2011-09-28, 00:26
Medlem
Trustys avatar
Jag har försökt och söka och vet knappt hur jag ska formulera frågan.

Det är såhär att mitt moderkort har 16 GB maximalt minnesstöd, räknas grafikkortets minne in där eller kan jag ha 16 GB RAM minne? Varför jag undrar är att Windows 32-bit räknar in grafikkortets minne och då kan man inte alls ha en snabb burk. Har f.ö. 64-bit.

Tack.
Citera
2011-09-28, 00:45
Medlem
16Gb = testat med 4 *4GB stickor.
Om du har 32bit får du ut ungefär 3Gb oavsätt mångd.
GPU spelar ingen roll, så länge du inte har ett grafikkort inbyggt som delar minne.
Citera
2011-09-28, 00:46
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trusty

Det är såhär att mitt moderkort har 16 GB maximalt minnesstöd, räknas grafikkortets minne in där eller kan jag ha 16 GB RAM minne? Varför jag undrar är att Windows 32-bit räknar in grafikkortets minne och då kan man inte alls ha en snabb burk. Har f.ö. 64-bit.

Tack.
Beror helt på om det är ett integrerad grafikort lr ej. Dvs om moderkort har ett inbyggt grafikkort så tilldelas ram-minne till den. Och nej grafikortminne äre inte inräknat. Står det max 16 Gb då klarar moderkortet max 16GB
Citera
2011-09-28, 00:56
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murmeldjuren
16Gb = testat med 4 *4GB stickor.
Om du har 32bit får du ut ungefär 3Gb oavsätt mångd.
GPU spelar ingen roll, så länge du inte har ett grafikkort inbyggt som delar minne.

Lite kuriosa:
Du kan i teorin adressera 2^32 bytes med 32 bitar.
10 bitar kan adressera en kilobyte.
20 bitar kan adressera en megabyte.
30 bitar kan adressera en gigabyte.
och sen har du 2 bitar kvar => 4:a kombinationer.

Alltså totalt 4 Gb.

Problemet är att x86 använder minnes mappad I/O och därför så kan inte alla adresser användas.
Dock går detta att komma runt med sk. PAE, men det bästa är förståss att köra ett 64 bitars os
(som tyvärr inte kan adressera 2^64 byte i sina nuvarande implementationer AMD64/Intel64 , men kanske i framtiden.)
Citera
2011-09-28, 12:51
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trusty

Tack.

Om moderkortet har stöd för MAX 16GB så gäller detta endast RAM-minnet, Grafikminnet är INTE medräknat i dessa!

Dessutom är det lite felaktigt att säja att 64-bitars Windows klarar 16GB..

Det beror på vilken Windowsversion man har:
Starter klarar max 1 (eller var det 2)GB RAM..
Home basic klarar max 8GB RAM
Home Premium klarar max 16GB RAM
Pro (och uppåt) klarar alla MAX 192GB ram..

Med andra ord är det licensen som sätter dessa begränsningar.. inte 64-bitars tekniken..

Citera
2011-09-28, 16:49
Medlem
p9s avatar
...32bitars kernel stöd för 64? gigabyte RAM minne. Det är Windows utvecklare som har valt att låsa kerneln på olika värden.
64 bitars har stöd för strax över 200 gigabyte har jag hört att det är iaf i windows kernel.
Det krävs bara en enkel upplåning och modifiering av kernelen...det fungerar men det är inte stadigt nog för everydayuse.
Jag körde med 8 GB DDR3 minnen med 32bitars windows 7, det fungerade klockrent...tills jag slängde i mitt grafikkort.
"edit" såg att föregående nämnde det här lite smått i slutet på sin post..
Senast redigerad av p9 2011-09-28 kl. 17:43.
Citera
2011-09-30, 15:21
Medlem
Trustys avatar
Tusen tack för svaren gubbar/tanter!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in