2011-09-28, 11:28
Medlem
deckardrottningens avatar
Citat:
Om en kommunanställd skulle sno ett par tusenlappar från sin arbetsgivare skulle personen få sparken – och kommunen skulle ha krävt pengarna tillbaka.

Tror du att personen hade fått tillbaka jobbet om han eller hon hade sagt: ”Ursäkta, jag lånade lite pengar ur kassan. Jag ska betala tillbaka dem”?

Socialdemokraterna i Örebro har snott pengar av Örebro kommun. Inte så att partiet har nallat pengar ur någon kassa, utan genom att ha gjort utskick med kommunens porto och kommunens brevpapper. Det har skett vid åtminstone två tillfällen.

http://na.se/opinion/ledare/1.137494...i-snodde-lite-

Vet vi mer om händelsen... är det någon som arbetar på kommunen i Örebro som vet vilken person det är som har använt kommunens porto för att skicka ut partibreven?
Citera
2011-09-28, 11:40
Medlem
MilitantCanibals avatar
Kan en juridisk person verkligen ställas till svars för stöld? Måste det inte vara en fysisk person?

Däremot finns väl andra brottsrubriceringar som juridiska personer kan åtalas för, be mig dock inte att precisera vilka.
Citera
2011-09-28, 12:31
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilitantCanibal
Kan en juridisk person verkligen ställas till svars för stöld? Måste det inte vara en fysisk person?

Däremot finns väl andra brottsrubriceringar som juridiska personer kan åtalas för, be mig dock inte att precisera vilka.

Bakom en juridisk person finns det alltid en ansvarig person, i det här fallet den som är högste chef för den juridiske personen.

Dock är det oklart om det finns någon polisanmälan i frågan. Om kommunen polisanmäler partiet för bedrägeri så är det partiordföranden i den kommunen som blir åtalad och kan få bötesstraff.
Citera
2011-09-28, 13:29
Medlem
NEXUS100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ewing_oil
Har man verkligen stulit hela Örebro kommun?

Stulit hela kommunen? Var står det?

OnT: Att det förkommer en massa fiffel inom (S) är väl ingen nyhet.
Ni har säkert sett youtube klippet Mona Sahlin fifflar.
Och den nye partiledare Håkan Juholt hamnade ju i hetluften redan första dagen sedan han tillträdde posten som partiledare, hans fru hade tydligen varit inblandad i något ekonomiskt trassel om jag inte minns fel.

Är inte ett dugg förvånad, inget nytt under solen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in