Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-09-29, 00:41
Medlem
Som folk har sagt förrut, det var ingen stjärna. Det finns ingen möjlighet att det var en stjärna.
Det kan inte ha varit en stjärna.
Citera
2011-09-29, 10:10
Medlem
Googla på nova, nova betyder ny stjärna, det är inte en stjärnexplosion (supernova) Men "nästan". Det kan ha varit en nova.
Citera
2011-09-29, 14:18
Medlem
Händelseförloppet:
1. Jag tittar på en stjärna några sekunder
2. Den börjar lysa starkare i ~1 sekund
3. Den försvinner

Meteor - inte troligt, supernova - inte speciellt troligt, satellit - njäää.
Ja en nova måste det ha varit helt enkelt.
Citera
2011-09-29, 15:03
Medlem
PuffTheDragons avatar
En nova var det inte, det kan jag sätta min högra hand på.
En nova uppstår när en varm vit dvärg akumulerar materia från en kompanjonstjärna. Det sker i dubbelstjärnsystem och när en nova uppstår så är händelseförloppet inte i närheten av det ts beskriver.
Citera
2011-09-29, 17:37
Medlem
Nate Blacks avatar
http://www.youtube.com/watch?v=x1qkm...eature=related

En supernova var det nästan garanterat inte.
Citera
2011-09-29, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
En nova var det inte, det kan jag sätta min högra hand på.
En nova uppstår när en varm vit dvärg akumulerar materia från en kompanjonstjärna. Det sker i dubbelstjärnsystem och när en nova uppstår så är händelseförloppet inte i närheten av det ts beskriver.

Aha, ja det var ingen synlig stjärna bredvid. På med tänkarhatten igen alltså.

Jag gör bort mig gång på gång, tur det finns så många trevliga användare här på flashback som tillrättavisar en.

Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
http://www.youtube.com/watch?v=x1qkm...eature=related

En supernova var det nästan garanterat inte.

Så, nu kan jag ta av hatten igen. Exakt så där såg det ut. Dock tyckte jag att den jag observerade syntes hela tiden innan den ökade i styrka och försvann. Denna i videon syns inte före även utan ljusföroreningar väl?
Senast redigerad av Frinka 2011-09-29 kl. 20:20.
Citera
2011-09-29, 20:29
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frinka
Aha, ja det var ingen synlig stjärna bredvid. På med tänkarhatten igen alltså.

Jag gör bort mig gång på gång, tur det finns så många trevliga användare här på flashback som tillrättavisar en.

Så, nu kan jag ta av hatten igen. Exakt så där såg det ut. Dock tyckte jag att den jag observerade syntes hela tiden innan den ökade i styrka och försvann. Denna i videon syns inte före även utan ljusföroreningar väl?
http://www.heavens-above.com/ är en bra hemsida där du kan knappa in din position och se när nästa iriduimflare kommer. Det brukar vara ett par riktigt ljusa i veckan.
Citera
2011-09-30, 13:03
Medlem
FruGondols avatar
Jag prövar ett långskott. Kan det varit lite, lite smådisigt och att det sedan
passerat en "dis-glugg" någon sekund för att sedan bli kraftigare dis igen?
Detta borde iofs skymt även andra stjärnor.
Citera
2011-10-02, 19:34
Medlem
Jag kan lova att det inte var ett "stjärnfall" som TS såg.

För två veckor sedan var jag utomhus mitt i natten och hade då den ovanliga turen att först se ett stjärnfall, och några minuter senare bevittna det fenomen som TS beskrivit. Dessa inträffade ej på samma position i himlavalvet, och de betedde sig olika.

Jag såg såklart inte direkt på "explosionen" eftersom jag inte var beredd på att den skulle komma, men den märktes tydligt. Det var samma upplevelse som när man fäster blicken bredvid magnesium som eldas upp istället för att kolla rakt på det. Ett lysande totalt vitt sken som väldigt snabbt utvidgades och sedan försvann.

Undrar också vad det kan vara...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in