2011-09-28, 17:54
Medlem
vet ej om tråden hamnade rätt men, flytta annars.

Jag undrar om gammal RUTTEN stinkande mat avger farliga ångor?

om någon del av förruttnelse processen är farlig att inandas?

eller ruttet KÖTT?

tacksam för svar.
Senast redigerad av License.To.Thrill 2011-09-28 kl. 17:57.
Citera
2011-09-28, 19:16
Medlem
En fråga om vilka koncentrationer du pratar om... Människan är konstruerad för att tåla mindre störningar, tex ångor, i dess omgivning.

T ex proteinerna nedbryts förslagsvis till aminer, t ex http://sv.wikipedia.org/wiki/Etanolamin

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svavelv%C3%A4te kan också nämns som förslag.
Senast redigerad av Smorkex 2011-09-28 kl. 19:28.
Citera
2011-09-28, 22:19
Medlem
skunkjobbs avatar
Ja djävlar, kan du tänka dig att nyss kom hem från att ha tittat på en fet anläggning i Tyskland som behandlar tusentals ton matrester. Det luktade rätt mycket spya där inne. Nedbrytningen som börjar omgående vid rumstemperatur ger organiska syror som är ganska lättflyktiga men inte direkt farliga, koldioxid som är giftigt från några procent i luften och uppåt, vätgas (det kan bildas explosiv atmosfär i en tät behållare med matrester vid vissa förhållanden), nitrösa gaser (kväveoxider, rätt giftiga) och mögel som kan komma upp i luften om man rör käket. Jag har sett bruna puffar av nitrösa gaser (luktar stickande som avgaserna från en modern buss) komma upp från en hög med matrester som legat några dagar. Efter längre tid tar metanbildande mikroorganismer över och de bildar alltså brandfarlig metan.

Nu snackar vi stor skala där man hanterar tonvis med matrester. Du behöver inte vara rädd för hinken under diskbänken.

(Nä, min avatar valde jag faktiskt inte för att jag ibland jobbar med stinkande grejer.)
Citera
2011-09-29, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nu snackar vi stor skala där man hanterar tonvis med matrester. Du behöver inte vara rädd för hinken under diskbänken.

(Nä, min avatar valde jag faktiskt inte för att jag ibland jobbar med stinkande grejer.)

Haha, inte användarnamnet heller? ;D

Hur är det om en skulle ha gamla mögliga matrester under diskbänken flera månader? (Förutom att det börjar lukta rätt illa?) Hur länge måste maten ligga där för att det skall bli farligt?
Citera
2011-09-29, 22:52
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingnerol
Haha, inte användarnamnet heller? ;D

Hur är det om en skulle ha gamla mögliga matrester under diskbänken flera månader? (Förutom att det börjar lukta rätt illa?) Hur länge måste maten ligga där för att det skall bli farligt?
He, nä faktiskt inte användarnamnet heller. Jag jobbar inte med sådant så ofta att jag tänkte på det när jag registrerade mig här. Det är istället en anspelning på världens coolaste flygplanstillverkare Lockheed och deras utvecklingsavdelning Skunkworks (varifrån jag snott bilden med) som konstruerat några av världens häftigaste plan. Skunkworks var upptaget så det fick bli som det blev.

OnT: Mögel är definitivt inte nyttigt att andas in. Så länge möglet sitter still i hinken är det nog bara äckligt och inte så farligt. Det är när man rör det så det dammar i luften som man ska se upp. Man kan dö av mögelförgiftning men då får du nog snorta ordentligt med mögel.

Mögeltillväxt beror inte bara på tid, det måste finnas något som ger möglet näring (tillräckligt med käk), rätt temperatur (säkert uppfyllt villkor inomhus) men även vatten. Det skulle snart torka ut så möglet slutar växa så det blir inte värre efter två månader än efter en.

Omöjlig fråga alltså men är det så mycket mögel så det ryker om det så håll andan tills du fått ut skiten och vädra sedan. Du skulle troligen inte bli sjuk ändå men med lite otur kan du bli det.
Citera
2011-09-30, 14:44
Medlem
Rutten fisk i stora mängder utvecklar en gas som faktiskt kan döda människor. Läste för några år sen om ett par fiskare som gick ner i ett lagerrum med för gammal fisk i en båt och de kom aldrig upp igen.
Citera
2011-10-01, 11:49
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Rutten fisk i stora mängder utvecklar en gas som faktiskt kan döda människor. Läste för några år sen om ett par fiskare som gick ner i ett lagerrum med för gammal fisk i en båt och de kom aldrig upp igen.
Det var nog koldioxid eller svavelväte i så fall. De flesta organiska ämnen råkar ut för biologisk eller kemisk nedbrytning mer eller mindre snabbt som i slutna utrymmen kan ge dödlig gaskoncentration. Det är många bönder bara i Sverige som omkommit i silos där man lagrar djurfoder (hackat gräs, spannmål etc.) då de gått in i dessa utan att vädra tillräckligt. Lite varmt och fuktigt så produceras stora mängder koldioxid vid nedbrytning av materialet.

Koldioxid är lömsk då den är tung och samlas på botten av tankar, brunnar o dyl. Svavelväte är också en lömsking (uppstår vid nedbrytning av protein) då den förvisso luktar starkt äckligt men näsan avtrubbas (desensibiliseras) snabbt så man inte känner lukten längre fast koncentrationen kanske ökar och ökar där man är.

Ja fy satan, det var några på ett slakteri i Turkiet som dog en efter en (troligen av koldioxid de med) då någon trillat ner i en tank med djurblod, en annan turk försökte rädda den första, tuppade av, en turk till osv. har för mig att det var fyra som strök med. Vilken äcklig död!

En sjöman eller hamnarbetare omkom i Helsingborgs hamn då han gick ner i ett lastrum där man fraktat vanlig träpellets. Kan tydligen bilda både koldioxid, den ännu farligare kolmonoxiden och diverse brännbara gaser genom spontan nedbrytning.

Men som sagt, det här behöver man inte vara rädd för när det gäller komposthinken under diskbänken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in