Flashback bygger pepparkakshus!
2011-09-28, 07:43
Bannlyst
Jag har genomgått en avgiftning på benso de senaste månaderna.

På recepten som läkaren har skrivit ut så står det att i texten (där det det står att du ska ta max 1 till 2 tabletter om dagen) istället så står där att medecinen bara får hämntas ut med personal via beroende mottagningen!

En gång ringde min behandlare och sa att jag själv skulle gå och hämnta ut 300 xanor till min nedtrappning och att han varit där och förberätt allt så det skulle gå bra. När jag väl var där så tittade de kosnstigt på mig men de gac mig demedecinerna jag skulle ha!

Hur skulle det då funka om jag beställde denna medecin via apoteket.se, det är ju ändå en medecin som är utskriven på mig?

Så till min fråga, även om läkaren skriver i "fritext" att läkemedlet bara får hämntas ut tillsmammans med personal fråm beroende center kan det ändå gå att få ut medecinen via apoteket.se?

Skulle apoteket.se ringa den läkaren som skrev ut receptet så skulle de få svårt att få tag i henna då hon bara var där ett par månader jag jag vara bara ett fall av många under hennes tre månader där!

Vad tror ni, ska jag testa?
Citera
2011-09-28, 08:34
Medlem
Ja, testa du och gör dig av med chansen till all form av medicinsk hjälp i framtiden om du åker dit. Hur fan resonerar du?
Citera
2011-09-28, 09:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kayana
Ja, testa du och gör dig av med chansen till all form av medicinsk hjälp i framtiden om du åker dit. Hur fan resonerar du?

Varför skulle jag göra mig av med all medecinhjälp i framtiden?

Min benso nedtrappning är avslutat och jag har nu varit ren över ett år,, Jag bor inte i närheten av ett apotek och tycker det är bekämnt att beställa medecinerna som jag äter till min lokala ica handlare. Varje gång jag gör detta så står där ett recept på xanor och varje gång så undrar jag mest för nyfikens skull vad som skulle hända om jag beställde ett paket xanor tillsammans med de andra medecinerna?

Receptet är ju utskrivet på mig och ingen annan, varför skulle då två textrader göra någon skillnad?

Detta är mest av nyfikenhet och jag undrar om någon annan gjort något liknande?

Det värsta som kan hända är ju att hon som paketerar läkemedlena läser igenom den påklistrade lappen och ringer upp läkaren som inte finns kvar utan troligtvis befinner sig i norrrland någonstans och arbetar som stafettläkare. Jag är nyfiken att lägga dessa 50kr det handlar om bara för att testa om det fungerar, vad jag sedan skulle göra med medecinen är en annan fråga. Det enda rätta är att lämna in paketet till apoteket i en sån där gulplastpåse som de har för överblivna läkemedel!

Så jag förstår inte varför jag inte skulle få hjälp i framtiden? Jag tror att du menar hjälp ifrån beroendevården? När jag väl blivit inskriven på beroendevården så måste jag sköta mig det förstår jaag och accepterar men nu när jag inte har något alls att göra med beroende vården varför skulle jag nekas framtida vård?

Har du testat det? Eller tycker du det bara är en dålig ide?
Citera
2011-09-28, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlstross
....

Så jag förstår inte varför jag inte skulle få hjälp i framtiden? Jag tror att du menar hjälp ifrån beroendevården? När jag väl blivit inskriven på beroendevården så måste jag sköta mig det förstår jaag och accepterar men nu när jag inte har något alls att göra med beroende vården varför skulle jag nekas framtida vård?

Har du testat det? Eller tycker du det bara är en dålig ide?

Risken är väl snarare att ifall du åker dit, kan du bli straffad för det om jag inte minns fel då du försöker förfalska ett recept. Sedan är även risken att du får en missbrukarstämpel i din journal. Ifall ditt beroendecenter delar all information med din vårdcentral så kan det bli riktigt svårt att få medicin som hjälper i framtiden.

Om jag har fel får någon rätta men så tror jag det ligger till i alla fall.
Citera
2011-09-28, 10:23
Medlem
Jag har inte testat och jag tycker det är en dålig idé. De där två "textraderna" du pratar om innebär med största sannolikhet en särskild "bock" i Apotekets system (liknande den som de har för att dubbelkolla ID när det rör sig om narkotiska preparat, t.ex.) och kräver därmed speciella regler, att få tag i läkaren ifrågas nummer lär antagligen inte vara några problem för Apoteket (de ringer till arbetsplatsen) och om det skulle vara några problem så får du inte ut receptet och du blir i värsta fall misstänkligjord. Lite tilltro har jag både till läkare och apotek när det gäller mediciner, men när det gäller de mängderna tabletter du pratar om som kommer från missbruksenheten(?) så har jag oerhört svårt att se att de inte kollar upp sådant bättre. Jag har haft Apotekspersonal som skitit ner sig och velat ringa både hit och dit när jag velat ta ut en större mängd Sobril (inte i närheten av vad du har utskrivet) där de varit tvungna att kolla om jag verkligen har rätt att plocka ut det antalet. Du gör som du vill, men jag rekommenderar dig inte att riskera någonting när det kommer till de där jävlarna.

Citat:
Receptet är ju utskrivet på mig och ingen annan, varför skulle då två textrader göra någon skillnad?

Apotekspersonalen läser de två raderna. Hur tror du de kommer reagera på det?
Senast redigerad av Kayana 2011-09-28 kl. 10:28.
Citera
2011-09-28, 10:25
Bannlyst
Facit i hand!

La beställningen. "Fick ett mail att ordern kommer att skickas inom 3-5 dagar", allt väl än så länger.

Fick ett mail ett par timmar senare. Där det stod att "ordern inte kan utföras på grund av att det står att den bara kan hämnatas ut tillsammans med vårdpersonal"

Så mitt lilla projektmisslyckades, men min nyfiken stillades(får trycka i mig ett par fm1 för att dölja besvikelsen)!

Bara för att stillas vissa personers nyfikenhet så har jag redan en stor "missbrukstämpel" hos psykvården, dock vet jag inte om den stämplem finns hos "vårdcentralen" men förra gången jag gick till vårdecentralen och sa att jag sov dåligt och kännde mig ängslig så skickade de mig till psykakuten så på den vårdcentral jag är in skriven på får man inte ett skit roligt!

Detta var ju ett projekt i sig. När man köper medeciner man har på recept, på apoteket.se så kryssar man bara för det man har recept för så skickar de dett. De senaste 4-5 gångerna så har jag varit nyfiken på vad som skulle hända om jag kryssa i att jag även ville ha de där xanoren jag hade recept på!

Nu hoppas jag bara det inte blir något efterspel och att allt är överspelat, hur som helst var det värt att spendera 20 minuter på. Kan ju alltid skylla på felskryssning!
Senast redigerad av karlstross 2011-09-28 kl. 10:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in