2011-09-28, 11:52
Medlem
Mr-Emiros avatar
Hej,

Jag har hittat en online-annons på en gitarr jag vill ha. Även med tullavgift och moms blir köpet mycket billigare än här i Sverige. Vi pratar om en affär på ca. 12 000 kr. Detta är mycket för mig som student.
Säljaren har varit tillmötesgående när det kommer till att garantera att han är seriös och verkligen har gitarren i sin ägo. Han är dock inte så tillmötesgående när det kommer till att gå ner i pris. Han har tagit bild på gitarren med mitt namn skriven på en lapp intill. Han har gett mig sin adress (som stämmer med Kanadas "white pages"). Jag har hittat personen på Linkedin och Facebook (iallafall den han utger sig för att vara). Han har dessutom gett mig sin Skype, då vi ska samtala innan vi avslutar köpet. Betalningen sker via PayPal (tror jag).

Nu till frågan:
Vad mer kan jag göra för att se till så att jag inte blir lurad (eller snarare reducera risken ännu mer)?

Tack och hej!
Mvh,
Citera
2011-09-28, 12:55
Medlem
Conceptions avatar
Faktum är att du nästan tjänar på att åka och hämta gitarren själv. Då slipper du tullavgiften, momsen och frakten och handlar det om en stor och dyr pryl så kan det bli ganska så mycket pengar. Du får även en verifiering på att gitarren verkligen funkar. Fram och tillbaka till Kanada borde du kunna göra för en 4000-5000kr.

Jag har själv hämtat diverse prylar i Nordamerika. Dock har jag inte åkt dit enbart för att hämta dem utan syftet med resan har varit annat.

Du får se dig om lite i världen på köpet så att säga.
Senast redigerad av Conception 2011-09-28 kl. 12:57.
Citera
2011-09-28, 13:13
Medlem
Mr-Emiros avatar
Tack för tipset!
Säljaren bor dock väldigt "off" i Kanada och en resa dit är inte aktuellt.
Kollade precis priser dit och det landade på minst 10 000 fram och tillbaka =/ Har dessutom mycket lite tid att lämna min hemstad p.g.a. arbete och studier.
Citera
2011-09-29, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Emiro
Tack för tipset!
Säljaren bor dock väldigt "off" i Kanada och en resa dit är inte aktuellt.
Kollade precis priser dit och det landade på minst 10 000 fram och tillbaka =/ Har dessutom mycket lite tid att lämna min hemstad p.g.a. arbete och studier.

Använd paypal. Där kan man låta transaktionen vara "låst" tills dess att både du som köpare och säljaren känner sig nöjd med affären.

Läs mer på deras webbplats.
Citera
2011-09-30, 00:16
Medlem
Mr-Emiros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sevensailor
Använd paypal. Där kan man låta transaktionen vara "låst" tills dess att både du som köpare och säljaren känner sig nöjd med affären.

Läs mer på deras webbplats.

Du menar att det är som att lägga fram pengarna på disken i en affär så att säljaren vet att man har råd?
Men ja, jag ska läsa på om detta! Tack för tipset!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in