• 1
  • 2
2011-09-27, 22:26
Medlem
TheEducatedFools avatar
Tjena, hoppas alla mår fint denna tisdagskväll

Jag har tänkt lite på en grej. Folk som jobbar med t.ex. bild-/videoredigering och såna saker jobbar mycket hellre med en Mac än en PC. Finns folk som bestämt vill jobba med Photoshop på en 2 år gammal Mac än att jobba med Photoshop på en dator med bästa Intel i7-processorn och så.

Jag har själv aldrig i hela mitt liv använt en Mac-dator. Vill någon förklara till mig varför det kan vara så som det är?
Citera
2011-09-27, 22:45
Medlem
Oriels avatar
Den enda skillnaden som faktiskt existerar är att Macs datorer har bättre skärmar.
Citera
2011-09-27, 22:47
Medlem
EugeneHutzs avatar
För att för 20 år sedan var Mac rent teknisk mer lämpad för den typen av jobb, och det byggde upp en status i branschen som till viss del finns kvar. Mac är idag inte bättre än PC(och har inte varit det länge) men precis som det finns prylbögar i allt som köper grejer för att verka kunniga så köper många Mac för att köpa sig status. Sen är dem dyra och speciella rent estetiskt vilket ger dem ett mervärde för kunden som känner sig som en finsmakare och högre stående människa. Och det här har Apples design och marknadsavdelningar varit duktiga att utnyttja och ta betalt för.
Citera
2011-09-27, 22:50
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oriel
Den enda skillnaden som faktiskt existerar är att Macs datorer har bättre skärmar.
Njaaeee... Jag använder OS X själv, men föredrar skärmar från andra tillverkare.

Citat:
Ursprungligen postat av TheEducatedFool
… Vill någon förklara till mig varför det kan vara så som det är?
Om man bara ska köra Photoshop spelar det ingen roll vad man väljer. Snarare är det väl som så att man gillar det man gör utanför Photoshop (eller vad det må vara för program) i samband med ens arbete. Helt enkelt att man tycker det är enklare att klippa/klistra, flytta, döpa om, sortera, hitta, bläddra etc. Personligen tycker jag att jag får mycket gjort utan att bry mig om själva operativet.

Men till syvende och sist handlar det nog mest om vana.
Citera
2011-09-27, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oriel
Apple gör onekligen bra skärmar. Men en pc-ägare kan ju faktiskt välja vilken skärm denne vill. Även Apples skärmar.

En orsak jag har hört, är att Mac OS X har bättre stöd för färgprofiler. Det är nödvändigt med färgprofiler för att man ska kunna se på skärmen exakt vad man får ut i tryck. Men jag kan för lite om det där för att avgöra om Mac är så mycket bättre. Jag vet att det går att applicera färgprofiler även på pc, men det är möjligt att det kanske är krångligare där.
Citera
2011-09-27, 22:56
Medlem
EugeneHutzs avatar
Finns inga tekniska fördelar med en Mac. All hårdvara i en mac finns i Pc och mjukvaran är inget trolleri.
Citera
2011-09-27, 22:57
Medlem
tzjs avatar
En uppmaning till kommande skribenter i tråden:

Vi har en Mac vs PC-tråd, så låt bli de diskussionerna här tack.
/mod.
Citera
2011-09-27, 23:03
Medlem
TheEducatedFools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Njaaeee... Jag använder OS X själv, men föredrar skärmar från andra tillverkare.

Om man bara ska köra Photoshop spelar det ingen roll vad man väljer. Snarare är det väl som så att man gillar det man gör utanför Photoshop (eller vad det må vara för program) i samband med ens arbete. Helt enkelt att man tycker det är enklare att klippa/klistra, flytta, döpa om, sortera, hitta, bläddra etc. Personligen tycker jag att jag får mycket gjort utan att bry mig om själva operativet.

Men till syvende och sist handlar det nog mest om vana.

Vad är det då för uppgifter som styr behovet av operativsystemet då?
Citera
2011-09-27, 23:18
Medlem
Pappersvargens avatar
Många jag känner väljer Mac framför PC på grund av gammal vana. En av anledningarna att de inte vill byta är att de upplever Mac OSX som mer stabilt än olika Windows-OS samt att Macen har Exposé. Jag vet inte om det finns någon motsvarighet till Windows.
Citera
2011-09-28, 01:46
Medlem
Jag vet många som föredrar pc plattformen framför mac att redigera på. Fast frågar man dom varför brukar man få luddiga svar som jag tolkar mest som att de inte riktigt vet själva. Förmodligen är de pcvana och därmed vill de redigera med pc.. Själv föredrar jag mac pga vana, skärmen och stabiliteten på OSX. CS5 paketet tycker jag exempelvis är helt klart stabilare på mac än pc. Sitter man i ett stort projekt och växlar mellan premiere, after effects och PS vill inte jag att programmen ska börja hänga sig och avslutas. Ofta är det tidspress och deadlines och allt annat sånt jobbigt som man måste ta hänsyn till.
Citera
2011-09-28, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Många jag känner väljer Mac framför PC på grund av gammal vana. En av anledningarna att de inte vill byta är att de upplever Mac OSX som mer stabilt än olika Windows-OS samt att Macen har Exposé. Jag vet inte om det finns någon motsvarighet till Windows.

Tänkte bara flika in att VirtuaWin finns till windows
Citera
2011-09-28, 08:34
Medlem
skramses avatar
Finns varken för eller nackdelar och om någon upplever annat så är det inbillat eller pga okunnighet =)

Skillnaden är kort kommandon, de är inte 100% likadana på mac/windows versionerna av mjukvara.

Jämför det med någon som tror att h*n kommer springa snabbare om han byter skomärke.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in