2011-09-28, 13:06
Medlem
Har snusat i 4 år nu och har älskat varje sekund utav det! Folk tjatar hela tiden om att det är så dåligt att snusa och att man ska sluta. Men jag fattar inte varför man ska sluta, vad är det som är så dåligt med snus? Folk säger att det är dyrt och att för pengarna jag har köpt snus för så skulle man kunnat göra något annat. Men varför sluta nu? Man har ändå slösat ett x antal tusenlappar på något man älskar och skulle man sluta så är det framför allt då man har slösat pengar. Är det bara jag som inte riktigt förstår varför man ska sluta?

Ge mig 5 bra exempel på varför man bör sluta?
Citera
2011-09-28, 13:08
Medlem
hoomiiis avatar
googla lite så får du snabbt fram hur mycket skit det medför
Citera
2011-09-28, 13:19
Medlem
walle86s avatar
Det är okej att säga till någon som snusar eller röker att sluta för att det är ohälsosamt.
Men är det okej att gå fram till en överviktig och säga " du borde inte äta såntdär det är inte bra för dig" ?

Bry dig bara inte om dom som säger att du borde sluta. Uppskatta om dom bryr sig men dom kan ju sköta sin egna grej om dom är så "hälsosamma". Jag snusar själv och jag kommer fan aldrig sluta.
Hellre njuta av den tiden man har på jorden. Man lever ju fan inte för att bli gammal bara eller?
Citera
2011-09-28, 13:21
Medlem
Like-A-Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoomiii

Du är en patetisk ursäkt till människa. Snus kan ge cancer i bukspottskörteln, men det är typ en på miljonen. Det kan försämra tandköttet men i övrigt är det så pass mycket bättre och underbart att inga av nackdelarna ens spelar någon roll.

Håll käften.
Citera
2011-09-28, 13:25
Medlem
Geblods avatar
Citat:

Inte för att jag snusar personligen, men spelar det någon roll? Vill man snusa ska man få göra det!

Det är inte ditt problem om det händer snusarna något, och dra inte upp skattepengar, för dina skattepengar går åt till så mycket annat strunt att eventuella snusskador inte är något man behöver bry sig om..
Citera
2011-09-28, 13:25
Medlem
Förstår inte heller det där riktigt. Vill jag sluta så gör jag det, men jag känner ingen anledning till det.
Har jag väl gett mig in på det så jag kan lika väl fortsätta, man ska inte leva i frestelse
Citera
2011-09-28, 14:18
Medlem
Citat:
Är du dum eller? Googlar du på fisk så är det farligt också! Sitta framför datorn är farligt det med? ....
Citera
2011-09-28, 14:29
Medlem
snedtrippens avatar
Citat:

450 personer dör i snitt varje år i USA av att de ramlar ur sängen tydligen, inte sover jag på golvet för det.

Jag gick från att röka till att snusa och det känns så mycket bättre på alla sätt och vis. Jag har inte en tanke på att sluta.

Edit: Källa http://whatdoiknow.typepad.com/what_...statistic.html
Citera
2011-09-28, 15:58
Medlem
Snusanvändandet är väldigt avgränsat till Sverige och möjligen Norge/Finland. Säljs även i USA men ingen aning om det är samma typ av blöta snus som vi har. Av det skälet finns väldigt lite bärande forskning och inte så mycket belägg för att snus är vare sig nyttigt eller skadligt. Det har alltid forskats om sjukdomar kopplade till tobak men inte snus.

Kollar man vilka undersökningar som ligger bakom olika snuslarm är det sällan något mer än en studie med några hundra medverkande som jag personligen tar med en klackspark. Eller så är forskningen baserad på andra typer av muntobaksprodukter än de vi använder i Skandinaven. Typ pakistanier som pressar in ett kilo tobaksbuske i munnen.

Vad vi vet är att snus med 100% säkerhet ger missfärgade tänder och skadar tandköttet. Vi vet att nikotin inte är nyttigt eftersom man ständigt påverkar sin puls och sitt blodtryck. Många som slutat snusa säger i efterhand att de fått lite högre prestationsnivå sen de dumpat prillan. Finns ingen 100% koppling här heller, det handlar ju om personliga iakttagelser. Folk som säger att de slutat äta spannmål, kött, kaffe osv osv säger ju att de är piggare med. Betyder inte att det har samma effekt på alla.

Vi vet inte helt säkert om cancerriskerna med vårt svenska lös- och portionssnus är så värst omfattande. Finns tusentals andra produkter vi får i oss dagligen som eventuellt kan orsaka cancer med, enligt någon undersökning, t.ex Aspartam.

Enda man kan göra är att tänka själv och faktiskt gå in och läsa igenom de undersökningar som utlöst cancerlarm, kolla deras underlag, urval, tes och vem som finansierat. Så gör jag och det brukar nästan alltid resultera i att jag fortsätter proppa i mig sötningsmedel, rött kött och snus för att den så kallade forskningen är ett skämt.
Citera
2011-09-28, 17:49
Medlem
allt är en bluff tror inte snus är så farligt som folk säger. Det ända dåliga är tobaken och nikotin!
Citera
2012-11-12, 15:45
Medlem
ChoTheIcemans avatar
Det är snuset som gör oss svenska män till jordens charmigaste karlar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in