller utan fläsk).
Så säger även jag, men en ugnspannkaka utan fläsk känns inte som en äkta ugnspannkaka.
Citera
2011-09-29, 03:39
  #10
Medlem
Benkkes avatar
Fläskpannkaka = ugnspannkaka med fläsk.
Citera
2011-09-29, 10:46
  #11
Medlem
Herrtrosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Så säger även jag, men en ugnspannkaka utan fläsk känns inte som en äkta ugnspannkaka.

Ja, det har du nog fan helt rätt i.

Utan fläsk så sitter man där och känner hur det fattas någonting. Smaken är så "naken" på något vis.
Citera
2011-09-30, 07:19
  #12
Medlem
Aldrig ätit ugnspannkaka som efterrätt? Vanligt i Finland, t ex så här: http://www.kotikokki.net/reseptit/na...unipannukakku/ Receptet är enkelt, bara mjölk, vetemjöl, ägg, socker och lite salt.

Eller varför inte en ugnspannkaka med äpple: http://www.tasteline.com/Recept/Ugnspannkaka_med_applen
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback